• SessanPrinsen

Vän ska hellre på födelsedagskalas än vårt bröllop

Min barndomsvän har vid osning tackat ja till bröllopet. Men förra veckan, alltså fyra veckor innan bröllopet ringer han och säger att han måste gå på hans pappas födelsedagskalas.

Tydligen fyller hans pappa 60 år och de ska ha en storfest för honom. Hans mamma hade råkat pricka in det datumet och glömde att min vän skulle gå på bröllop. Det gick tyvärr inte att förhandla, så det går alltså inte att flytta födelsedagskalaset.

Min vän har försökt prata med sin pappa om att han kanske inte behövde närvara. Men då sa pappan att det var väldigt viktigt för honom att hela familjen är samlad...

Min vän valde att gå på sin pappas födelsedagskalas. Jag blev såklart jätteledsen. Jag menar, vilken jävla disrespekt. Jag har lagt ut tid och pengar på detta och får inte ett öre tillbaka. Ok, pengar whatever... men att vi hade en begränsad gästlista pga lokalen fick vi prioritera. Han har nu tagit en annans plats!!!

Han har osat ja och jag tycker faktiskt inte att en födelsedag är så himla viktigt jämfört med ett bröllop. Man fyller ju år varje år och man fyller jämt var 10e år och att fylla 50 är ju större än 60! jag förstår ingenting, eller är det jag som bara inte kan förstå??

Jag har börjat ifrågasätta många relationer under bröllopsplaneringen. Två som har svikit totalt. En som inte kommer och skyller på att det är för jobbigt att resa så långt bara för EN dag! Men det är ju inte vilken dag som helst!!! En annan skyller på att hon inte får ta ledigt. Herregud, vi skickade inbjudningarna i februari och det finns tid gott och väl för att fixa ledighet!!!! Ååååååååh....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-24 16:26
    Måste tillägga att födelsedagsfesten inte är pappans riktiga födelsedag! Och min vän sa att han hellre ville på på bröllopet, men fick dåligt samvete för sin pappa därför valde han bort bröllopet.

Festen hade kunnat vara på vilken dag som helst, men eftersom mamman glömde bort att fråga min vän, så råkade hon spika just den dagen. Hade hon frågat min vän först, utan att anta att han är ledig, så hade de inte haft födelsdagen på samma dag som bröllopet!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-25 23:19
    Får väl lägga till detta oxå! Eftersom många har verkat missat de inlägg jag har skrivit i efterhand...

Jag tycker att jag har rätt att vara ledsen och besviken, för att det är väldigt viktigt för mig att få dela mitt livs viktigaste dag med mina nära och kära. Alla har olika prioriteringar i livet och jag självklart har det varit ett jobbigt val för min vän. Har sagt till honom att jag respekterar hans beslut. Och NEJ, jag hade inte tänkt säga upp vänskapen bara för en sån sak... Det är faktiskt fler än han som inte kan komma och jag är inte ledsen för det! Så allt handlar inte om att min vän inte kunde komma, det var bara hanteringen av situationen som kändes jobbigt...

Jag antar att jag tog i lite väl mycket när jag först skrev inlägget. Jag kanske borde vara mer ledsen på min väns mamma istället, för det är ändå hon som "ställde till det" för min vän i första tag.

Och nej, jag lägger inte all min energi till det här som om det var ett världsproblem. Ville bara ha synpunkter om vad andra tyckte, now I know.

jag förstår oxå, som många har påpekat att det är en viktig dag för oss och behöver inte innebära att det är lika viktigt för någon annan...

Det är svårt att skriva ett inlägg utan att det ska tas fel på flera sätt. Något väl vinklat, eller så har jag uttryckt mig väl klumpigt för att få den rätta bilden?!

Nåja, jag är glad ändå och är lycklig för de som kan komma på bröllopet!! =) Nu glömmer vi det här =)

• Svar på tråden Vän ska hellre på födelsedagskalas än vårt bröllop
  • allehanda

Jag som hela tiden uppfattat att han INTE visste om 60-årskalaset förrän efter han svarat dig??? Har jag fel eller?Man är ju inte tankeläsare, hur skulle han kunna veta att kalaset skulle krocka med ditt bröllop?

• SessanPrinsen

svar till ore:

Jag har förståelse över att han hellre vill gå på sin fars födelsdagsfest och jag skulle ha all förståelse om han berättade det här innan sista osa-datumet! Det är bara omständigheterna och allt som jag mest är sur på... kanske borde jag rikta mina känslor mot hans mamma än på mot vin...

Men hur som helst tjänar ingen till att vara ledsen och besviken på folk. Jag kan ändå inte påverka nåt.

Så jag är glad ändå över de som faktiskt kommer på bröllopet och jag tänker vara lycklig och bli gift även om min vän har gjort sitt val. Jag har hela tiden respekterat det, men det är svårt att inte vara ledsen och jag har mina åsikter och om-och-men-tankar!

Det låter som om jag lägger all min energi på detta... det gör jag inte! Var mest nyfiken på vad andra tycker om den sådan situation.

Nej, jag är ingen bridezilla, men ärlighet är ärlighet och bortförklaringar gillar jag inte. Vi har 10 st som osat nej, inte fan är jag ledsen över det??? Den här situatiuonen var lite annorlunda pga omständigheterna...

• MimmiMama
    SessanPrinsen skrev 2009-06-24 16:43:41 följande:
    jag skulle ha all förståelse om han berättade det här innan sista osa-datumet! Det är bara omständigheterna och allt som jag mest är sur på...
    hade du velat bjuda någon annan istället om tiden inte gått ut?
  • SessanPrinsen

Svar till allehanda:

Nej, det var just det jag poängterade i föregående inlägg. Det är ju inte min väns fel att det skulle krocka med vårt bröllop. Det var hans mamma som inte frågade honom i tid om han var ledig, så när allt var spikat kunde min vän inte göra nåt åt det!

Så visst, jag borde inte vara arg på just honom... men bara ledsen över att han gjorde just det valet. Det var väldigt oväntat, men det är bara nåt jag får respektera helt enkelt...

• SessanPrinsen

Svar till mimmimama:

Nej, det var inte riktigt så jag menade... även om kanske uttryckte det så att han hade tagit någon annans plats. Men det är lite så det känns ändå. Det var svårt att dra gränsen om hur många vi ville bjuda och det var svårt att prioritera med tanke på lokalens begränsningar. Men det är några få personer jag hade velat ha med, som jag inte bjöd...

Det är inte så att vi bjuder "säkra kort", det är ju alltid folk som tackar nej och det har vi räknat med. Vi hade bara inte räknat med ett ja och sedan ett nej... såvida det inte handlade om oförutsedda händelser. Visserligen är väl det här oxå ett oförutsedd händeslse... svårt att dra gränsen...men men...

• MimmiMama
    SessanPrinsen skrev 2009-06-24 16:52:59 följande:
    Det var svårt att dra gränsen om hur många vi ville bjuda och det var svårt att prioritera med tanke på lokalens begränsningar. Men det är några få personer jag hade velat ha med, som jag inte bjöd...
    det där förstår jag precis! Vi bjöd de vi vill ha med och upptäckte att lokalen blir lite trång. Sen har vi inga som tackat nej så nu får vi ta det enligt devisen Finns det hjärterum så finns det stjärterum
  • W2B Blom

Förstår fullt ut att du är ledsen/besviken över den här situationen. Ibland kan det vara skönt att bara få skriva av sig, särskilt här på BT där man kan få lite nya infallsvinklar med personer som är i samma situation. Du som är beteendevetare kanske vet mer sånt här.

När jag hamnar i någon konstig situation försöker jag oftast se en lösning, för den ena behöver ju kanske inte utesluta det andra.

Om ni bor i samma ort eller inte långt ifrån varandra, kanske din vän iaf kan komma till er vigsel så närvarar han just när ni gifter er? För vi har en mycket nära vän, som tyvärr ej kan närvara vid bröllopsfesten, men han ska iaf vara med i kyrkan, så det känns ändå bra!

Går det inte att lösa just vid själva vigseln, kanske han kan smita ifrån sin pappas 60-årskalas senare på kvällen och sedan gå på er bröllopsfest? När mina föräldrar eller svärföräldrar har kalas brukar det rundas av ganska tidigt, medan en bröllopsfest kanske håller på till gryningen typ.

Hoppas det löser sig på ett eller annat sätt! Jag tycker det var en bra idé som någon här skrev att spara en tårtbit till honom så kan ni ha en "efterdagsfest".

En varm kram och lycka till!

♥ Bästa skönhetsmedel är lycka! ♥
  • Moirie

Jag kan förstå att folk ger förklaringar som kan vara mer eller mindre sanna eftersom de inte vill behöva berätta om privata skäl till att inte kunna komma, och man ska förstås inte behöva berätta om varför man inte svarar ja på en inbjudan. Men som SessanPrinsen säger så kan det bli mer konstigt och sårande att få höra något som man inte riktigt tycker stämmer än ett enkelt "nej tack, jag kan inte komma". Blivande brud och brudgum: fiska inte efter detaljer om varför inte gästerna kommer. Inbjudna: Svara kort och koncist på inbjudningar och snärj inte in er i avancerade förklaringar.

SessanPrinsen skrev 2009-06-24 16:05:51 följande:
    [citat]
    Vill de osa Nej, så är det helt ok! Man kan inte tvinga folk och det är ingen plikt eller befallning. Men när folk börjar "förklara sig" och ge bortförklaringar och sen försöka "rädda situationen" med en "ny förklaring", såklart att jag blir ledsen. Enklast hade väl varit att de inte sa nånting, så hade jag kunnat respektera det! Jag hade respekterat ett "nej tack" om det var ett ärligt sådant... men att komma och skylla på det ena och det andra...
  • Jossebosse
    SessanPrinsen skrev 2009-06-24 16:38:31 följande:
    Han fick mest dåligt samvete för sin far, det var han som gav honom dåligt samvete om hjan inte kom på hans kalas. Hade han inte gett honom dåligt samvete från första början, sa han att han hade prioriterat bröllopet.
    Tycker lite synd om din vän... Tänk om den stackarn hade läst den här tråden....
    Hade blivit ledsen om nån i min närhet hade skrivit så om mig och min familj. Blod är altid tjockare än vatten!
  • agtiwi

Till ts: Jag kan bara inte begripa varför din och denne killes relation ska ifrågasättas när du vet att han inte har kunnat vara med och bestämma och därmed inte kunnat påverka när hans pappa ska firas. Självklart blir man lite ledsen om någon tackar nej, eller först tackar ja och sen får förhinder som gör att detta måste ändras. Men denna kille har ju varit ärlig mot dig, det var ju det du efterfrågade! Trots det verkar det ändå inte som att det är bra nog. Jag personligen tycker att detta låter mycket självupptaget. Tycker faktiskt synd om denna kille, troligtvis vet han inte vilken fot han ska stå på för att inte såra någon.
    Hoppas ni får ett fint bröllop och kan glädjas med de som kommer för att fira er!

• Snäckan4

Bra sammanfattat! Jag kan inte heller i min vildaste fantasi förstå hur man skulle kunna bli besviken på denna stackars kille. Ledsen att han inte kan medverka, JA men absolut inte besviken då jag tycker han verkar ha gjort allting ärligt och rätt utifrån omständigheterna.

agtiwi skrev 2009-06-25 08:00:36 följande:
    Till ts: Jag kan bara inte begripa varför din och denne killes relation ska ifrågasättas när du vet att han inte har kunnat vara med och bestämma och därmed inte kunnat påverka när hans pappa ska firas. Självklart blir man lite ledsen om någon tackar nej, eller först tackar ja och sen får förhinder som gör att detta måste ändras. Men denna kille har ju varit ärlig mot dig, det var ju det du efterfrågade! Trots det verkar det ändå inte som att det är bra nog. Jag personligen tycker att detta låter mycket självupptaget. Tycker faktiskt synd om denna kille, troligtvis vet han inte vilken fot han ska stå på för att inte såra någon.Hoppas ni får ett fint bröllop och kan glädjas med de som kommer för att fira er!
  • Jemima

Jag förstår också att du är ledsen, men kanske borde du vara mer besviken på mamman till din kompis (det kanske du är också)? Om killen säger att han hellre hade velat gå på ert bröllop så måste du vara otroligt viktig för honom! Försök se det så istället. Sen kan man nog inte göra så mycket åt att födelsedagsfesten hamnade på samma dag, och att han känner att han måste prioritera närmsta släkten. Måste vara jättejobbigt för honom också.

Det där med att det inte ens är hans riktiga födelsedag har inget med saken att göra. För många är det den dag man firar som är viktigast.

• lissa80

Förstår att allt är jobbigt...

Tycker ni ska bjuda någon annan...
    Vi har också haft problem med en hel del inbjudningar innan vårt bröllop. Folk har gjort slut helt oväntat efter 10 år osv...eftersom vi redan har betalt för maten, har vi bjudit andra personer efterhand. Trist men men...

• mongård

men är det inte viktigast att föräldrar och din partner kommer ???? låt nån annan ta platsen

Svar på tråden Vän ska hellre på födelsedagskalas än vårt bröllop