• Jen09

    Vilka behöver man meddela om nytt efternamn?

    Har hört att man får hem papper om nytt pass och nytt körkort. Men vilka behöver man själv meddela? Bank, telefonoperatör, osv?

  • Svar på tråden Vilka behöver man meddela om nytt efternamn?
  • Villemoa

    Papper om nytt pass får du inte hem utan du måste själv till polisen för att göra ett nytt pass. Kom ihåg att ta med personbevis (kan beställas hos Skatteverket eller skrivas ut på deras hemsida när namnbytet gått igenom) för de som nyligen ändrat efternamn ska ha det med.
    Bank, teleoperatör osv uppdaterar sina register via SPAR så det behöver du inte tänka på.
    Däremot måste du själv kontakta kundtjänst för de tidningar du prenumererar på, i de affärer du har clubkort etc.

  • 090725

    Ang bankkort då? Det måste man väl själv beställa nytt??

  • Villemoa

    Ja, bankkort beställer man nya. Det kan man göra först när namnändringen gått igenom på banken, det kan man se om man använder internetbank eller så kan man ringa kundtjänst.


    090725 skrev 2009-07-26 22:26:03 följande:
    Ang bankkort då? Det måste man väl själv beställa nytt??
  • lolca
    Ne11ie skrev 2009-07-27 09:30:33 följande:
    Hur länge kan/får man använda sitt gamla pass?
    Jag tror att det är ca ett halvår, men är inte säker. Men det är viktigt att det står samma namn på passet som i folkbokföringen. Här nedan klippte jag in ett svar från polisens hemsida.

    Från polisens hemsida angående pass.
    --------------------------------
    www.polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Frago.../

    Måste jag byta pass om jag gifter mig eller byter namn?

    Vid namnbyte måste man alltid byta pass. Det är viktigt att det är samma namn i passet som hos folkbokföringen. Om resa planeras i nära anslutning till vigseln är rekommendationen att resan bokas i namn före vigseln. Ansökan om nytt pass kan göras efter hemkomsten.
Svar på tråden Vilka behöver man meddela om nytt efternamn?