• MimmiMama

    måste reda ut begreppen lite och behöver snabb hjälp

    Hur funkar det?
    Om jag och dottern heter låt säga Borg och maken Ljung
    kan vi då lägga till hans namn så att vi heter Ljung Borg?

    När gör man den ändringen i så fall? Hur lång tid har man på sig?

  • Svar på tråden måste reda ut begreppen lite och behöver snabb hjälp
  • Pitebrud 090801

    Du kan ta ett av namnen som mellannamn.

    Du gör den innan bröllopet, ring skatteverket och hör med dem om hur lång tid det tar. Du kan göra det efter vigseln men jag tror det kostar, men fråga när du ringer.

  • anne på grönkulla

    Om dottern heter ditt efternamn kan hon när som helst tror jag ta sin pappas namn som mellannamn.

    Du kan ta din mans efternamn som mellannamn från det att ni gifter er eller när som helst efter det.

  • Jen09

    Jag är osäker på om ni båda kan heta Ljung Borg
    Vet att du kan heta Borg Ljung, dvs behålla ditt efternamn som mellannamn.

  • MimmiMama

    jag menar mig och dottern...mannen vill heta Ljung och vi vill heta Borg Ljung

  • MimmiMama

    Ljung Borg menar jag *asg* blir svårt när man inte skriver ut sina riktiga namn, blandar ihop dem

  • anne på grönkulla

    Läs på skatteverkets hemsida. Du kan ta din mans namn entingen som efternamn eller som mellannamn, eller så kan han göra samma sak. Ni kan inte båda ta varandras namn som mellannamn samtidigt. Det finns ett kryphål som gör att ni och ev barn som redan är födda (men inte framtida ännu ofödda barn) kan få samma kombination av mellannamn och efternamn.

    Citat från skatteverkets hemsida om mellannamn:
    "Mellannamn
    Mellannamn är ett namn som man kan bära för att visa samhörigheten med en förälder eller en make som bär detta namn som efternamn. Det kan också vara ett eget tidigare efternamn för den som bytt till sin makes eller registrerade partners efternamn. Mellannamn bärs mellan för- och efternamnet. Bindestreck mellan mellannamn och efternamn får inte förekomma i folkbokföringen. I folkbokföringen markeras också vilket namn som är mellannamn. I andra register är det vanligt att mellannamnet anges tillsammans med efternamnet utan särskild markering.

    Läs mer:
    www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namnnamnandring.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html

  • MimmiMama

    Jag läser och läser men fattar trögt kan jag anmäla redan nu att vi (dottern och jag) vill ha hans namn som ett mellannamn? lämnar jag det till prästen då?

    eller ska detta göras efter vigseln?

  • anne på grönkulla

    ja, det finns en blankett hos skatteverket där man anmäler namn, det kan ni göra innan vigseln. För dig börjar det då gälla från det att ni gifter er. Dottern tror jag ni kan anmäla meddetsamma, sin pappas namn har hon rätt till redan nu. Ring skatteverket och prata med dem.

Svar på tråden måste reda ut begreppen lite och behöver snabb hjälp