Vän ska hellre på födelsedagskalas än vårt bröllop
Min barndomsvän har vid osning tackat ja till bröllopet. Men förra veckan, alltså fyra veckor innan bröllopet ringer han och säger att han måste gå på hans pappas födelsedagskalas.
Tydligen fyller hans pappa 60 år och de ska ha en storfest för honom. Hans mamma hade råkat pricka in det datumet och glömde att min vän skulle gå på bröllop. Det gick tyvärr inte att förhandla, så det går alltså inte att flytta födelsedagskalaset.
Min vän har försökt prata med sin pappa om att han kanske inte behövde närvara. Men då sa pappan att det var väldigt viktigt för honom att hela familjen är samlad...
Min vän valde att gå på sin pappas födelsedagskalas. Jag blev såklart jätteledsen. Jag menar, vilken jävla disrespekt. Jag har lagt ut tid och pengar på detta och får inte ett öre tillbaka. Ok, pengar whatever... men att vi hade en begränsad gästlista pga lokalen fick vi prioritera. Han har nu tagit en annans plats!!!
Han har osat ja och jag tycker faktiskt inte att en födelsedag är så himla viktigt jämfört med ett bröllop. Man fyller ju år varje år och man fyller jämt var 10e år och att fylla 50 är ju större än 60! jag förstår ingenting, eller är det jag som bara inte kan förstå??
Jag har börjat ifrågasätta många relationer under bröllopsplaneringen. Två som har svikit totalt. En som inte kommer och skyller på att det är för jobbigt att resa så långt bara för EN dag! Men det är ju inte vilken dag som helst!!! En annan skyller på att hon inte får ta ledigt. Herregud, vi skickade inbjudningarna i februari och det finns tid gott och väl för att fixa ledighet!!!! Ååååååååh....
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-24 16:26
Måste tillägga att födelsedagsfesten inte är pappans riktiga födelsedag! Och min vän sa att han hellre ville på på bröllopet, men fick dåligt samvete för sin pappa därför valde han bort bröllopet.
Festen hade kunnat vara på vilken dag som helst, men eftersom mamman glömde bort att fråga min vän, så råkade hon spika just den dagen. Hade hon frågat min vän först, utan att anta att han är ledig, så hade de inte haft födelsdagen på samma dag som bröllopet!!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-25 23:19
Får väl lägga till detta oxå! Eftersom många har verkat missat de inlägg jag har skrivit i efterhand...
Jag tycker att jag har rätt att vara ledsen och besviken, för att det är väldigt viktigt för mig att få dela mitt livs viktigaste dag med mina nära och kära. Alla har olika prioriteringar i livet och jag självklart har det varit ett jobbigt val för min vän. Har sagt till honom att jag respekterar hans beslut. Och NEJ, jag hade inte tänkt säga upp vänskapen bara för en sån sak... Det är faktiskt fler än han som inte kan komma och jag är inte ledsen för det! Så allt handlar inte om att min vän inte kunde komma, det var bara hanteringen av situationen som kändes jobbigt...
Jag antar att jag tog i lite väl mycket när jag först skrev inlägget. Jag kanske borde vara mer ledsen på min väns mamma istället, för det är ändå hon som "ställde till det" för min vän i första tag.
Och nej, jag lägger inte all min energi till det här som om det var ett världsproblem. Ville bara ha synpunkter om vad andra tyckte, now I know.
jag förstår oxå, som många har påpekat att det är en viktig dag för oss och behöver inte innebära att det är lika viktigt för någon annan...
Det är svårt att skriva ett inlägg utan att det ska tas fel på flera sätt. Något väl vinklat, eller så har jag uttryckt mig väl klumpigt för att få den rätta bilden?!
Nåja, jag är glad ändå och är lycklig för de som kan komma på bröllopet!! =) Nu glömmer vi det här =)