• sofia10

    Skulle ni gift er om er sambo sa så här!

    Min sambo har friat till mig, för ca 3 månader sedan!

    Och vi skall gifta oss i Januari! Och nu säger min sambo att jag gör det för att du sååå gärna vill, själv tycker jag inte att det är så stort Så sa han till mig!

    Hade du gift dig med honom ändå?

  • Svar på tråden Skulle ni gift er om er sambo sa så här!
  • Hjartafró
    sofia10 skrev 2009-06-29 18:36:00 följande:
    Ja, hoppas att ni har rätt!Det han säger själv är han aldrig har tyckt att giftamål är något!Men det känns ändå lite tråkigt att han säger så...Bröllopet komemr att kosta en del, för han vill itne hålla igen, han kommer betala det mesta...Så visst är det väl lite konstigt att han säger så?Hur är det i era förhållander är det lika viktigt för er båda att gifta sig?
    I vårt förhållande är det nog viktigare för min blivande man än för mig, även om jag så att säga verkligen inte gör det för "hans skull".
  • Superälsklingen
    Aleta skrev 2009-06-29 18:24:32 följande:
    Jag tolkar det så här:Han älskar dig så mycket att han är beredd att gifta sig med dig trots att själva grejen med giftermål är helt obegriplig för honom.Mitt svar är alltså: Ja, jag hade absolut gift mig med honom!
    Så tolkar jag det också. Men som dom säger innan det är bara han som har svaret.
    Jag vet om ett par som det var tvärt om med. inte med själva giftermålet men utförandet. Han ville ha stort bröllop men de blev bröllop på arlanda för hennes skull. =)
  • soon and very soon

    japp!!!!!!!!!!!!!!! Min man ville inte ha nå stor grej han gick med på det för MIN skull! jag ville inga konstigheter man ger o tar i ett förhållande!

  • Moirie

    Jag hade ett ex som när giftemål kom på tal brukade sucka och säga med uppgiven röst "jag antar att vi kommer gifta oss en dag". Hans tonläge var ungefär som om han talade om döden. Om det är sådana vibbar din BM ger så vill han nog inte gifta sig. Men om han verkar åtminstone neutral... vad han säger måste sättas i samband med vad han faktiskt gör... om han ordnade ett fint frieri och betalar för det mesta så tycker jag det säger mer om hans motivation.

  • Aleta

    Men han har ansträngt sig och friat på ett fint sätt skriver ju TS.
    Man måste väl ändå få tycka att olika saker i livet är viktiga?
    Han offrar ju ännu mer än en man som verkligen vill gifta sig, så man kan lika gärna säga att hans frieri är MER värt än andras.

    Jag tycker att det är viktigt att man får vara sig själv och bli älskad för den man är i ett förhållande. Detta visar han genom att fria och ha ett stort bröllop fast han inte tycker att det är särskilt viktigt. Varför måste han ändra sig och tycka samma sak som TS om bröllop?
    Uppenbarligen så älskar han henne väldigt mycket som vill göra detta för henne.

    Jag är för att man pratar med varandra och kommunicerar, men man kan faktiskt analysera sönder saker också.
    Tänk efter vad det blir för förhållande när han inte får säga vad han tycker och inte tycka vad han tycker?
    Vad är problemet? Det verkar ju till och med som att det är han som har tagit initiativet till giftermål.


    Wedding2009 skrev 2009-06-29 19:26:19 följande:
    Men, håller helt med MysanX. Det här är en stor & viktig fråga och den du ska diskutera med i allra högsta grad är ju din blivande man! Ta diskussionen med honom, känn efter i ditt hjärta! Bestäm dig sen.
  • Duvethon

    Jag tycker verkligen inte att du ska läsa in för mycket i det. När jag och min sambo bestämde oss för att gifta oss så var det mest mig det var viktigt för. I hans familj är ingen gift och hans föräldrar är inte tillsammans längre. För mig är det tvärtom. Det har alltid varit en jättestor dröm för mig att gifta mig och jag ville absolut ta det steget, mina föräldrar är gifta sedan nästan 40 år tillbaka och min storebror är gift. Att han inte tyckte det var lika viktigt som jag har ingenting med hur mycket han är villig att binda sig att göra. Nu är vi gifta sen i lördags och han är precis lika lycklig och stolt som mig, han kan knappt sluta kalla mig sin fru :) Såhär sa han på vår bröllopsdag: "För er tjejer är det här ju ofta en så stor sak som ni har tänkt på hela livet, men faktum är att vi killar också tänker på det men inte kanske lika detaljerat. Jag tänkte väl: undrar om JAG kommer hitta någon att dela hela livet med. Och det har jag nu."

    Så, jag tror att för många killar kanske det inte är en lika stor sak. MEN låt inte det förstöra det fina som ni ska göra, han kommer också känna att det är jättefint, det är jag säker på.

  • Vid havet

    Hade han inte velat gifta sig alls med dig hade han ju inte friat eller hur? Att han sen kanske gör det för att det är viktigt för dig, kan ju också ses som en kärleksförklaring? Han vet att det är viktigt för dig att ni gifter er medans för honom hade det räckt med bara samboskap kanske. Det betyder ju inte att han inte älskar dig eller hur?

    Tror inte att min sambo hade propsat på det om jag inte velat tex. För honom är det inte avgörande helt enkelt - vi skulle lika gärna kunna fortsätta som "bara" sambos.

    Men fråga honom och tala om att du blir sårad när han säger så - tror inte han förstår det!

  • Pentan

    Precis!!


    Aleta skrev 2009-06-29 18:24:32 följande:
    Jag tolkar det så här:Han älskar dig så mycket att han är beredd att gifta sig med dig trots att själva grejen med giftermål är helt obegriplig för honom.Mitt svar är alltså: Ja, jag hade absolut gift mig med honom!
  • Panzerfaust

    Jag gjorde precis samma sak, jag är ateist till att börja med så att lova saker inför "gud" känns mer än lovligt fånigt. Sedan är jag skeptisk till ritualen som sådan. Jag menar jag älskar ju inte min sambo mer eller mindre för att vi gifter oss.

    Jag tycker det ska bli en kul grej visst men det är inte samma sak för en kille att gifta sig som det är för en tjej som vad jag förstått börjar planera sitt bröllop vid 6 års ålder.

    MEN eftersom min blivande fru tycker att det är viktigt så blir det ju i viss mån viktigt för mig med och då inte riten och ceremonin utan just det att hon verkligen vill göra det och eftersom hon gör tokiga saker med mig så är det god tid att återgälda det.

  • J D
    Panzerfaust skrev 2009-07-07 10:42:08 följande:
    Jag gjorde precis samma sak, jag är ateist till att börja med så att lova saker inför "gud" känns mer än lovligt fånigt. Sedan är jag skeptisk till ritualen som sådan. Jag menar jag älskar ju inte min sambo mer eller mindre för att vi gifter oss.Jag tycker det ska bli en kul grej visst men det är inte samma sak för en kille att gifta sig som det är för en tjej som vad jag förstått börjar planera sitt bröllop vid 6 års ålder.MEN eftersom min blivande fru tycker att det är viktigt så blir det ju i viss mån viktigt för mig med och då inte riten och ceremonin utan just det att hon verkligen vill göra det och eftersom hon gör tokiga saker med mig så är det god tid att återgälda det.
    ...nähä, alla tjejer börjar visst inte planera vid sex års ålder. Men generellt sett är det nog dessvärre så idag att kvinnor matas med äktenskapsmyten i mkt större utsträckning.

    TS: jag förstår att det måste kännas tråkigt när man inte har den andre personen med sig fullt ut men samtidigt kan det ju vara som Aleta skriver att det faktiskt är ngt fint att han gör det "för din skull". Jag och fästmannen har båda gjort saker för den andres skull under planeringen av bröllopet (och såklart annars ). Vi tycker alla att olika saker är mer eller mindre viktiga helt enkelt.

  • källerudd

    Jag har inte läst hela tråden...

    Men hos oss är det samma sak. Fast min sambo inte sagt så där...Men jag vet att det aldrig funnits i hans dröm att gifta sig, ingen i hans släkt är gift, men det är en dröm jag alltid haft så han göt det för min skull...Inte så att han inte vill.
    För han är gärna med och planera och kommer med idéer...

    Jag tycker faktiskt snarare att han gör det av en fin anledning än att tänka på det på något negativt sett...en dröm jag har och han vill vara med och förverkliga den

  • Lakritsbåten

    JA, det skulle jag. Min M2B är definitivt inte särskilt intreserad av bröllopet som arrangemang räknat. Däremot tycker han att det ska bli mysigt att "ingå äktenskap" och därefter att vara gift. Vi är båda rätt traditionella av oss.

    Skälet till att han inte är så entusiatisk inför arr:et är att han inte är så förtjust i att stå i rampljuset och han är också orolig för att det inte ska bli så bra som vi tänkt att det ska bli den dagen.

  • Fotbollsfru

    Aleta är en mycket klok människa. Det är vad jag har att säga.

  • Aleta

    Oj! Tack, det var kul att höra!


    Fotbollsfru skrev 2009-07-26 22:36:51 följande:
    Aleta är en mycket klok människa. Det är vad jag har att säga.
  • missdrak

    Min m2b gör det för min skull han vill igentligen inte gifta sig men han gör det för han vet hur görna jag vill och har drömt om att få gifta mig

  • Taaanja

    Ja, det hade jag. Min sambo är den som tycker det är viktigt att gifta sig. Jag hade kunnat leva ogift. Men självklart vill jag gifta mig med honom... Det är bara det att det inte är så viktigt att gifta sig för mig. Men jag är jätteglad att vi ska gifta oss.

  • PennyJenny
    Aleta skrev 2009-06-29 20:28:47 följande:
    Men han har ansträngt sig och friat på ett fint sätt skriver ju TS.Man måste väl ändå få tycka att olika saker i livet är viktiga?Han offrar ju ännu mer än en man som verkligen vill gifta sig, så man kan lika gärna säga att hans frieri är MER värt än andras.Jag tycker att det är viktigt att man får vara sig själv och bli älskad för den man är i ett förhållande. Detta visar han genom att fria och ha ett stort bröllop fast han inte tycker att det är särskilt viktigt. Varför måste han ändra sig och tycka samma sak som TS om bröllop?Uppenbarligen så älskar han henne väldigt mycket som vill göra detta för henne.Jag är för att man pratar med varandra och kommunicerar, men man kan faktiskt analysera sönder saker också.Tänk efter vad det blir för förhållande när han inte får säga vad han tycker och inte tycka vad han tycker?Vad är problemet? Det verkar ju till och med som att det är han som har tagit initiativet till giftermål.
    Håller med!

    Man värderar inte allt lika i livet. Hela livet går ut på att kompromissa och hitta lösningar som båda tycker är bra och ok. Han kan eg lika gärna vara utan bröllopet, men han gör det för att du vill. För att du är någon han vill leva med och älskar och eftersom det är viktigt för dig så gör han det. Han ordnar då med en stor fest, för då känns det bra för honom, för det vill han ha. Kyrkan kunde han vara utan, men det är ok för du vill det. Det förminskar inte hans kärlek till dig eller det faktum att han lovar att dela sitt liv med dig på det sättet, för mig är det tvärtom, det betyder ännu mer eftersom han gör det för din skull. En handling utan själviskhet, gjord av kärlek för den man älskar och vill se lycklig.
  • M Magdalena

    För oss har det nog aldrig varit viktigt, vi har varit tillsammans i 11 år.

    Men nu när vi har två barn känns det viktigt av juridiska skäl. Och det är kul med en liten fest.

    Det symboliska skiter jag fullständigt i.

  • Laguna 2

    Hade absolut gift mig med honom (om jag var säker på att han älskade mig det vill säga... det är ju det som är det viktigaste egentligen).
    Sen tycker killar oftast inte att det är lika viktigt osm vi tjerer men det betyder itne att dom älskar en mindre för det

Svar på tråden Skulle ni gift er om er sambo sa så här!