• Blyger 52

Bröllop utan gäster

Hej,

är det någon mer som har eller kommer att gifta sig i hemlighet på tu man hand, utan några gäster. Vi har bestämt oss för att göra det eftersom min kille inte gillar att stå i centrum.

Jag har inget emot det utan tycker att det ska bli rätt skönt att inte göra så stor grej av det men vet att mina föräldrar kommer att bli rejält besvikna att de inte fått vara med. Är det någon som har varit i en liknande situation? Hur gick det? Har ni kommit på nåt sätt att "gottgöra" för att de inte får/fick vara med?

• Svar på tråden Bröllop utan gäster
  • suamaca

Jag har ett par vänner som gjort så och de har bjudit sina föräldrar och närmaste vänner på middag eller enklare fest/mingel senare. Står man sin familj nära är det väl ganska naturligt om de gärna vill uppvakta/vara delaktiga på nåt vis så diskutera igenom och kolla i trådarna här på BT - kanske finns nån gyllene medelväg där på din kille slipper stå i centrum men era nära och kära ändå kan vara med på ett litet hörn! :)

• vvfian

Vi ska göra precis så, bara vi, ingen annan vet. Jag har också lite småångest för vad mina föräldrar ska säga. Dock är jag och min kille helt överens. Ingen av oss vill stå i centrum, ingen av oss skulle förmodligen uppskatta festen så mycket iaf, båda vill ha en personlig och privat ceremoni, lite kravlös lycka helt enkelt. Dessutom bränner vi hellre pengarna på ringen och resan än på en fest som ingen av oss ändå vill ha. Men hur man förklarar det för mamma och pappa i efterhand blir en annan femma?

• tomlinn

vi gör inte så själva men har nära vänner som gifte sig väldigt 'privat'. de talade faktiskt om för sina familjer innan att de skulle gifta sig, men inte när för att undvika att någon skulle kunna dyka upp på vigseln.

helgen efteråt åt de familjemiddag på restaurang på föräldraparens initiativ (och bekostnad) för att de också skulle få vara lite delaktiga och åtminstone fira paret. de avböjde också presenter men jag minns inte hur väl de lyckades, åtminstone brudgummens familj är väldigt presentbenägna...

jag vet att de från början inte ville ha någon uppvaktning/gemensam familjefest alls, men att de ändrade sig till den här kompromissen när de insåg hur stor det ändå var för övriga familjemedlemmar att de gifte sig.

• Blyger 52

Vad roligt att höra om lite andra som gjort samma sak. Känner ingen annan som gjort så och det är alltid kul att höra. Det där med att ha en liten middag för närmsta släkten senare, kansek till och med på samma kväll och då avslöja att vi har gift oss låter ju bra. Då kanske de känner sig lite delaktiga ändå.

Hoppas det går bra för er vvfian, har ni bestämt datum? Vi ska gifta oss redan den 21 augusti är det tänkt...

• Vid havet

Min bästa väninna och hennes man gifte sig på kristi himmelfärds fredagen - helt i hemlighet! Sen bjöd de in till spontanfest på lördagen

Alla visste om innan att när de skulle gifta så skulle det bara bli de två, och ingen skulle få veta när. Hans föräldrar är nog lite besvikna men eftersom de tagit diskussionerna redan innan så har det varit helt odramatiskt och alla varit glada.

En annan kollega gifte sig också litet och i hemlighet, dock hade de med två par som vittnen och sen hade de middag med dem efteråt. De vill ha själva vigseln intim och bara för dem, ingen stor fest.

Tycker det är romantiskt att göra så!

• vvfian

Ja, vi får se hur det går. Det där med att berätta på förhand att när det väl sker så kommer de ej att vara delaktiga är kanske ingen dum idé. Man vill ju inte att det ska bli bråk på bröllopsdagen när man ringer och berättar. Vi ska gifta oss på nyårsafton och sedan åka på långresa dagen efter. Det kommer att bli en kyrklig vigsel och vi ska vara bröllopsklädda och allt. Vi har även bokat fotograf och på kvällen kommer vi att äta en middag på tu man hand på någon restaurang.

Jag gillar tanken med att gifta sig på nyårsafton för då kommer det alltid att vara firande och raketer på våra bröllopsdagar framöver. Dessutom gillar jag symboliken i det; om det någon gång strular till sig för oss i framtiden kan vi alltid minnas den kärlek vi kände för varandra från början just vid nyår och starta varje år med nya tag. Vi får se hur det blir med ev middag efteråt för familjen i och med att de bor 100 mil ifrån oss och vissa i andra länder.

• Blyger 52

Ja nyårsafton är ju en riktigt bra dag!

Själv är jag gravid och vill ha det avklarat innan födseln så vi tog första bästa datum :)

Hoppas att ni får en fin upplevelse! Nu när vi pratat lite om det på tråden så känns allt bättre. Är ju faktiskt vår högtidsdag och man får hoppas att folk har förståelse för att vi vill göra det på vårt sätt...

• Näbbis

Vi gifte oss i hemlighet på alla hjärtans dag och åkte till skottland en långhelg bara vi två. Vittnen ordnades på plats. Det var hur mysigt som helst och vi kunde bara vara vi och ha det så mysigt som vi ville. Hade bröllopskläder och hela kitet!

Hans föräldrar tog det bra men min mamma blev väldigt besviken tyvärr (trots att jag rekat innan och egentligen frågat/öppet funderat på det). Var himla tråkigt men samtidigt var hon jätteglad. Tror kanske att det är mer speciellt med mor/dotter ?!

Vi hade en stor fest ca 2 månader senare för vänner och familj med fokus på fest och inte så uppstyltat. Det var helt perfekt och vi kunde fokusera på att ha kul och umgås med våra vänner och familj.

Tips: vi tog med videokamera så vi kunde visa för de i familjen som ville se plus att man har minnet kvar på video själv.

Lycka till, det kommer bli jättebra bara ni gör som ni själva vill och känner!

Svar på tråden Bröllop utan gäster