• trettondagsbruden

    Det eviga mellannamnsproblemet

    Efter bröllopet ändrade vi så att både jag och min man samt våra tre barn heter Eriksson Lundberg. Eriksson mitt flicknamn och Lundberg hans.

    Som vi förstått det så kan inte eventuella fler barn få samma namn utan det blir i så fall endast Lundberg? Vilekt var helt okej eftersom vi inte planerade fler barn. Men planering har aldrig varit vår starka sida _ HA. Nu är jag gravid. Vi vill förstås att även detta barn ska få heta Eriksson Lundberg. Är det ens möjligt?

    Kan jag tex byta efternamn till Eriksson under äktenskapet? Eller kan vi skilja oss och så tar jag tillbaks mitt namn och sen gifter vi om oss efteråt? Lite desperat kanske... Men det blir väldigt trist o konstigt om ett av barnen heter något helt annat?

  • Svar på tråden Det eviga mellannamnsproblemet
  • Vanya

    Nu har jag inte facit i hand men jag tror det är fullt möjligt att även det nya barnet kan heta Eriksson i mellannamn.. verkar ju logiskt eftersom man får välja mellannamn på sina barn

    Men som sagt jag VET inte detta, spekulerar bara om vad som är logiskt - dock är byråkrati inte alltid logiskt

  • anne på grönkulla

    Har ni båda nu samma efternamn? Och samma mellannamn? Mellannamnet kan ni inte ge vidare till barnen, bara efternamnet. Om ni båda heter olika efternamn kan barnet få det ena som mellannamn och det andra som efternamn.

  • MTTM

    Hmm, har för mig att det nyfödda barnet inte kan få erat "dubbelnamn". Men däremot kanske det går att i efterhand ordna så att barnet får Eriksson som mellannamn...? Det bästa är nog att ringa skatteverket och fråga!

Svar på tråden Det eviga mellannamnsproblemet