• GbgHelena

    Efternamnsbyte - vad händer sen?

    Jag ska byta efternamn när jag gifter mig. Antar att det blir till att göra nya bankkort osv. Hur mycket funkar av bara farten och vad behöver man "uppdatera" själv? Tänker på körkort, Ica-kort, bankkonto, Visa-kort, lånekort, försäkringar, dagstidning, elbolag med mera...

  • Svar på tråden Efternamnsbyte - vad händer sen?
  • Hemlig2009

    Körkortsblankett kommer automatiskt omgående. Vissa verkar uppdatera, vissa inte. Man får liksom avvakta och se helt enkelt.

    Jag har inte fått tummen ur att ändra på vår brevlåda än (gifte oss 23 maj).

  • Hemlig2009

    Glömde säga att vi på Nordea uppdaterar uppgifterna varje vecka i våra kundsystem, däremot skickas det inte ut nya Visa-kort automatiskt.

  • Stella2009

    Det mesta sker faktiskt automatiskt. Blankett till nytt körkort kommer på posten nästan direkt efter att namnändringen gått igenom.

    Det enda som jag har fått beställa eller fixa själv är pass, nya bankkort (namnändring sker på internetbank + papper etc automatiskt, men korten får du beställa), och hyresföreningen på lägenheten.
    Nästan alla företag (inkl el, telefon, ica, hm etc) uppdaterar ändringar hos sina kunder nästan en gång i veckan.

  • soffans

    Någon som sparat sitt efternamn, men tagit partnerns namn som mellan namn? Jag undrar hur det blir med kort, pass etc. då?

  • Stella2009

    Det borde väl bli likadant då som med ett vanlig namnändring.?


    soffans skrev 2009-07-16 13:17:03 följande:
    Någon som sparat sitt efternamn, men tagit partnerns namn som mellan namn? Jag undrar hur det blir med kort, pass etc. då?
Svar på tråden Efternamnsbyte - vad händer sen?