• smurfe­n3
    Äldre 7 Jul 08:34
    7026 visningar
    5 svar
    5
    7026

    Vem tilldelas vårdnaden om jag och sambon separerar?

    Vem tilldelas vårdnaden om jag och sambon separerar?

    Jag har alltid haft bra jobb med fina referenser men blev arbetslös under min graviditet med vår ettåring vilket gör att sambon kanske har förtur vadg äller vårdnaden.

    Jag och sambon är båda hälften ägare till vår bostadsrätt.

    Å andra sidan jobbar han jättemycket (kanske för han vill undvika träffa mig då vi bara bråkar inför vårat barn) och skulle aldrig hinna hämta och lämna på förskolan i tid om han hade ensam vårdnad.

    Tyvärr har vår ettåring börjat bita mig och slänger maten jag ger på golvet men ej när min sambo ger henne. Så trivs vår ettåring bättre med sin pappa tro?

  • Svar på tråden Vem tilldelas vårdnaden om jag och sambon separerar?
  • Vid havet
    Äldre 7 Jul 08:40
    #1

    Oj... Jag hoppas givetvis att ni löser er ev. konflikt och att en separation inte blir nödvändig...

    Har ni delad vårdnad nu kommer ni med allra största sannolikhet behålla den vid en separation också. Att ta ifrån en förälder vårdnaden är en stor och svår sak.

    Sen hur ni gör med boendet är en helt annan fråga - där strävas det oftast efter att föräldrarna ska ha lika stor umgängesrätt, men där får man ju se till barnets behov och ålder mycket.

    Att barnet trotsar dig handlar INTE om att hon trivs bättre med sin pappa. Barn trotsar och "beter" sig oftast mest mot den de känner sig tryggast.

  • Decemb­er 2009
    Äldre 7 Jul 08:58
    #2

    Ni får nog i första hand delad vårdnad Boendet får den som har råd eg att köpa ut den andra från lägenheten.
    Men med tanke på den unga åldern på barnet kommer FL inte kräva vv boende utan huvudboende oftast hos mamman och då kommer du ha högre chans att få lägenheten men föresätter ju då att du får lån och kan köpa ut din sambo.

  • Vanya
    Äldre 7 Jul 09:05
    #3

    Som de innan skrivit så lär vårdnaden vara delad, ensam vårdnad tilldelas i stort sett bara i extremfall. Vad det gäller boendet så tillfaller det den som är i störst behov av lägenheten av en eller annan anledning men den som bor kvar ska då som sagt köpa ut den andra ur lägenheten.

    Hoppas allt löser sig på bästa sätt!

  • 090208
    Äldre 7 Jul 19:29
    #4

    Min syrra var arbetslos nar hon tog med sig deras 2 flickor och flyttade hem till sina foraldrar!! Men det var lugnt.

  • Äldre 8 Jul 14:02
    #5

    Ni har gemensam (ej delad) vårdnad så länge ingen ansöker om att få enskild. Numera kan domstol även döma till gemensam vårdnad trots att någon sökt enskild. Gemensamt införskaffad bostad ska den som har störst behov av den få, men man måste lösa ut den andra till marknadspris. Sen kan det ju vara svårt att avgöra vem som har störst behov om båda skulla vårda barnet hälften var av tiden. Enklast är väl att sälja och att båda köper varsin ny bostad.

Svar på tråden Vem tilldelas vårdnaden om jag och sambon separerar?