• ThePowerOfLove

Gäst-gåvor? Ex?

Halloj!

Om man vill ge sina gäster en liten gåva, inte större än den får plats i en liten tygpåse, vad är det man ska ge? Vad har ni andra gett eller ska ge? Kan det vara allt från en speciellt tillverkad chokladpralin eller ska det vara mer ett minne från vårt bröllop? Vad brukar man ge liksom?

Tack för hjälpen så länge ;)

• Svar på tråden Gäst-gåvor? Ex?
  • MV85

Mitt tips i alla sådana här trådar är densamma - Band.
    Rosa bandet
    Röda bandet
    Blå bandet
    Gula bandet
    osv.
    På så sätt får gästerna något med mer betydelse än bara ett minne, samtidigt som det är något att ha kvar länge - till skillnad från en pralin eller två som man äter upp under kvällen och sedan glömmer bort.

• Mrs Baom

Väldigt bra idé med att ge bort ett band som har någon betydelse!! Nu var inte vi riktigt så tänkande, tyvärr. Vi har köpt mentos (godis alltså) i rött och vitt som är våra färger å varje gäst får fyra röda å fyra vita i sina påsar. men kanske att vi lägger i ett band nu oxo:)

• ThePowerOfLove

en väldigt fin ide med band. Absolut något att tänka på! Tack!!

• Clea

Vi planerar att ge gästerna en cd-skiva med "vår" musik. Men håller med er att idén m band var mycket bra. Vi kanske kör på det med.

• MimmiMama
    MV85 skrev 2009-06-24 19:01:22 följande:
    Mitt tips i alla sådana här trådar är densamma - Band.Rosa bandetRöda bandetBlå bandetGula bandet osv.På så sätt får gästerna något med mer betydelse än bara ett minne, samtidigt som det är något att ha kvar länge - till skillnad från en pralin eller två som man äter upp under kvällen och sedan glömmer bort.
    Gillade din idé supermycket!
    Dels för att min mamma gick bort i cancer och kan inte vara med och vi har tema rosa.
    Men de säljs tydligen inte förrän i oktober!
  • MV85
    MimmiMama skrev 2009-06-25 13:07:05 följande:
    Gillade din idé supermycket!Dels för att min mamma gick bort i cancer och kan inte vara med och vi har tema rosa.Men de säljs tydligen inte förrän i oktober!
    Kontakte rosabandet så går det köpa dem året runt tror jag... Det går med röda bandet i alla fall, o de har sin tid i december egentligen.
  • Tinitussan
    MV85 skrev 2009-06-24 19:01:22 följande:
    Mitt tips i alla sådana här trådar är densamma - Band.Rosa bandetRöda bandetBlå bandetGula bandet osv.På så sätt får gästerna något med mer betydelse än bara ett minne, samtidigt som det är något att ha kvar länge - till skillnad från en pralin eller två som man äter upp under kvällen och sedan glömmer bort.
    Vilket otroligt bra tips!!! Det ska jag verkligen ta till mig.
  • MammaMima

SUPERBRA idé!
    Mamma har precis opererats mot cancer. Som tur är hade det inte spridit sej.
    mailade alla möjliga färger igår (blåa, rosa gröna bla) men ingen sålde nu när det inte var säsong! (???) Förklarade vad jag skulle ha banden till och frågade om det gick att köpa via nätet. men icke. =( Man tycker ju att de borde finnas på deras kansli, å att man kan få köpa när man vill.
    Blir så ledsen.
    Istället fick jag som svar att "om du vill ge bidrag kan du sätta in pengar å pg ......" Ok, det e ju bra. Det gör vi redan. Men om jag nu vill ha banden då!? Förklarade ju åxå vad vi skulle ha dom till. Ska ja skriva lappar till gästerna istället eller... nä, tråkigt! Idén va ju verkligen klockren!!!
    Känner mej besviken faktiskt! =( *gravid hormoner*

• MV85
    MammaMima skrev 2009-06-29 13:00:11 följande:
    SUPERBRA idé! Mamma har precis opererats mot cancer. Som tur är hade det inte spridit sej.mailade alla möjliga färger igår (blåa, rosa gröna bla) men ingen sålde nu när det inte var säsong! (???) Förklarade vad jag skulle ha banden till och frågade om det gick att köpa via nätet. men icke. =( Man tycker ju att de borde finnas på deras kansli, å att man kan få köpa när man vill. Blir så ledsen.Istället fick jag som svar att "om du vill ge bidrag kan du sätta in pengar å pg ......" Ok, det e ju bra. Det gör vi redan. Men om jag nu vill ha banden då!? Förklarade ju åxå vad vi skulle ha dom till. Ska ja skriva lappar till gästerna istället eller... nä, tråkigt! Idén va ju verkligen klockren!!! Känner mej besviken faktiskt! =( *gravid hormoner*
    Du får göra egna av sidenband och säkerhetsnål o så sätta in pengarna istället... Så får du det bästa av två världar!
  • MimmiMama
    MV85 skrev 2009-06-29 18:12:48 följande:
    Du får göra egna av sidenband och säkerhetsnål o så sätta in pengarna istället... Så får du det bästa av två världar!
    Så tänkte jag också att man kunde göra!
  • delirious

jag har verkligen funderat vad jag ska lägga i favours askarna men kom på att jag ska till å försöka baka lycko kakor :) med egna små meddelanden i ...

• ThePowerOfLove
    delirious skrev 2009-07-08 23:26:26 följande:
    jag har verkligen funderat vad jag ska lägga i favours askarna men kom på att jag ska till å försöka baka lycko kakor :) med egna små meddelanden i ...
    Lyckokakor? Vad är det?
    Hur bakas dem?

Vad menar du med meddelanden? Något personligt mellan er och gästen?
  • Tess80

Lyckokakor är kakor som man bryter (och äter). Men innuti varje lyckokaka så finns en lapp med ett meddelande i.

Vi ska ha sådana till kaffet och tårtan! Jag har ett recept som är jättebra! Lyckokakor är alltid roligt att få öppna

Receptet ger ca 40-50 st kakor

Ingredienser
    75 75 g mjukt smör
    4 4 st äggvitor
    2.5 2.5 dl strösocker
    2.5 2.5 dl vetemjöl
    1 1 st nypa salt
    1 1 msk glukos
    3 3 msk vispgrädde
    Rivet ska av 2 citroner
    1 1 st bittermandel

Smör till plåten alt. teflonplåt

Gör så här
    1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Smält smöret.

3. Vispa äggvitor med strösocker med elvisp i cirka 30 sekunder.

4. Vänd försiktigt ner vetemjöl och salt i vitorna.

5. Tillsätt glukos, smält smör, vispgrädde, rivet citronskal samt bittermandel och rör till en jämn smet.

6. Klicka ut smeten med hjälp av undersidan av en sked på en smord plåt och forma runda, cirka 5 cm breda cirklar. Det är viktigt att smeten bredes ut i ett supertunt jämnt lager.

7. Grädda i mitten av ugnen i cirka 4 minuter, tills flarnen har fått en gyllene färg i kanterna.

8. Lyft upp flarnen med en palett eller stekspade och lägg dem på en ren handduk.

9. Forma dem till ?fortune cookies? med fyllda med en lapp med en lyckoönskning. Lyft upp flarnet med en stekspade (det är viktigt att arbeta snabbt) vänd det upp och ned och lägg en lapp i mitten av flarnet. Genom att vika dem halvmåneformade, sedan snabbt vika långsidan över kanten på en skål och vik sedan ändarna mot varandra.

ThePowerOfLove skrev 2009-07-09 09:13:24 följande:
    Lyckokakor? Vad är det?Hur bakas dem?Vad menar du med meddelanden? Något personligt mellan er och gästen?
  • Tess80

Oj, jag såg nu att det blev "dubbelt" med typ 75g smör osv!!! Det ska alltså vara

75 g smör
    4 st äggvitor
    2.5 dl strösocker
    2.5 dl vetemjöl
    1 nypa salt
    1 msk glukos
    3 msk vispgrädde
    Rivet skal av 2 citroner
    1 st bittermandel

• delirious

åh tack för receptet, har hittat några på nätet men det känns tryggare och prova ett beprövat :)

Tess80 skrev 2009-07-09 09:30:08 följande:
    Oj, jag såg nu att det blev "dubbelt" med typ 75g smör osv!!! Det ska alltså vara 75 g smör4 st äggvitor2.5 dl strösocker2.5 dl vetemjöl1 nypa salt1 msk glukos3 msk vispgräddeRivet skal av 2 citroner1 st bittermandel
  • delirious

jag kommer eventuellt göra meddelanden personliga, men då gäller det att hålla reda på kakorna och till vem dom är till :) eller så gör jag bara massa gulliga meddelanden och blandar dom och så får slumpen avgöra vem som får vad...men först å främst måste jag provbaka dem så jag vet om jag fixar det...

ThePowerOfLove skrev 2009-07-09 09:13:24 följande:
    Lyckokakor? Vad är det?Hur bakas dem?Vad menar du med meddelanden? Något personligt mellan er och gästen?
  • För  kärlekens  skull

vi kommer att ha polkagrisar i omkring 5 st i varje liten tygpåse....
    men jag gillar verkligen idéen om lyckokakor.....

• Nordiskbrud

Band var ju en bra idé. Synd att de inte går att få tag på just nu, men visst brukar kampanjerna vara fram mot vintern? Skulle vara bra att komplettera våra favours med ett rosa/grönt band.

Vi tänkte även ge fem sockrade mandlar och skriva ned historien samt symboliken till dem på en lapp som vi lägger med.

Svar på tråden Gäst-gåvor? Ex?