• Björnisarna

Bröllopsfest för vänner, vigsel för familj?

Vi planerar att gifta oss utomlands och bara bjuda den närmsta familjen till vigseln men vill gärna ha en stor bröllopsfest för våra vänner när vi väl kommer hem. Kan man göra så? Kom gärna med lite tips och idéer! Vet ni ngn som gjort på detta vis? Hur skrev de på kort och dylikt då?

• Svar på tråden Bröllopsfest för vänner, vigsel för familj?
  • Aleta

Jag har varit på en sådan fest.
    Då fick vi en inbjudan att fira att de hade gift sig helt enkelt och så stod det när och var de gifte sig + en bild på framsidan.

• Björnisarna

Men hurdan var festen då? Var de några traditionsenliga bröllopslekar, fick ni mat, hade paret på sig sina vigselkläder etc??

• Aleta

Brudparet hade vanliga festkläder och alla andra också. Det var helt enkelt en middag, det hölls lite tal och de fick presenter som de öppnade. Efteråt var det mingel.

Det kändes inte särskilt bröllopsaktigt tyvärr och jag tyckte nog att en del av vännerna hade varit lite lata, lite mer brukar man hitta på när det är bröllop.

• Björnisarna

Ok, själva funderar vi faktiskt på att ändå ha våra bröllopskläder på oss. Och anlända till festen sådär som man brukar göra efter att man gift sig, när alla andra redan är på plats liksom. Tack för att du berättade din upplevelse av detta!:)

Fler som har erfarenheter av hur det brukar vara när brudparet särar på vigseln och bröllopsfesten??

• sici

Vi gifter oss utomlands och har fest veckan efter. Vi kommer att ha bröllopskläderna på oss, det är ju bröllopet vi firar.

• Björnisarna

Sici: Ja, det är så vi också tänkt oss! Hur har ni skrivit i era inbjudningar då?! Eller kommer samma personer delta i både vigseln och festen? Kommer ni ha middag/toastmaster å hela köret på festen?! Nyfiken :)

• sici

Vi skrev en ganska skämtsam inbjudan att de som ej bemödar sig med resan är välkomna på festen. Endast min svärmor ska med på resan och kommer på festen oxå. Vi bjuder på buffe och efterrättsbuffe. Vi har toastmaster.
    Vi ser detta som en vanlig bröllopsfest förutom att vi vill gifta oss själv. Vi skriver papperna hemma och kör en egen ceremoni på Sicilien. Hur gör ni?

• Björnisarna

Det är så vi också tänkt oss att göra, med undantaget att våra vänner som vi ska bjuda till bröllopsfesten inte är bjudna på vigseln som bara är för våran närmaste familj. Vi har inte bestämt vart vi ska gifta oss än, men det blir någonstans i Europa 2010 (sommaren mest troligt). Är mitt uppe i att utforska alla tänkbara ceremoniplatser, då vi också tänkt sköta pappersarbetet i Sverige. När är eran stora dag? Har ni skickat ut inbjudningarna för festen än? Hur blev de mottagna?

• sici

Vi gifter oss den 17 sept då min sambo fyller 35 år och det är 5 år sen vi träffades. Vi skulle ha gift oss förra året men fick ställa in en vecka innan för min sambo var med i en olycka.
    Så nu tycker alla att det är roligt att det blir av.

• Björnisarna

Okej, då har ni ju inte särskilt länge kvar till den stora dagen! Lycka till med allt nu!:)

Fler som ska ha/har varit på separata vigslar/bröllopsfester?!

• MrsHelloKitty

Jag var på en bröllopsfest i januari i år där brudparet hade vigsel men bara närmsta familjen på dagen (borgeligt) och sedan hade det fest för alla, kompisar och så på kvällen, ingen som tyckte det va konstigt.

Vi ska gifta oss borgeligt med bara våra föräldrar närvarande och dagen efter ska vi åka på bröllopsresan i en veckan. 10 dagar efter det ska vi ha en bröllopsfest tänkte vi, vi ska ha våra vigselkläder på oss, bjuda på tårtbuffe och alkohol och ha en trevligt kväll tillsammans med våra nära och kära. Vi vill ha det lite "lättsamt", så det blir hemma hos hans föräldrar och ingen bordspalcering, men det kommer säkert finnas dom som vill hålla tal och så. Man får göra precis som man vill, det är det som är charmen =)

• Björnisarna

Okej, jag har aldrig hört om/varit på en bröllopsfest då brudparet valt att ha vigseln separat och det är därför jag är lite fundersam på hur man kan genomföra det hela, hur man ska skriva i korten och så :) Jättebra med tips och idéer! Vi skulle vilja bjuda på mat som vi själva ordnat för att dra ner på kostnaderna lite, tyvärr finns de inte många lokaler och välja på då.. de flesta tex herrgårdar å dyl har krav på att man då beställer deras mat och så.. och det blir lite dyrt för de typ 60gäster vi tänkt bjuda.
    Hur skrev ni i inbjudningarna? Och när är den stora dagen? :)

• 2009FruD

Hej!

Vi gifter oss på en fredag (31/7) med släkt och närmsta vänner cirkus 30 pers och har sedan fest med dans och middag på lördag (1/8) kväll för kanske 70-80 pers.

På våra inbjudningar till enbart fest skrev vi:

"Välkomna på vår bröllopsfest

Ni är välkomna den 1 augusti kl 17.00
    Lokal, stad
    Middag, dans och trevligt sällskap

Vigseln sker dagen innan med våra allra närmaste

namn och namn"

Sedan hade vi ett informationsblad där det stod praktiska saker som vart man anmäler matallergier och att vi kommer att ha betalbar mm.

Vi har vår fest i en loge på familjegården(vi bor inte där) och har en vän som är kock som fixa maten. En annan vän är DJ och fixar allt med musik och ljussättning i lokalen. Vi ska ha ett band som spelar på fest också.

• Wedding2009

Hej Alla!
    Vi kommer också att ha separat vigesel och fest. Vi gifter oss i augusti kyrkligti den stad där vi både är uppvuxna. Där bjuder vi in vår närmaste familj och har en "enkel" middag tillsammans efteråt. Sedan är ju kyrkan öppen för alla och en del vänner kommer för att vara med på vigseln (men som sagt inte på middagen efteråt). Någon dag efter åker vi på bröllopsresa.

Sen kommer vi att ha en fest (oktober) i den stad som vi numera bor i. Den festen är egenligen en "vanlig" fest för att fira att vi har gift oss + att min blivande man fyller år samma helg. Det kommer att vara en lite "festligare" fest med fin lokal, musik, kanske lite lekar/socila grejer. Oklart om det blir buffé eller sittande middag.

Peronsligen tycker jag inte att det är ett konstigt upplägg. Vi skickade de traditionella inbjudningarna till familje som ska vara med på middagen. Lite senare mailade vi ett "save the date" mail till våra vänner och berättade om vårt upplägg. Där skrev vi också att de var välkomna att vara med på vigseln om de ville men att festligheterna blir senare. Tror att det är kul/viktigt att vänner också får möjlighet att närvara om de vill. Tanken med festen är sedan är inte att det ska bli en traditionell bröllopsfest så vi är inte ute efter att skapa den känslan. Vi kommer inte att ha vår bröllopskläder på oss t ex!

Ja, lite så har vi tänkt!

Svar på tråden Bröllopsfest för vänner, vigsel för familj?