• X50S

Skånsk inslag - Hjälp!

Jag har en bild i mitt galleri på den bukett jag fastnat för. Den innehåller lila callor och germini i orange samt murgröna. Min klänning kommer mest troligen gå i samma lila färg (ska köpa tyget denna veckan). Dock så skulle jag vilja ha in något skånskt i buketten. Jag får in det gotländska (som representerar min sida) i murgrönan, men hur får jag in det skånska? (som representerar sambons sida)

Jag har funderat på allt möjligt, men de enda saker jag får höra att folk förknippar med Skåne är prästkragar och bok. Har funderat på bokollon eller någon kvist av bok, men vet inte om det passar in. Prästkragar passar ju inte alls in i de färgerna, så det blir svårare.

Någon som har något annat förslag? Finns ju så många kunniga på denna biten i forumet! Kan vara blad, blommor, bär, grenar eller vad som helst som man kan ha i en bukett!

• Svar på tråden Skånsk inslag - Hjälp!
  • tempest

Finns ju en likande sort som prästkragen fast med väldigt många olika färgnyaser som heter ringblomma det är dock inte detsamma men den är trots allt snarlik iaf.

Kanske kan vara något? som lättare passar in?

• jojoånick09

när jag tänker skåne ser jag rapsfälten men det är inget kul att ha med i en bukett så... sedan är väl även vallmo en blomma som man ser mycket där nere..
    jag vet inte hur ni skall göra eftersom skånes landskapsblomma är prästkrage... men kan ni inte köra med något annat skånskt på bröllopet som indikerar att ni är därifrån?

• tempest

Annars får ni ha en spettekaka vid fika bordet.

jojoånick09 skrev 2009-08-13 20:29:22 följande:
    när jag tänker skåne ser jag rapsfälten men det är inget kul att ha med i en bukett så... sedan är väl även vallmo en blomma som man ser mycket där nere..jag vet inte hur ni skall göra eftersom skånes landskapsblomma är prästkrage... men kan ni inte köra med något annat skånskt på bröllopet som indikerar att ni är därifrån?
  • jojoånick09

precis vad jag tänkte spettekaka... men det är väl inte så vanligt nu förtiden även om det är kul att ha den som prydnad.. folk äter väl inte så mycket spettekaka nu förtiden väl..

• tempest

Jo vi ska ha på vårt bröllop :D
    Och tar för givet att dom äter av den hehe

• NewLife
    jojoånick09 skrev 2009-08-13 20:45:56 följande:
    folk äter väl inte så mycket spettekaka nu förtiden väl..
    Jo jag gör...hade kunnat leva på det!! :D
  • tempest
    NewLife skrev 2009-08-13 21:26:42 följande:
    Jo jag gör...hade kunnat leva på det!! :D
    Hehe jag med, och äter inte gästerna så har brudparet något att snaska på ett tag :D
  • allehanda

Skall ni ha spettkaka så leta reda på en som kan skära spettkakan såsom den skall skäras på ett bröllop.
    Allstå kakan skall vara stor och den person som skär skall vara en talför person som skär ut så många "fönster" som möjligt av kakan samtidigt som h*n berättar om brudparet och om deras framtid, till slut skall det bara vara kvar ett rutnät av ursprungskakan och det skall finnas en bit till varje gäst på fatet. Det finns traditioner på hur detta skall gå till men det var länge sedan jag sist hörde det.

• grönklänningmedsvartspets

Jag tycker germinin får representera präskragarna:) de har ju lite samma uppbyggnad menar jag:)

• X50S

Det blev krysantemum istället för prästkrage som inte gick att få tag på och det blev toppenfint! Spettekakan var en stor succé och vi fick verkligen till både det gotländska och det skånska i hela bröllopet!

Vi skålade även i Pomotess från Kiviks musteri och åt chokladdoppade jordgubbar ifrån Österlen. Vi hade även skånska sånger med så det skånska kom verkligen in!

Svar på tråden Skånsk inslag - Hjälp!