• BrideToBe09

    Namnbyte

    Kommer i samband med bröllopet att byta namn till sambons efternamn. har skickat in namnbyteslappen samtidigt som hinderprövningen och vi har fått tillbaka dem godkända. NÄR träder namnbytet i kraft? när pappren från vigselförrättaren finns registrerade?
    Åker på resa i oktober som är beställd i mitt nya namn. Måste innan dess fixa nytt pass. Utöver det är det ju massor av andra saker som måste fixas med nytt namn. Hur gör man??

  • Svar på tråden Namnbyte
  • lolca

    Ditt nya efternamn kommer att registreras när vigselförrättaren har skickat in vigselintyget. Jag gifte mig 23 maj och den 9 juni fick skatteverket tummen ur och ändrade i registren. Men då hade jag fått ringa dem och säga att "Jalla, jalla. Jag måste ha nytt pass innan 10 juli".

    Men när jag väl hade fått papper på att mitt efternamn var ändrat hos skatteverket så tog det inte många dagar innan olika register hade förstått att jag hade bytt namn. Gick direkt till polisen för att fixa nytt pass och det tog ca 5 arbetsdagar att få passet.

  • BrideToBe09

    Okej, låter som det kan dra ut lite på tiden alltså....hrm...fast vi reser inte förrän 1/10 och bröllopet är 8/8. En del tid att hinna fixa detta mao.
    Hur fungerar det med körkort och sånt då? Måste man själv ligga på överallt för att det ska stämma, eller får man hem någon info om hur man gör vid förnyelse av körkort när man bytt namn?


    lolca skrev 2009-07-01 21:44:32 följande:
    Ditt nya efternamn kommer att registreras när vigselförrättaren har skickat in vigselintyget. Jag gifte mig 23 maj och den 9 juni fick skatteverket tummen ur och ändrade i registren. Men då hade jag fått ringa dem och säga att "Jalla, jalla. Jag måste ha nytt pass innan 10 juli". Men när jag väl hade fått papper på att mitt efternamn var ändrat hos skatteverket så tog det inte många dagar innan olika register hade förstått att jag hade bytt namn. Gick direkt till polisen för att fixa nytt pass och det tog ca 5 arbetsdagar att få passet.
  • puppis

    Hej!

    Vi gjorde på ett helt annat sätt... Vi gifte oss 090606 men skulle iväg på en weekend över midsommar, bokad i det gamla namnet. Så dagen innan midsommar skickade jag iväg blanketten om namnändring till SKV och den var dem tillhanda 090623(måndag). På fredagen 090627 hade mitt namnbyte gått igenom, så det tog bara fyra dagar för dem att göra ändringen.

  • lolca
    BrideToBe09 skrev 2009-07-02 08:30:38 följande:
    Okej, låter som det kan dra ut lite på tiden alltså....hrm...fast vi reser inte förrän 1/10 och bröllopet är 8/8. En del tid att hinna fixa detta mao. Hur fungerar det med körkort och sånt då? Måste man själv ligga på överallt för att det ska stämma, eller får man hem någon info om hur man gör vid förnyelse av körkort när man bytt namn?
    Transportstyrelsen kommer att skicka ut en "förnyelse av körkort" avi när de har fått inregistrerat att du har bytt efternamn. Så det kommer automatiskt. Det som jag har fått fixa själv i kortväg är bankkort, Ica, Medmera, H&M och alla sådana kort. Det som gått av sig själv och bara trillat ner i brevlådan är IKEA och då att jag skulle förnya körkortet.

    Lycka till!
  • BrideToBe09

    Tack för infon!! Då ska det nog inte vara några konstigheter helt enkelt. Nice!

  • brud09

    Dum fråga, men jag har skickat in blanketterna för namnändring (igår)men de ändrar väl inget förrän vi gifter oss i augusti?! Vi gifter oss hemligt och vill ju inte då att det plötsligt står ett nytt efternamn på mig... :D

  • Hemlig2009

    Nej, det är ju i samband med vigsel som du får byta namn. Så det behöver du inte oroa dig för.


    brud09 skrev 2009-07-03 12:53:16 följande:


    Dum fråga, men jag har skickat in blanketterna för namnändring (igår)men de ändrar väl inget förrän vi gifter oss i augusti?! Vi gifter oss hemligt och vill ju inte då att det plötsligt står ett nytt efternamn på mig... :D

     

  • baralillajag

    Tycker det är skönt att jag slipper tänka på det. Vi ska ta mitt efternamn =) så det blir gubben som får alla bekymmer.. Men om jag känner honom rätt så ser han till att jag får fixa alla ändringar =)

Svar på tråden Namnbyte