• chiqit­ita
    Äldre 23 Jun 12:19
    2676 visningar
    11 svar
    11
    2676

    Är det svårt att få vårdnadsbidrag för sin sjuka man?

    Jag tänker då på min mamma som faktiskt tar hand om min pappa på heltid. Nu blir hon själv pensionerad efter sommaren. Men efter att min pappa har haft en hjärtattack, prostata cancer och mycket annat så tar hon faktiskt hand om honom. Han behöver hjälp med att komma in och ur duschen och är mestadels säng liggande. Är det någon som vet hur man går till väga med att få bidrag och om det är svårt?? Min mamma har inte alls kollat upp det här och verkar inte tro att hon kan få någon slags hjälp alls. Men det tycker jag låter konstigt när hon själv inte är någon ungdom och gör allting i hemmet?

  • Svar på tråden Är det svårt att få vårdnadsbidrag för sin sjuka man?
  • agtiwi
    Äldre 23 Jun 12:34
    #1

    Först och främst krävs ett läkarintyg som intygar att din pappa är sjuk och behöver hjälp för att klara av vardagen. Sen kan man skriva ut ansökan om vårdbidrag via fk:s hemsida eller ringa och beställa en blankett. Sen fyller man i blanketten och skickar in denna till fk tillsammans med läkarintyget. Sen brukar en handläggare ringa upp och gå i genom ansökan, efter det gör handläggaren ett förslag till beslut som sedan en annan handläggare ska granskas. När det är gjort kommer ett beslut. Fk har 4 månader på sig att fatta ett beslut, så det är inte gjort i en handvändning.
    Hoppas allt löser sig till det bästa!

  • Hemlig­2009
    Äldre 23 Jun 13:21
    #2

    Det måste vara ett visst antal timmar per dag som din pappa behöver hjälp också. Det är alltid en stor utredning om assistansersättning ska utbetalas eller inte.


    Klarar han sig idag då din mamma är på jobbet? Hur gammal är han? Är han äldre än 65 år och inte haft ersättning innan så beviljas det inte.


     

  • chiqit­ita
    Äldre 23 Jun 19:22
    #3

    Ja, han är snart 72 år gammal och har inte fått någon ersättning förrut. Så då går det alltså inte??

  • MrsHel­loKitt­y
    Äldre 23 Jun 19:42
    #4

    Skulle han behöva någon annan som tog hand om honom om din mamma av nån anledning inte fanns? Hemtjänst eller liknande eller hade han klarat sig helt själv? Vad jag förstår på dig så skulle han inte det och då behöver han assistans/hemtjänst, din mamma är hans hemtjänst och ska självklart få ersättning för det.

    Klart ni (hon) ansöka om det, visst det är alltid lite jobb med det med tror absolut hon kan få det. Lycka till!

  • Mor Maria
    Äldre 23 Jun 19:43
    #5

    Vårdnadsbidrag och vårdbidrag är något som föräldrar kan få för att ta hand om barn, så det är inte alls aktuellt. Du ska vända dig till en bidtåndsbedömare i kommunen där dina föräldrar bor, de kan hjälpa till att se vilken typ av stöd som kan vara aktuellt för dina föräldrar. Försäkringskassan har nog inte något att erbjuda i det här fallet.

  • Mor Maria
    Äldre 23 Jun 19:44
    #6

    Liten felstavning där, biStåndsbedömare heter det och inget annat!

  • Hemlig­2009
    Äldre 23 Jun 21:02
    #7

    Försäkringskassan beviljar assistansersättning till anhöriga men då måste man vara under 65 år. Mamma arbetar med detta nämligen...

    Hemtjänst är ju något annat.

  • BlomAn­na
    Äldre 23 Jun 21:05
    #8

    Jag skulle ringa kommunens biståndsbedömmare. De kan säkert hjälpa till.

  • linvan­d
    Äldre 23 Jun 22:16
    #9

    Jag har sett anställningsintyg från en äldre dam som var anställd av kommunen ett visst antal timmar per vecka för att ta hand om sin demente man så det bör vara kommunen som man vänder sig till.

  • Nippra­n
    Äldre 23 Jun 22:32
    #10

    Du ska vända dig till kommunens biståndshandläggare för dem över 65 år. Han kan dels ansöka om hemtjänst alternativt hemvårdsbidrag (om det finns i er kommun) och avlastning. Allt fler kommuner har tagit bort sk anhöriganställning. I hemvårdsbidraget räknas det inte in själva hushållets göromål så som städ, matlagning, normaltvätt o dyl. Detta anses makar vara skyldiga att hjälpa varandra med.
    Man kan be en biståndshandläggare göra ett hembesök för att diskutera igenom vad som finns att ansöka om samt olika alternativ till den vård som din mamma utför.

  • chiqit­ita
    Äldre 26 Jun 15:22
    #11

    Jag får be om ursäkt för mitt sena svar! Vilka hjälpsamma svar ni har gett mig. Då har jag en aning om hur vi ska gå till väga iallafall. Det är värt att kolla upp. Tack så jätte mycket!

Svar på tråden Är det svårt att få vårdnadsbidrag för sin sjuka man?