• Moviegirl

är jag för snäll

Jag blir så förbannad för jag tror jag är för snäll.jag är 45 år och har skrivit här förr ang mitt sambo med en 44 årig alkholist som varit nykter nu 2 mån och tar antabus 2 ggr i veckan + går hos beroende kliniken men han är så kall och nonchi i bland att jag blir så förbannad.Vi har varit tillsammans i 10 mån,flytta ihopa efter 4 mån och förlova oss efter 6 mån och skall ev gifta oss om 8 mån.Men han har en dotter på 19 år som bara är problem med.Hon har panikattacker och bulimi och varit inne på psyk 100 ggr.Hon har skurit sig och jag anser att hon har en psykos baserad påp borderline eftersom jag själv är utbildad inom psyk.Nu på midsommar så ljög hon för polis och en massa andra att hon blivit våldtagen och sen dagen efter sms hon till min sambo adjö så han fick panik och åkte in dit.Hon vägra släppa in honom så han fick ringa polis som tog henne med sig och nu är hon tvångsintagen på psyk.Han bryr sig för mycket anser alla vi i hela familjen för hon har hjälp men han mår dåligt och jag tror att flaskan finns inom räckhåll snart.,Han kan ej hantera konflikter.
    Men jag är snäll och hjälper honom och gör mat och är snäll och gör allt för honom och visar massor av kärlek men får inget tillbaka.han vill knappt röra vid mig och är kall och likgiltig och bryr sig bara om andra men jag kommer sist.Jag sväljer min ilska för han har varit ihopa med andra kvinnor och när dom börjar ställa till scener och får utbrott och blir arga,har han lämnat dom.Så det är väl därför som jag äör rädd.Jag har ont i magen av det här och vet ej hur jag skall hanetar detta.Älskar han mig eller?Han säger att han gör det men visar det dåligt.Han har varit sån alltid tyvärr.Ena dagen så och andra dagen si.Man blir osäker på vad man har honom.Han är nog smart också för han vet hur man gör med kvinnor.Men hur skall jag toklka detta och hur skall jag hantera detta?Tacksam för alla råd

• Svar på tråden är jag för snäll
  • MulleNuh

Exakt! Bra Passion!!

passionsblomman skrev 2009-06-24 11:05:17 följande:
    Det här handlar inte om att du ska konkurrera med hans doter och hur han hanterar hennes sjukdom och problem.Det handlar om vad DU har ut av att lulla runt bredvid honom och ösa din kärlek/omtanke/uppmärksamhet i vardaglig omsorgnär han egentlgen borde ta tag i allta delar av sitt liv själv.Du får inte plats där. Han kan omöjligt ge dig det du förtjänar och själv borde förstå att du behöver i ett förhållande.Moviegirl skrev 2009-06-24 10:55:04 följande:
  • Moviegirl

Jag skall alltså bo på gatan.för jag har en liten pension och är hos kronofogden så ingen lägenhet får jag,nä jag stannar snällt här hos mannen jag älskar.

• MulleNuh

Men hur bodde du innan du träffade honom då? Det var ju inte så länge sedan!

Moviegirl skrev 2009-06-24 12:25:34 följande:
    Jag skall alltså bo på gatan.för jag har en liten pension och är hos kronofogden så ingen lägenhet får jag,nä jag stannar snällt här hos mannen jag älskar.
  • möklintabröllop

Finns det inget ex litet billigt hus at hyra. Då kan bet.anm. inte vara ett så stort problem.
    Vill inte att du ska leva med den mannen!!!

• mittid

Gå till sos och beskriv din livssituation, se till att dom hjälper dig med en lägenhet... Det räcker INTE med att "du älskar honom" för att du skall överleva... Du måste älska dig själv... Du är i en negativ spiral som du behöver hoppa av. I den spiralen finns det destruktiva krafter som i värsta fall inte bara gör dig till en medberoende situation utan även till en person som blir beroende... Sen är ditt helvete än värre!!

• MimmiMama
    du ska först och främst skaffa dig någon att prata med om din situation! det finns grupper för anhöriga till missbrukare. Kolla på nätet! Gå dit och prata innan du fattar några andra beslut!
    Man kan älska någon men ändå leva i en osund relation som jag tror att du gör nu. Du skrev faktiskt:
    "han är så kall och nonchi i bland att jag blir så förbannad"
    "han mår dåligt och jag tror att flaskan finns inom räckhåll snart.,Han kan ej hantera konflikter."
    "visar massor av kärlek men får inget tillbaka.han vill knappt röra vid mig och är kall och likgiltig och bryr sig bara om andra men jag kommer sist."
    "Jag sväljer min ilska för han har varit ihopa med andra kvinnor och när dom börjar ställa till scener och får utbrott och blir arga,har han lämnat dom.Så det är väl därför som jag äör rädd.Jag har ont i magen av det här och vet ej hur jag skall hanetar detta.Älskar han mig eller?Han säger att han gör det men visar det dåligt.Han har varit sån alltid tyvärr.Ena dagen så och andra dagen si.Man blir osäker på vad man har honom"

LÄS ALLT DU SKREV HÖGT FÖR DIG SJÄLV!
    Ta sedan 5 minuter och fundera på om din kärlek är besvarad på det sätt som du förtjänar!
    Detta låter kanske hårt men du behöver få höra din egen sanning. Det är bara du som vet hur er relation är och det var så du beskrev den.
    Ta sedan 5 min och fundera på hur du skulle kunna ha det i en relation där din kärlek är besvarad på det sätt du förtjänar!
    En man som är kärleksfull och omtänksam, som hjälper dig och stöttar dig, gör mat åt dig och ger dig den där kramen som du behöver ibland!
    Mitt råd är avvakta med bröllopet och försök stärka din självkänsla så att du inser att du förtjänar kärlek!
  • wiii

Men snälla du, du kan ju inte stanna hos en man som ärligt talat verkar skita i hur du mår, pga en sån anledning, bo hos en släkting/vän ett litet tag, hyr en lågenhet i andra hand, vad som helst, men kom inte med en sån dålig ursäkt, är det den enda anledningen till att du stannar så säger det ju ett och annat..

• passionsblomman

Det är uppenbart ingen idé att prata om saken med dig på riktigt,utan du vill just nu bara få beklaga dig för att du har det jobbigt.
    Sanningen är att du inte behöver tillåta det du är med om och att ansvaret föra att ta dig ur det här läget är ditt eget.

Till dess du inser och accepterar det kan ingen hjälpa dig.

Det du skriver är ovan, är så ovärdigt att det är sorgligt.

• MKAB

du är 44 år gammal o utbildad inom psyk som du själv skrev.jag personligen tycker att faller man för en alkolist o samtidigt är en vuxen kvinna så kankse man har problem själv...menar ej o vara otrevlig men jag har flera vänner i samma situtation:(

hoppas allt löser!!

• mittid

Du skriver "Tacksam för alla råd"
    Vad är det för råd du vill ha?

- Stanna och gå under!

Bra så?
    Näe, ja tänkte väll de ja!

• Mörk Ängel
    MKAB skrev 2009-06-25 19:19:04 följande:
    du är 44 år gammal o utbildad inom psyk som du själv skrev.jag personligen tycker att faller man för en alkolist o samtidigt är en vuxen kvinna så kankse man har problem själv...menar ej o vara otrevlig men jag har flera vänner i samma situtation:(hoppas allt löser!!
    Jag kan tyvärr inte annat än att hålla med. Är man vuxen borde man förstå själv att man ska passa sig för ett förhållande med en alkoholist.

Att han sätter sin dotter i första rum är väl en självklarhet? Tänk den dagen som hon kanske faktiskt lyckas begå självmord och det är den dagen som pappan inte har brytt sig om att åka till henne. Tror du att han någonsin förlåter sig själv?

Det bästa du kan göra är att lämna relationen, den är ju uppenbarligen inte hälsosam. Och bo på gatan tror jag knappast du behöver göra.
  • Moviegirl

Jag tackar för alla svar men vi är som nykära nu så vi har pratat ut och vi skall gifta oss så småningom och leva resten av vårt liv ihopa.hans dotter mår bra helt plöstligt nu för igår fick hon permission fast hon är tvångsintagen och bara varit där 4 dagar men hon hade en date så hon fick gå ut.Så ni behöver ej skriva mera vi har det bra nu men tack för att ni finns och det kan faktiskt vara okej att vara ihop med en alkholist.hans förra kvinnor han lämnat vill gärna ha honom tillbaka men han är snäll och ser bra ut och kan vara underbar .

Har lätt att få kvinnor säger hans mamma.

• MulleNuh
    Moviegirl skrev 2009-06-26 09:16:02 följande:
    Jag tackar för alla svar men vi är som nykära nu så vi har pratat ut och vi skall gifta oss så småningom och leva resten av vårt liv ihopa.hans dotter mår bra helt plöstligt nu för igår fick hon permission fast hon är tvångsintagen och bara varit där 4 dagar men hon hade en date så hon fick gå ut.Så ni behöver ej skriva mera vi har det bra nu men tack för att ni finns och det kan faktiskt vara okej att vara ihop med en alkholist.hans förra kvinnor han lämnat vill gärna ha honom tillbaka men han är snäll och ser bra ut och kan vara underbar .Har lätt att få kvinnor säger hans mamma.
  • MimmiMama
    Jag tackar för alla svar men vi är som nykära nu så vi har pratat ut och vi skall gifta oss så småningom och leva resten av vårt liv ihopa.hans dotter mår bra helt plöstligt nu för igår fick hon permission fast hon är tvångsintagen och bara varit där 4 dagar men hon hade en date så hon fick gå ut.Så ni behöver ej skriva mera vi har det bra nu men tack för att ni finns och det kan faktiskt vara okej att vara ihop med en alkholist.hans förra kvinnor han lämnat vill gärna ha honom tillbaka men han är snäll och ser bra ut och kan vara underbar .Har lätt att få kvinnor säger hans mamma.
    Hoppas du går tillbaka till denna sida när du känner likadant igen för tyvärr så tror jag att du kommer att göra det.
    Ingen har sagt att det inte kan vara ok att vara ihop med en alkoholist. Däremot har vi sagt att din relation oavsett missbruk eller ej inte är kärleksfull och en sådan relation du verkar må bra i. Att hans förra kvinnor vill ha honom tillbaka och att han ser bra ut må så vara men snäll det är han inte alltid och det är det du behöver inse.
    Jag har levt i en osund relation, till slut lever man på de korta stunder som är bra att man inte märker att de är så få och att de perioder det inte är bra är alltför långa och ofta återkommande. Jag vet hur det är att vara "nykär" då och då. Det blev oftast så när jag visat tecken på att vilja lämna relationen. Men det blev snabbt vardag igen och han var sitt gamla vanliga jag igen. Han visste precis hur han skulle spela mina strängar för att jag inte skulle gå. Han gav smulor av kärlek insåg jag flera år senare när jag väl lyckats ta mig ut och fått träffa en kille i en sund relation. Man blir blind för hur det ser ut i verkligheten.
    Hoppas verkligen att din relation inte är som jag befarar.
    Lycka till!
  • MulleNuh

Inte för att låta elak på något vis, men jag tycker allt låter rätt så destruktivt!!

Hur kan man bli så nykär på en dag när det har varit sådana problem länge.
    Jag tycker det känns lite fjortis... Bor du med honom för att du inte har någon annanstans att ta vägen?

• Mörk Ängel
    Det verkar som att du är lite blind för vissa av hans sidor därför känns det lite farligt att planera för bröllop i det stadiet. Jag tror inte att du ska lita på att problemen löser sig på en dag och håller i sig. Men, lycka till!
Svar på tråden är jag för snäll