• MimmiMama

är det någon som haft INGA presenter och INTE kuvertavgift?

lite nyfiken bara...
    En del verkar ha antingen eller.
    Men jag undrar om någon betalat hela kalaset själv och avsagt sig presenter ändå

• Svar på tråden är det någon som haft INGA presenter och INTE kuvertavgift?
  • Milla84

Vi har ingen kuvertavgift och vill inte ha några presenter, däremot får man gärna ge ett bidrag till bröllopsresan om man vill ge nåt.

• Hemlig2009

Fast ni som önskar (gästerna får gärna ge) ett bidrag till resan så är det ju ändå någon form av presenter. Ni har ju inte absolut avsagt eller bett om att inte få något alls.

• MimmiMama
    Hemlig2009 skrev 2009-07-12 23:07:32 följande:
    Fast ni som önskar (gästerna får gärna ge) ett bidrag till resan så är det ju ändå någon form av presenter. Ni har ju inte absolut avsagt eller bett om att inte få något alls.
    håller med...
  • Frulle

Alltså, när man skriver att man inte önskar sig något, men OM dom verkligen vill ge så önskar man sig isf bidrag, så är ju det HELT klart att BE om pengar!

• TinkerBelle

Vi betalade hela ?kalaset? och avsade oss presenter eftersom vi redan har två av allt.
    Några av våra gäster köpte små symboliska presenter till oss som lite finnare choklad, en flaska dyrt vin etc. Hälften av våra gäster hade dessutom rest från England så det kändes tillräckligt att dem lade pengar på att kunna vara med oss på vår dag.

• December 2009

Vi säger att vi hellre ser folk lägga sina kr på komma och ha kul än köpa paket och vi betalar själv

• MrsTwingly

när vi gifte oss skrev vi uttrycligen i inbjudan att vi inte ville ha några presenter- då vi redan har fler saker än vi får plats med i vårt hem. (vi hade precis flyttat ihop och hade dubbel uppsättning av nästan allt)

Men vi skrev även att om någon ändå ville ge nånting- s¨å kunde de sätta in pengar till vårat (favorit) välgörnhet (läkarmisionen).

I efterhand så verkade folk uppskatta att få ge pengar till 'bättre behövande' Många gav oss även presentkort på Läkarmissionens webAid-shop så vi själva kunde få bestämma vart pengarna skulle gå till för ändamål.

Men så fanns de som köpte saker iaf. Inget fel med det, men att INTE ge materiella saker verkar vara svårt för många... Det känns som det mest givna sättet att visa ng omtanke. Så jag tror att även om man inte vill ha presenter- så får man det ändå.

• jaao

vi kommer avsäga oss presenter helt, deras present till oss blir deras deltagande med glatt humör.

• längelevekärleken

Vi gjorde det när vi gifte oss, Vi skrev att det enda vi vill är att ni kommer (men att om de trots allt vill ge ngt kunde dem ge ett bidrag till bröllopsresan) eller skänka pengar till ex cancerfonden...

• längelevekärleken

Jag tycker inte det är att BE om pengar, vi ville inte ha några presenter, men istället för att de köper massa prylar som ligger på vinden så kunde dem ge oss bidrag (eftersom det är väldigt få människor tyvärr) som inte tar med sig presenter.

Då tyckte vi att vi har allt och att de istället skulle skänka ett bidrag till en välgörenhetsorganisation..

• Magritte

Vi har gjort likadant, dvs vi betalar bröllopet själva och vi vill inte ha några som helst presenter, vi vill bara dela dagen med våra nära och kära.

• SecretWedding

VI! Vi ska göra så, vi vill inte ha några presenter och vi betalar själva för exakt allting.

Det ska vara fokus på fest, kärlek och umgänge inte en massa krav på presenter och att vi ska få pengar för att klara av att gifta oss. Vi har råd och vi har valt att lägga de pengarna på vårt bröllop.

• Vid havet

Vi pratade om att undanbe oss presenter eftersom vi har det mesta och egentligen bara ville fira med alla, men fick höra (och har också märkt själva) att de flesta känner att man SKA ha med sig något på ett bröllop. Så vi bestämde oss för att önska oss upplevelser - och det fick vi så nu vet vi vad vi ska göra det närmsta året

Bröllopet betalade vi själva, helt och hållet.

• tågjäntan

Visst kan man göra så och det är positivt. Men jag tror itne man kan förvänta sig att man inte får något alls - som sagt det är svårt att komma och inte ha med något och gratulera brudparet med .
    Brudparet ovan med önskan om bidrag till välgörenhet var bra. Själv gjorde jag så till en 30-årsfest där de flesta faktiskt gjorde så och jag fick in en hel del pengar. Kvällen blev vädligt lyckad i Sri-Lankas tecken och minnet var den bästa present jag kunde få.

• Zeraphia

Vi hade ett väldigt litet och enkelt bröllop, vi var 20 personer på en strand vid ett gammalt kalkbränneri (det finns bilder i galleriet om det låter skumt). Vi hade ingen kuvertavgift och bad att vi inte skulle få några presenter eftersom vi gjorde det "lite i smyg". Vi berättade bara för föräldrar och syskon ett par veckor innan.

Allt som allt gick det på ungefär 30 000:-

• Culete

Nu kommer inte vi gifta oss försän 2011 men vi kommer varken ha kuvertavgift eller önska oss ngt. Däremot är det fritt fram för den som är villig att ge en gåva att göra just det, men absolut inget krav eller önskan. De får också isf ge efter egen lust, vilja och plånbok.

Bröllopet kommer vi betala helt själva och vi kommer bjuda kring 100-150 personer.

Svar på tråden är det någon som haft INGA presenter och INTE kuvertavgift?