• Thisla
    Äldre 15 Jul 16:01
    9620 visningar
    9 svar
    9
    9620

    Hjälp har tappat rösten..!

    Nån som har nåt supertips på hur man snabbast får rösten tillbaka? Vill bli frisk..

  • Svar på tråden Hjälp har tappat rösten..!
  • shakyn­ose
    Äldre 15 Jul 16:45
    #1

    Håll käft i ett dygn minst! Du kan snattra med oss här på forumet, men låt bli att använda rösten!
    Se också till att luftfuktigheten är okej, varmt honungsvatten kan även hjälpa ibland.

  • Äldre 15 Jul 16:50
    #2

    honungsvatten är toppen! smakar inte så gott, men gör underverk! krya på dig!

  • Mrs4ev­er
    Äldre 15 Jul 16:53
    #3

    riv ner ingefära i varmt vatten!
    Fräsht, gott och nyttigt!

    krya på dig.

  • Mrs Baom
    Äldre 15 Jul 21:33
    #4

    ZYX halstabletter på Apoteket är bra. Men håller med föregående talare. håll munnen stängd i minst ett dygn, du kan förstöra rösten annars. om du ska prata så viska INTE utan försök att prata fullt ut!!

  • shakyn­ose
    Äldre 15 Jul 21:48
    #5

    Mrs Baom skrev 2009-07-15 21:33:36 följande:


    ZYX halstabletter på Apoteket är bra. Men håller med föregående talare. håll munnen stängd i minst ett dygn, du kan förstöra rösten annars. om du ska prata så viska INTE utan försök att prata fullt ut!!
    Precis! Absolut INTE viska!
  • Vanya
    Äldre 17 Jul 13:53
    #6

    göra te på ingefära, citron och ha i en massa honung fixar rösten på ett kick (men prata absolut inte mer än nödvändigt och se som sagt över luftfuktigheten)

  • 200907­25
    Äldre 19 Jul 10:15
    #7

    är dem verkligen bra??? fick order att köpa dem till min syster förra veckan, å det va f*n de syraste halstabletterna jag någonsin köpt! men om de värkligen funkar så e det ju klart värt det....
    Mrs Baom skrev 2009-07-15 21:33:36 följande:


    ZYX halstabletter på Apoteket är bra. Men håller med föregående talare. håll munnen stängd i minst ett dygn, du kan förstöra rösten annars. om du ska prata så viska INTE utan försök att prata fullt ut!!
  • Äldre 19 Jul 10:40
    #8

    Kurerna ovan hjälper väl tillfrisknande och bedövar, men det finns faktiskt inget botemedel mot heshet mer än att vara tyst. Tyvärr. En hård verklighet för mig som sångerska. (Klart att det går att lura kroppen med kortison, men då tror man att man har en röst trots att man inte har det [egentligen] och pratar bara och förstör den. Dessutom skriver inte läkarna ut kortison mot heshet - i alla fall inte de jag haft.) Så var tyst, det är det bästa råd jag kan ge. Och som andra säger: måste du väl prata så gör det ordentligt och viska inte, det är väldigt påfrestande på rösten.

    Hoppas du blir bättre!

  • eli200­9
    Äldre 19 Jul 11:08
    #9

    Ztx är en värktablett och ingen karamell...

    Ska absolut inte användas om man bara är hes!

    Drick varmt.
    Mrs Baom skrev 2009-07-15 21:33:36 följande:


    ZYX halstabletter på Apoteket är bra. Men håller med föregående talare. håll munnen stängd i minst ett dygn, du kan förstöra rösten annars. om du ska prata så viska INTE utan försök att prata fullt ut!!
Svar på tråden Hjälp har tappat rösten..!