• Bluerosen

Vigsel i Kosovo?

Jag undrar om det finns någon där ute som har minsta aning om hur detta kan fungera :
    Min sambo/blivande man arbetar för tillfället som utalandssoldat i Kosovo och vi har nu kommit på tanken att gifta oss på svenska campen där. Vet dock ej om detta går, gäller samma regler som om man gifter sig vid en svensk ambassad i utlandet? Jag tror att själva campen räknas som svensk mark, men jag är inte säker.
    Väldigt tacksam för svar!

• Svar på tråden Vigsel i Kosovo?
  • anne på grönkulla

Ta reda på några saker innan ni bestämmer er - finns det någon där som har rätt att viga er? Enligt vilka regler? Får anhöriga (du själv och ev gäster ni vill ha) ens komma dit på besök?

Lita INTE på att det anses som "svensk mark" och att det automatiskt ska ge rätt till en vigsel "på svenska" (enligt svensk lag) - alla ambassader har inte vigselrätt och den rätten lär inte automatiskt överföras till t ex en camp som utlandsstyrkan har. Ta reda på hur det ligger till - din kille får fråga runt. Har de en präst där? Får h*n viga?

• Bluerosen

Ja, vi vet såpass mycket att som har en präst på campen och han har sagt att han gärna vill viga oss, vet ju ej dock om han får! Ska fortsätta kolla runt lite. Och vad gäller anhöriga så är det inga problem att åtminstone jag får komma dit. Detta med andra anhöriga spelar ingen roll, då vi vill göra det lite "hemligt" så det är inte många som kommer veta om det innan, däför vi ville göra något lite annorlunda =)

Tack för många bra saker att tänka på! =)

• anne på grönkulla

Men då ska prästen också kunna svara på vad han behöver för att det ska bli lagligt (hindersprövning etc) - vet han inte det skulle jag gissa att han inte har vigselrätt enligt svensk lag där.

Annars får ni leta efter närmaste svenska ambassad med vigselrätt och/eller en lokal myndighet med rätt att viga (och då ta reda på om de får viga utlänningar).

• Melis

Så här är det...jag är inte från Kosovo men är däremot från Bosnien, och jag och min make gifte oss där nere förra året men det var inte komplikationsfritt. Det är inte lika smidigt att gifta sig där nere som här i Sverige, speciellt om båda är svenska medborgare. Vi fick beskedet att vi skulle ta med våra pass, födelsebevis (eftersom vi är födda där nere) och svenska personbevis...och allt skulle ordna sig men väl där nere så gälls inte personbevisen för de har ingen stämpel...vi har varit utomlands för länge för att våra födelsebevis skulle vara giltiga etc... Till slut så valde vi att gifta oss där nere rent formellt (finns inte dokumenterat i deras arkiv) och sen när vi kom till Sverige så gick vi till kommunhuset och gjorde det lagligt! Det är inte riktigt samma sak att gifta sig där nere och de gör lite som de vill, trots att vi av skatteverket fick veta att på en svenska ambassad eller i svensk kyrka så behövs det inget mer än hinderprövningen... så mitt tips skulle vara att kolla upp allt flera gånger för att undvika krångel....

• Bluerosen

Tack för alla svar, gav en del bra saker att tänka på =)
    Nu har min blivande man iaf kollat upp allt med prästen de har på campen och allt är uppkollat och ordnat, så om några veckor blir det vigsel =)

Tack än en gång!

Svar på tråden Vigsel i Kosovo?