• Trestadsbrud

Vilken sida vid överlämning

Vilken sida ska jag gå på om min far överlämnar mig?
    ÄR det samma som om jag gick med min blivande?
    Alltså på vänster sida där min släkt sitter och samma sida ut?

• Svar på tråden Vilken sida vid överlämning
  • Carro 79

Det där gick jag oxå och tänkte på idag men jag tror att far ska gå på vår höger sida för när man går ut ska man ha mannen på sin vänster sida.

• Panzerfaust

På brudens högra sida.

• Martinaa

Jag har varit på ett bröllop där bruden gick in med sin far och där gick bruden till VÄNSTER om sin far med pappa till höger (var tvungen att leta upp ett kort för säkerhetsskull )

• Panzerfaust
    Panzerfaust skrev 2009-07-11 23:10:22 följande:
    På brudens högra sida.
    Syftade på pappan där och det är så det är, pappan till höger om bruden.
  • Duchess

Eftersom det inte är en svensk tradition så finns det nog inga rätt eller fel när det gäller vilken sida som pappan ska gå på. Det gör ni som ni vlll, helt enkelt.

• Panzerfaust
    Duchess skrev 2009-07-11 23:44:06 följande:
    Eftersom det inte är en svensk tradition så finns det nog inga rätt eller fel när det gäller vilken sida som pappan ska gå på. Det gör ni som ni vlll, helt enkelt.
    Det kanske inte är en vigsel enligt svensk sed?
  • Trestadsbrud

jodå, men överlämnandet med sin far är väl amerikansk?

• Panzerfaust
    Trestadsbrud skrev 2009-07-11 23:53:42 följande:
    jodå, men överlämnandet med sin far är väl amerikansk?
    Jepp och ett oskick att kräva i en svensk vigsel.
  • UBW
    Panzerfaust skrev 2009-07-11 23:58:21 följande:
    Jepp och ett oskick att kräva i en svensk vigsel.
    You said it!
  • allehanda

Såg nyss Morden i Midsommer där polisen gifte bort sin dotter.Fadern gick inpå brudens VÄNSTRA sida och brudgummen stod och väntade på hennes HÖGRA sida. Detta är väl det mest korrekta då fadern skall sätta sig på den vänstra sidan och då inte behöver korsa gången?
    Inflikar: NEJ jag gillar inte anglofiering av svenska traditioner.

• Frulle

Ja pappan går på höger sida.. Så sa vår präst att man gjorde, men vi valde att gå in tillsammans iaf (jag och mannen)

• Trestadsbrud

"Jepp och ett oskick att kräva i en svensk vigsel."

Tack så väldigt mycket för dina överflödiga kommentarer!!

Hoppas någon kritiserar det du väljer att göra också.

Tycker det är mycket ofint!

• kikki kikki

En präst sa till mig en gång att Pappan ska gå på högra sidan om sin dotter och att han överlämnar dottern till sin blivande man. och att det i gamla tider var så att pappan ägde dottern och att den nya mannen övertog ägandet. Drav att bruden flyttade till mannens hem med hans släkt (han ägde henne?
    Tack och lov att ingen äger oss nu.
    jag och min blivande ska gå tillsammans in i kyrkan.

• agtiwi

Om man är för eller emot och varför finns det ganska många andra trådar att vädra sina åsikter i. Ts verkar redan ha bestämt sig och har en frågeställning utifrån detta, då går det nog alldeles utmärkt att svara på frågan i sätllet för att kritisera.
    Till ts: Höger sida. Lycka till på den stora dagen!

• Ne11ie

Jag gick in med min pappa på min vänstra sida, om det är rätt eller fel vet jag inte, men jag utgick från att min man skall vara på min högra sida :)

• Snufflan

Din pappa ska gå på din högra sida och du ställer dig sedan framma vid altaret med din blivande man på din högra sida. Sedan när ni går ut så kommer du gå med din man på din vänstra sida och det symboliserar att ni är gifta.

• EM ikström

Brittisk sed är pappan på VÄNSTER sida av bruden, brudgum väntar på höger sida framme i kryrkan, alltså (fr. vänster) brudens far- bruden - brudgummen vid själva överlämnandet om man står längst bak i kyrkan. På så sätt hamnar brudens far på rätt plats när han ska sätta sig och slipper gå förbi brudparet. Detta förklarade min skotska präst som ska viga oss.

Svar på tråden Vilken sida vid överlämning