• micof

Har jag rätt att känna mig besviken ?

Jag har fått veta när min möhippa blir... det är väl ok. Men anledningen till att jag fått veta är för att vi får avbryta vår enda semestervecka på hela sommaren, för att åka hem, så dom kan hippa mig.
    Det kollades inte upp innan om jag var iväg eller inte...

Min sambo arbetar iväg, han är hemma om helger och 1 vecka i månaden. Vi har 6 barn och jag arbetar ju även den veckan som han är hemma. Vi ses väldigt sällan...Min sambo har ingen semester, vi åker på hans frivecka (kris på jobbet). Denna semestervecka i sommarstugan har varit något vi längtat efter hela familjen... Nu kommer vi dit, efter 30 mils bilåkining, på måndagen och får städa hela fredagen å köra 30 mil hem.... istället för att städa å köra hem på söndagen. 3 hela dagar i stugan istället för 5 hela dagar.
    Jag är så himla ledsen och besviken....

Är jag egoistisk ?? Borde jag vara mer tacksam att det blir en hippa kanske ?? Usch.... jag känner mig elak !

• Svar på tråden Har jag rätt att känna mig besviken ?
  • micof

Ja, det är enkelt att tänka/säga. Men detta är ju mina vänner, dom har ju fixat..... Mitt samvete brottas med min vilja. När allt kommer omkring så vet jag inte vad som är värst..
    Göra barnen besvikna och åka hem eller göra vännerna besvikna och inte åka hem.
    Eller jo... jag vet vilket som är värst. Mina barn betyder mest, min blivande lika så.
    Men för den sakens skull vill jag inte vara elak mot mina vänner..

Dilemma

MW 090829 skrev 2009-07-14 10:25:20 följande:

Men ha inte möhippan alls då tycker jag.
  • johanna anders

Nej du är INTE otacksam. Vännerna ska ju självklart höra med din blivande man om NÄR du är tillgänglig... Det är ju första steget i hela planeringen!
    Det är inte DU som brud som ska anpassa dig. Vännerna ska självklart ordna en hippa på ett datum där du inte är på semester.

• micof

Tack Johanna anders ! Det är precis så jag känner, du lyckades säga/skriva det mycket enklare än mig *s*

johanna anders skrev 2009-07-14 10:38:10 följande:

Nej du är INTE otacksam. Vännerna ska ju självklart höra med din blivande man om NÄR du är tillgänglig... Det är ju första steget i hela planeringen!Det är inte DU som brud som ska anpassa dig. Vännerna ska självklart ordna en hippa på ett datum där du inte är på semester.
  • johanna anders

Tillägg!! Lilla vännen du ska inte ens fundera på om du tar rätt beslut. Självklart kommer dina barn först och de måste få njuta av er enda chans till semester!! FY vilka vänner att säga att då kan inte de!! De har inte ansträngt sig för 5 öre enligt min mening!!!

• roodeberg

Om vi talar sannolikhetslära så är det oerhört svårt att få till ett datum som passar de flesta. Säg att vi har 8 vänner som vardera har en sambo och två barn. Alla har olika agendor och barn har en tendens att vara opålitliga vad gäller hälsa och humör. Dessa åtta agendor ska först och främst synkas med sin respektive (och har man ingen respektive så får man dessutom lägga till en krångelformel som blandar in barnvakt el. dyl.) När de 8 vänninorna har hittat sina lediga dagar ska dessa jämföras med varandra i grupp och därefter blir det på sin höjd två datum som passar alla i gruppen. Sedan tittar de på brudens agenda och försöker pussla efter den.

ELLER så utgår man från brudens agenda från allra första början och så får de som kan den dagen, vara med. Man kan då bli två personer på hippan, eller så kan alla vara med. Det är en fråga om tur ibland.

Om det känns jobbigt att bli hippad, smsa och säg att du inte kommer hem då. Minns att de uppvaktar dig för att de tycker om dig och anser att du är värd en dag i centrum. Jag utgår från att de som är bjudna vill dig väl och tycker om dig. Det är en dag vi talar om. Det suger verkligen att få semestern avkortad men kan något bra komma ur det eller är det precis tvärtom? Minns att du ska ha vidare kontakt med dessa personer i framtiden. Stanna kvar i stugan och säg att de är varmt välkomna dit och hippa dig. Stanna där du är och låt Moses komma till berget i det här fallet.

• micof

Jag förstår precis hur du menar... med just denna bruden hade EN helg uppbokad i sin "agenda".
    Jag hade, om jag ska vara helt ärlig, glädjts mer åt de 2 som hade gett mig sin tid att vara med mig på möhippan den dagen då jag inte behövde åka ifrån hela familjens enda vecka ihop...

roodeberg skrev 2009-07-14 10:50:03 följande:
    Om vi talar sannolikhetslära så är det oerhört svårt att få till ett datum som passar de flesta. Säg att vi har 8 vänner som vardera har en sambo och två barn. Alla har olika agendor och barn har en tendens att vara opålitliga vad gäller hälsa och humör. Dessa åtta agendor ska först och främst synkas med sin respektive (och har man ingen respektive så får man dessutom lägga till en krångelformel som blandar in barnvakt el. dyl.) När de 8 vänninorna har hittat sina lediga dagar ska dessa jämföras med varandra i grupp och därefter blir det på sin höjd två datum som passar alla i gruppen. Sedan tittar de på brudens agenda och försöker pussla efter den. ELLER så utgår man från brudens agenda från allra första början och så får de som kan den dagen, vara med. Man kan då bli två personer på hippan, eller så kan alla vara med. Det är en fråga om tur ibland.Om det känns jobbigt att bli hippad, smsa och säg att du inte kommer hem då. Minns att de uppvaktar dig för att de tycker om dig och anser att du är värd en dag i centrum. Jag utgår från att de som är bjudna vill dig väl och tycker om dig. Det är en dag vi talar om. Det suger verkligen att få semestern avkortad men kan något bra komma ur det eller är det precis tvärtom? Minns att du ska ha vidare kontakt med dessa personer i framtiden. Stanna kvar i stugan och säg att de är varmt välkomna dit och hippa dig. Stanna där du är och låt Moses komma till berget i det här fallet.
  • Imma

Det måste ju finnas en person i det här gänget som du kan prata med och förklara läget. Möhippan är ju trots allt för din skull och de måste ju förstå att det är viktigare att du är med än att 100% av de andra deltagarna kan vara med.

I början kanske de känner sig besvikna över att det inte blivit som de tänkt, men förhoppningsvis kommer de över det och planerar en möhippa som fungerar för DIG.

Lycka till!

micof skrev 2009-07-14 10:58:07 följande:
    Jag förstår precis hur du menar... med just denna bruden hade EN helg uppbokad i sin "agenda".Jag hade, om jag ska vara helt ärlig, glädjts mer åt de 2 som hade gett mig sin tid att vara med mig på möhippan den dagen då jag inte behövde åka ifrån hela familjens enda vecka ihop...
  • Vid havet

Jag håller helt med! Det borde ju vara där man börjar: "när kan bruden?"

johanna anders skrev 2009-07-14 10:38:10 följande:

Nej du är INTE otacksam. Vännerna ska ju självklart höra med din blivande man om NÄR du är tillgänglig... Det är ju första steget i hela planeringen!Det är inte DU som brud som ska anpassa dig. Vännerna ska självklart ordna en hippa på ett datum där du inte är på semester.
  • JS76JS

Jag har inte läst alla svaren och jag svarar på TS:

Jag tycker att du ska vara nöjd med att dina vänner ordnar en möhippa för dig men jag förstår att du tycker att det blev en knepig tidpunkt. Jag har själv varit med att ordna möhippa och det är JÄTTESVÅRT att ordna en hippa där alla kan vara med och nu utgick förmodligen dina vänner från när de själv kunde och inte när du kunde. Tror inte de tänkte på din situation och att du inte träffar din sambo särskilt ofta. Tycker att du ska försöka se det posiviva i situationen och att en möhippa är för dig en gång i livet, din sambo träffar du ju en då?!?!

• Hemlig2009

Jag förstår hur du känner, ensamtid med maken eller med min familj är jätteviktigt för mig också.

Men tänk ändå att, möhippa får du EN gång i livet. Den vill du ju också kunna minnas med värme och glädje. Det kommer att komma fler semestrar och fler stugveckor, men aldrig mer en möhippa.

• MysanX

Dom borde ju ha kollat med din man. så gör man väl...kollar med den respektive så att man kan vägleda.
    Tycker du ska säga till dina vänninor att din semester är väldigt viktig och fråga om dom inte kan göra din hippa på tex söndagen istället. Visst, ni kanske inte kan gå ut påkvällen och festa men det finns massa annat mankan göra.

• anne på grönkulla

Rätt till sina känslor har man absolut - men jag tycker också, när de nu ändå breakat nyheten för dig, att du kan konstatera att det funkar inte alls för dig. Hade de inte sagt nåt hade det vart en annan sak, liksom. Tycker de att det är meningen att du ska få avbryta semesterplaner? samtidigt är det ju en fråga om hur mycket du tycker det är värt att tjafsa med dem om det och vilka konsekvenser du är beredd att ta för er relation.

• Aleta

Absolut!
    Fråga 1:
    När kan bruden?
    Fråga 2:
    Vilka kan vara med då?

Det är ju inte kul att behöva välja mellan sina barn och sina vänner!
    Hoppas att du får roligt i alla fall och att de ordnat något riktigt kul så att det är värt det.

Vid havet skrev 2009-07-14 11:31:03 följande:

Jag håller helt med! Det borde ju vara där man börjar: "när kan bruden?"johanna anders skrev 2009-07-14 10:38:10 följande:
  • Manderi

Nej men gumman, klart du har rätt att känna som du gör!
    Och givetvis får de boka om sina planer.
    Er semester är guld värd för trista höstdagar sen, så ta hand om era 5 dagar tillsammans.

• lillabruden

om dina vänner varit lite mer organiserade hade dem ju kunnat ordna både med barnvakter till alla barnen samma kväll och en helg som du kunnat!

Jag tycker inte det är fel att säga att 'Tack så himla mycket men jag måste vara med min familj då, vi får ta hippan en annan dag!'
    Om dina vänner blir sura får dem faktiskt bli det, för det är dem som brustit i att ta reda på hur dina planer är! Men samtidigt....jag gav mina tärnor all information just därför...är lite kontrollfreak och vet att folk i mitt umgänge aldrig gjort sånt här förr (inte heller jag!). Det är inte lätt och dem ville säkert ditt bästa, men tänkte inte riktigt efter tror jag.....

Kan du inte föreslå att ni ordnar ett gäng barnvakter o fixar det en helg efter bröllopet istället?
    Jag fick en liten hippa på laserdome och sedan en mysig stuga, men den "riktiga" som min bästa vän säger är i september då hon bokat in oss på chippendale!
    Och av ca 15st kom bara 6st ¨på min hippa och vi hade det så kul! Dem var där för att dem ville inte för dem kände sig tvingade och dem var också osjälviskt glada för mig och behandlade mig som en prinsessa!!!! Tusen gånger bättre än jag kunnat tänka mig! Så jag tror du får ut mest av att spendera den helgen med familjen o sen ha en hippa med dem som verkligen bryr sig och vill!

• Emelieca

Pitebrud 090801 skrev 2009-07-14 10:03:55 följande:

Kan verkligen förstå hur du känner. Har en sambo som är borta långa perioder. Och varje jul så ska vi iväg någonstanns för att alla vill ju träffa oss. Men ingen har tänkt på att har man inte setts på tre-fyra månader så vill man bara mysa lite själva. Inte använda två dagar till att åka totalt 240 mil och sen bara springa runt hos folk. Men vi försöker se det possitiva, men det är inte alltid så lätt. Men de menar ju verkligen bara väl, tyvärr så skulle det behövas lite mer förståelse.
    Förståelsen kommer oftast inte fören man har berättat om problemet. Det är väll bara säga "vad kul att ni vill träffa oss under julen, men vi har inte setts på si och så länge så vi vill helst bara vara hemma med varandra".
  • MysanX

Berätta för dina vänninor.Du har semeseroch det får ju dom anpassa sig till eftersom tydligen ingen av dom har kollat upp när DU kan.
    Visserligen ska man inte lägga isg i förmycket men jag har oxå"hjälpt" mina tärnor på traven och det uppskattdes oerhört av dom.
    Men du måste kommunicera detta till dom. Berätta gärna hur det gått.

• johanna anders

Säger det igen, en gång för alla: Det FÖRSTA steget i en möhippeplanering är att kolla NÄR bruden är ledig... Hur svårt kan det va??
    Har aldrig hört talas om att någon planerar möhippa utan att fråga sambon vilka datum som möhippebruden möjligtvis är borta.
    Jag hade sagt upp bekantskapen med så IQ befriade vänner... Eller ännu värre, om de är så egoistiska att de utgår från sina egna behov då är de ändå inte någonting att ha!

Nej tacksam ska du inte vara för deras totalt egoistiska miss!

• micof

Tack alla för att ni tagit er tid

Jag är nu på vår semester och ordnade det så att vi kom i fredags och åker hem på fredag. På så sätt har vi en hel vecka ändå och hippandet blir av
    Om än med en aningens besvikelse för hur vi har fått knixa och trixa för att få ihop så det blev en hel vecka här...

Svar på tråden Har jag rätt att känna mig besviken ?