• 27juni2009

    Äntligen nya efternamnet::-)

    Äntligen har efternamnsbytet gått igenom
    Skulle ringa banken direkt, o vad presenterar kag mig med? jo mitt GAMLA efternamn, jösses hur skall detta gå......
    Hur har d gått för er andra som bytt namn? jag byter från ett son snamn till ett annat o namnteckningen kan jag redan men jag komemr bergis skriva fel

  • Svar på tråden Äntligen nya efternamnet::-)
  • EmMa09

    Jag gifte mig den 16 maj och har fortfarande inte fått papper ang. körkortet än, hur lång tid tar det???? jag har fått papper från skattemyndigheterna och banken ändrades automatiskt, men jag har fortfarande mitt gamla körkort och visa kort!

  • lolca
    EmMa09 skrev 2009-07-08 17:45:53 följande:
    Jag gifte mig den 16 maj och har fortfarande inte fått papper ang. körkortet än, hur lång tid tar det???? jag har fått papper från skattemyndigheterna och banken ändrades automatiskt, men jag har fortfarande mitt gamla körkort och visa kort!
    Då tycker jag att du ska höra av dig och fråga varför det tar sådan tid.
  • 27juni2009

    mitt namnbyte gick ju igenom idag o gifte mig 27 juni så ca 1½v.
    hoppas få papper om körkort t måndag då jag tänkte åka t kristianstad o fotas o skriva namnteckningen digitalt, efter det tar det ca 3-4 dagar innan jag kan hämta ut det sa de nrä jag ringde o fråga. nytt visa kort under tillverkning skall betsälla ett på andra banken imorgon, har en dle samtal o ringa då men flera kort byts namnet automatiskt o nytt kort kommer
    ja de känns stort att ha samma namn även om nån kommentearde att man väl var en familj ändå, jo de e klart man är, men nu är VI FAMILJEN N

  • Blomsterbrud 2008

    Någon som vet hur länge man kan använda gamla passet? Är det ogiltigt så fort namnbytet gått igenom?

  • HomerSimpson

    Du kan använda det till det datumet som står på passet.

    Blomsterbrud 2008 skrev 2009-07-12 11:43:24 följande:


    Någon som vet hur länge man kan använda gamla passet? Är det ogiltigt så fort namnbytet gått igenom?
  • lolca
    HomerSimpson skrev 2009-07-13 12:16:55 följande:
    Du kan använda det till det datumet som står på passet.Blomsterbrud 2008 skrev 2009-07-12 11:43:24 följande:
    Det är inte helt säkert! Bättre att kolla upp allt sånt med polisen.
  • augustidröm

    vi är inte gifta men vi ska ta min mammas flicknamn så jag har bytt innan.
    vet inte hur många gånger jag sagt fel efternamn när jag ringer hitan och ditan och de har ju mitt nya efternamn i sina register så de kan lätt bli lite fel ibland.
    tar sin lilla tid och tycker de låter som om jag ljuger när jag presenterar mig med mitt nya namn.

  • mittid

    Fick papper för att beställa nytt körkort en vecka efter vigseln... Läste att man har 6 månader på sig att skaffa nya id-handlingar. Har även fått papper från skatteförvaltningen om namnbytet, det tog 10 dagar.

  • Carrod

    hur funkar det om man bara tagit makens efternamn som mellannamn..måste man skaffa nytt pass å körkort då också?
    har inte heller fårr svar från skatteverket gällande namnändringen är ca 3 veckor sen jag skickade in papprena

  • HomerSimpson

    Det ÄR kontrollerat med polisen.


    lolca skrev 2009-07-18 22:14:52 följande:
    Det är inte helt säkert! Bättre att kolla upp allt sånt med polisen.
  • 20090725

    tror du måste ändra i pass å sådant ialölafall, eftersom mellan namnet står med där i (det står med på ALLA mina kort å legitimationer...


    Carrod skrev 2009-07-18 23:41:49 följande:
    hur funkar det om man bara tagit makens efternamn som mellannamn..måste man skaffa nytt pass å körkort då också?har inte heller fårr svar från skatteverket gällande namnändringen är ca 3 veckor sen jag skickade in papprena
  • Flisa80

    Blomsterbrud 2008 skrev 2009-07-12 11:43:24 följande:


    Någon som vet hur länge man kan använda gamla passet? Är det ogiltigt så fort namnbytet gått igenom?
    [/citat]
    HomerSimpson skrev 2009-07-13 12:16:55 följande:
    [citat]
    Du kan använda det till det datumet som står på passet.Blomsterbrud 2008 skrev 2009-07-12 11:43:24 följande:
    [/citat]
    HomerSimpson skrev 2009-07-19 10:06:16 följande:
    [citat]
    Det ÄR kontrollerat med polisen.
    Så jag som var tvungen att fixa nytt pass i mitt gamla namn innan bröllopet, kan använda det mina 5 år ut, trots att jag redan nu heter något annat i efternamn??? Det låter ju väldigt veksamt... Då fattar jag ju inte varför skatteverket tyckte att viskulle vänta med att skicka in vår nämnändringsblankett tills vi kommit hem från resan, för att undvika krångel med efternamnet...
  • lolca

    Det svar jag fick var att jag var tvungen att fixa nytt pass eftersom mitt nya namn stod i skatteverkets register och att det kunde bli problem om jag hade ett namn när och ett namn på passet.

    Det var det svar jag fick från polisen. Det är viktigt att det står samma i alla register och på passet sa de till mig.

  • 20090725

    passen gäller i 10år...
    så det låter välgit konstigt tycker jag oxå... jag gjorde mitt pass förra året å det gäller till 2018.... å jag byter efternamn nu.... tänker iallafall byra för att vara på densäkra sidan...

  • lolca
    20090725 skrev 2009-07-19 10:17:51 följande:
    passen gäller i 10år...
    Korrigering, det nya passen gäller bara i fem år
  • 20090725

    e det om man gör dem nu då? jag gjorde mitt 2008 å mitt gäller i 10år...

    men de kanske ändrade på det nu när man skall lämna fingeravtryck i passet oxå...

  • lolca

    Från polisens hemsida angående pass. Svaret är tydligt. Man MÅSTE byta pass om man byter namn.

    www.polisen.se/Service/Pass-och-id-kort/Fragor-kring-pass--och-id-kort/Fakta-om-pass/Fragor-om-pass/

    Måste jag byta pass om jag gifter mig eller byter namn?

    Vid namnbyte måste man alltid byta pass. För en svensk medborgare som är bosatt utomlands behövs ett personbevis, det beställs hos Skatteverket www.skatteverket.se. Det är viktigt att det är samma namn i passet som hos folkbokföringen. Om resa planeras i nära anslutning till vigseln är rekommendationen att resan bokas i namn före vigseln. Ansökan om nytt pass kan göras efter hemkomsten.

  • HomerSimpson

    Som vanligt ger myndigheter inte samma svar till alla som frågar...

Svar på tråden Äntligen nya efternamnet::-)