• MissTiny

    Vad heter jag nu?

    Jag har precis gift mig i lördags och i samband med det bytte jag namn till min mans efternamn. Men när börjar mitt nya efternamn gälla? Gäller det direkt efter vigseln? Får man något brev på posten om att det nya namnet är registrerat? Jag skulle vilja skaffa nytt körkort och pass nu medan jag har semester, när kan man tidigast göra det?
    Nu blev det många frågor, men det här är en sån sak som jag inte kollade upp innan bröllopet, jag hade tillräckligt att stå i då..

  • Svar på tråden Vad heter jag nu?
  • wildalila

    hej!

    Det tar ett litet tag men jag fick iallfall hem ett papper i bråvlådan som man använder när man fixar nya kort, leg osv.

  • lolca

    Du kommer att få ett brev från skatteverket när ditt namnbyte har gått igenom.

    För mig tog det från att vi gifte oss den 23 maj till den 9 juni innan mitt namnbyte gick igenom och jag fick det bekräftat från skatteverket.

    Du kommer att få hem ett brev om att du ska förnya ditt körkort från transportstyrelsen och du kan inte ändra ditt körkort förrän du fått den avin.

    Ditt nya namn når bankerna automatiskt men du får beställa nya kort själv! Det enda kort som jag har fått utan att göra något är IKEA kortet. De skickade ut ett nytt kort i mitt nya namn.

  • shakynose

    Hahaha! Förlåt, men: Vilken underbar rubrik! Får mig att tänka på en gammal popdänga:
    "Vad gör jag nuförtiden? Varför hör jag aldrig av mig? Bor jag kvar i samma tvåa? Vad jobbar jag med?"
    Omgjord för att passa situationen! Sjung den så får du se att det är jättekul egentligen!

  • MissTiny

    Okej, tack för era snabba svar.. Då gäller det alltså bara att vänta.. Jag frågade på banken och de sa att de uppdaterar automatiskt genom folkbokföringen, synd att de inte sa nåt om visakortet för då hade jag kunnat beställt nytt när jag ändå var där..

  • MissTiny

    Hahaaa.. jag tyckte själv att jag va lite rolig..


    shakynose skrev 2009-07-08 18:00:15 följande:
    Hahaha! Förlåt, men: Vilken underbar rubrik! Får mig att tänka på en gammal popdänga: "Vad gör jag nuförtiden? Varför hör jag aldrig av mig? Bor jag kvar i samma tvåa? Vad jobbar jag med?"Omgjord för att passa situationen! Sjung den så får du se att det är jättekul egentligen!
  • Hemlig2009

     


    MissTiny skrev 2009-07-08 18:01:46 följande:
    Okej, tack för era snabba svar.. Då gäller det alltså bara att vänta.. Jag frågade på banken och de sa att de uppdaterar automatiskt genom folkbokföringen, synd att de inte sa nåt om visakortet för då hade jag kunnat beställt nytt när jag ändå var där..

    Du kan inte beställa nytt VISA innan namnbytet har gått igenom. Iaf gör inte vi det på Nordea eftersom vi får namnändringar automatiskt och beställningen av kort går via kundregistret. Man kan ju ändra namnet manuellt men då behöver utdraget från Skatteverket. Och har namnet väl gått igenom så tar det bara ett par dagar att uppdatera våra register.

    Det tar ett par veckor och tills dess får du använda dina vanliga kort och ditt vanliga körkort.

  • MissTiny

    Okej.. Tack! Det är bra att veta!


    Hemlig2009 skrev 2009-07-08 19:45:41 följande:
     

    Du kan inte beställa nytt VISA innan namnbytet har gått igenom. Iaf gör inte vi det på Nordea eftersom vi får namnändringar automatiskt och beställningen av kort går via kundregistret. Man kan ju ändra namnet manuellt men då behöver utdraget från Skatteverket. Och har namnet väl gått igenom så tar det bara ett par dagar att uppdatera våra register.Det tar ett par veckor och tills dess får du använda dina vanliga kort och ditt vanliga körkort.
Svar på tråden Vad heter jag nu?