• Zanzibar brud

Borglig vigsel som inte hålls på rådhuset

Hej.
    Undrar om det är någon som har haft eller ska ha borglig vigsel på någon annan plats än rådhuset.
    Skulle vilja mixa min vigsel mellan borglig och kyrklig. Vill gå till vigselförättaren med musik och även när akten är slut så ska det var musik. Vill inte ha en 2 minuters vigsel som det blir när det är borligt men jag vill inte sånga psalmer och be böner som vid kyrkligt. Tips på hur vi ska göra.

• Svar på tråden Borglig vigsel som inte hålls på rådhuset
  • millemalin

Hej,
    Vi planerar att ha borgerlig vigsel, men mer festlig än en tvåminutersversion på rådhuset. Själva vigselceremonin som den görs av vigselförättaren tar nog inte så lång tid, men vi tänker ha vänner som sjunger och talar. Dessutom planerar vi att själva prata lite samt ha personliga löften.
    Ceremonin kommer att hållas i anslutning till vår festlokal. Om vädret tillåter tänkte vi vara utomhus (i närheten ligger en liten sjö och hagmarker). Annars finns ett fint rum inomhus som vi kan dekorera lite. Vare sig vi är inne eller ute tänker vi ha någon form av ingång/gång fram till vigselförättaren till musik. Det lilla problemet med musik utomhus har vi inte funderat färdigt på än.

Det är så vi har tänkt, men jag skulle också vilja få fler tips!

• Svanboet

Jag har varit på en borgelig vigsel som säkert var nära 20 minuter på ett hotell (förvisso i festlokalen). Då kom brudparet in till musik och efter gick vf. De stannade på förutbestämda platser och cermonin inleddes med ett "välkommen"-talen av vf, inget märkvärdigt. Sen spelades ett solo, en dikt lästes och sedan vigsel med personliga löften så jg antar att det var den längre varianten av borgelig vigsel. Sen blev det nytt solo och sen mer text och sedan tredje solo och utgångmusik.

Eftersom vi var inne och i festlokalen så blev det ingen riskastning eller liknande utan bara en massa fotografering och gratulationer. Efter ett par minuter kom serveringspersonalen med bubbel och "minglet" kunde börja. Drygt 15 minuter senare var det brudskål och sen fortsatte festen...

• Lischen

Vi ska gifta oss i en loge mitt ute i ett hag-landskap. Vi har en borglig VF och vi ska gå in till musik (vi ska gå från varsitt håll och mötas på mitten). Vår VF kommer att prata lite innan, läsa en dikt, vi har två kompisar som sjunger solo, sen är det själva vigseln, VF ska hålla ett tal till oss (om vad vet vi inte...han har varit o hälsat på oss innan o druckit kaffe o pratat med oss) och sen är det utgång till musik.

Efteråt samlas alla hemma hos oss och så har vi middag o fest i trädgården.

• Tx2

Vi gifte oss borgligt utomhus. Cermonin tog ca 30 minuter. Var in- och utgångsmusik, solosånger, diktläsning och andra texter som lästes och självklart det obligatoriska momentet.

• SessanPrinsen

Hej igen =)

Vi ska gifta oss borgeligt på mauritzberg! Du som var där och tittade, minns du den lilla amfiteatern? Det är alltså utomshus och vi har skrivit vår egen vigselceremoni. Vigselförrättaren ska berätta om vår kärlek, lite om vad vi anses vara att ingå äktenskap. Sen kommer vi att vigas. Det kommer vara 3 framträdanden! =)

Vi kommer att ha ingångsmusi och utgångsmusik. Så hela vigseln beräknas ta 30 minuter!

• lyckaäraugusti

Vi ska gifta oss på berget Skallen i Halmstad!

Tänkte börja med en låt som vi har starka minnen till och avsluta med en. Där emellan ska vigselförättaren läsa en dikt.

• Zanzibar brud

Sessanprinsen: amfiteatern? Nä det tror jag inte att jag såg. Vart låg den?? Hmm, kanske får åka en gång till om du inte har något kort på stället som du skulle kunna skicka till mig. smirrelina_85@hotmail.com
    3 framträdanden? Ska någon sjunga eller läsa dikt under vigseln?
    Vi är ju bara 10 och det är nog ingen som vill göra det i vårat sällskap.

• Lappgeten

Vi ska ha en borgerligvigsel på ett berg bara några km från våran gård, det blir ingen musik eller uppträdandet eller dikter. Däremot fika och sitta tillsammans med närmsta släkten som följer med upp. Det ska vara trivsamt. Men vi har ett problem, vägen upp är i dåligt skick men problem är till för att lösas. Sen på kvällen blir det fest med många gäster i en äldre lada längst bort på åkrarna på gården. Tror det kommer att bli toppen.

• Zanzibar brud

Lappgeten: Det låter jättemysigt.
    lyckaäraugusti: Det är något sånt som vi har tänkt oss om det blir borgligt. Musik både in och ut och sen lite mer prat innan själva ja-momentet.

• sarasarasara

Du har alla möjligheter att göra precis som du vill!

Vi kommer att ha en ceremoni i samma lokal som vi har festen. Ingångsmusik, vf pratar, nåra dikter, lite löften, ringar och puss, och sen fotografering och skål, och sen middag och kalas!

• Fenixx

vi ska ha våran borgliga utomhus med ingång, solosång osv

Svar på tråden Borglig vigsel som inte hålls på rådhuset