• Paja

Relationer, alltid lika intressanta

Suck.. måste få skriva av mig lite...

Jag är ihop med Världens underbaraste kille jag nånsin kunde hitta. Han och jag har varit ihop i sen november 2003, bott ihop sen årskiftet 2005, och varit förlovade sedan 2005, visst både han och jag är strax under 25, och jag har inte velat något annat än att gifta mig med honom de senaste 2 åren. Nu har vi varit på flera bröllop och han säger jo men visst kan vi gifta oss, men inte nu.. Jag har sagt att jag inte behöver något sagobröllop utan bara mina föräldrar och gudföräldrar är med så nöjer jag mig! Inget fancy liksom, men ändå är det "nej inte nu" som jag får höra hela tiden. Jag nämner det nog var dag för honom och jag vill verkligen inget annat än att gifta mig med honom. Jag vill lova honom min trohet inför Gud och mina föräldrar, jag vill kalla honom för min man, jag vill kunna säga jag är gift. Men mitt livs kärlek vill vänta. och vänta och vänta, på vad? på ännu fler år som ogifta? eller vad är det min m2b väntar på... Jag kan förstå att han tycker det är liiite jobbigt att höra ordet bröllop minst 3 dar i veckan, men GAAAH!! jag blir galen, det värsta är att jag inte tror att han fattar hur viktigt vårt liv och vårt giftermål är för mig.

Suck. kan han inte bara säga JA!

• Svar på tråden Relationer, alltid lika intressanta
  • NaemiNose

Men istället för att du tjatar så måste ni ju PRATA om det, och han måste ju förklara ordentligt hur han tänker så att du vet och kan förstår varför han just nu sger nej.

• Paja

vi har pratat om det och han vill erbjuda mig det bästa, han vill ge mig mitt sagobröllop som jag inte behöver ha..

• Paja

Han sa precis att han är 99,9 % säker det han vill gifta sig med mig han vill bara ha ett godkännande från familjen och det vet jag att hans mamma aldrig kommer ge honom...

• NaemiNose

1. Ni verkar ju vara på helt olika våglängder om han inte kan fatta vad du vill och inte vill ha.
    2. Varför har ni varit tillsammans så länge om han inte vet till 100%? Jag skulle inte nöja mig med mindre.
    3. Att hans mamma ska ha ett ord med i laget verkar för mig helt förlegat och omoget.

• Moirie

Varför kommer hans mamma inte ge honom ett godkännande?

Vad man än tycker teoretiskt om föräldrars rätt att lägga sig sånt här så kan det ju inte vara roligt om han föreställer sig världens familjedrama för att han vill gifta sig. En vuxen person får ju ta ställning till vem som ska få bestämma över ens liv. Om det fortfarande är hans mamma som bestämmer så låter han inte redo att gifta sig...

• didis

Du får nog acceptera att för många människor, inkl din sambo och jag själv, är inte äktenskap särskilt viktigt.

Alltså, för att förtydliga, ur juridisk synpunkt är äktenskap viktigt även för mig, speciellt om man har barn, men många tycker nog som jag att det är "onödigt" med äktenskap om man bara är 2.

Fundera själv på vilken skillnad det skulle göra för dig att vara gift jämfört med att vara sambo och förklara det för honom. Om din sambo inte känner att det gör någon skillnad alls är det inte så underligt om han inte förstår "vitsen" med äktenskap o bröllop utan tycker ni har det bra som ni har det.

• anne på grönkulla

Ursäkta, är han vuxen? Är er relation er eller hans mammas? Nej, jag kan förstå många skäl till att inte vilja gifta sig (även om jag resonerat annorlunda) - men den begriper jag inte. Är du själv beredd att acceptera att nån utom ni två har veto över er relation?

• Miss Biii

Varför inte? Tycker hon inte om dig??

Paja skrev 2009-07-12 22:17:31 följande:
    Han sa precis att han är 99,9 % säker det han vill gifta sig med mig han vill bara ha ett godkännande från familjen och det vet jag att hans mamma aldrig kommer ge honom...
  • Paja

haft semester nu och gissa vad?

Han vill börja planera bröllop med mig :D

Slutade tjata på honom och ja, en kväll sa han, kan vi inte ta och kolla vad allt kostar med klänning och allt annat du behöver. Varpå jag frågade jag behöver ingen klänning, och svaret jag fick var Jo det behöver du visst dummer om du vill gifta dig med mig :D

• Ne11ie

Gratulerar! :)

Även om du inte önskar dig ett sagobröllop så kanske det är så att han vill ha det?

• Paja

ja så kan man kanske också se det.. nä han vill ha jeans, skjorta och väst så det får det väl bli för hans del då.. måste hitta en klänning som matchar det :D

• Flygande taxen

Grattis!

Min egen gubbe är sån att han, medevete eller omedvetet, sätter sig emot många av mina förslag i ren envis och barnslig princip. Så för mig har det många gåner funkat bra att göra precis så som du gjorde, först berättar man hur man vill ha det, sen är man tyst. Då får de lite tid att bearbeta allt och kan komma fram till att idén nog inte var så dum trots allt :)

Jeans, skjorta och väst låter snyggt. Dessutom kan du ju ha nästan vilken slags klänning som helst till det :)

• Paja

jo det blir nog en kortare klänning eller ja jag vet inte riktigt, får väl ta den klänning som funkar bäst. Sen kankse han tar ett par svarta finbyxor om klänningen är för "uppklädd"

men hur som helst känns det skit kul och spännande nu!

• Miss Biii

va skoj, grattis, lycka till m all planering!

• FelizLane

Tycker du kan ha en kort klänning till det! Åh, kan verkligen föreställa mig :D åh :P

Svar på tråden Relationer, alltid lika intressanta