• krutt

Är brudfölje ett måste?

Jag har länge funderat på om man måste ha brudfölje? Kan man strunta helt i det eller är det "ofint" och otraditionellt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-18 23:58
    Har också funderat på om det finns några roliga alternativ...?

• Svar på tråden Är brudfölje ett måste?
  • Bella Notte

Nej, man måste inte ha ett brudfölje!

• Miapia 34

Jag tycker inte att man måste ha ett brudfölje! Brudparet och vigseln är det enda viktiga!

• BlygBrud

Nej, man måste absolut inte ha ett stort (eller litet) brudfölje. Tvärtom verkar det ibland, att döma av inläggen här på BT, vara enklare att hoppa över allt vad tärnor och näbbar och bestmen´s heter. Sparar månget grubbel och tårar.

I kyrkan, eller var man nu väljer att gifta sig, ärligt..Vem kollar in brudföljet????? det ät ju Brudparet som står i fokus!

• Suss o Jonas

Som det ser ut just nu kommer vi inte ha någon tärna eller någon bestman.
    Vi kommer ha våra barn med oss.
    De två älsta (12/14år) ska stå med min M2B där framme och minstingen (3år)går med mig in

• passionsblomman

Absolut inte!

Varför i allsindar skulle det vara ofint?

OM det väl blir en vigsel framöver, kommer vi då inte att ha en massa extrafolk.

Vad gäller tärnor och hjälp under dagen och allt sådant, så vet jag en brud som skulle uppskatta att få bvara IFRED en stund under dagen, med frissa och make-upartist, så man får samla ihop sig lite. Och vilken lYX att få göra sig i ordning i lugn och ro för en enda gångs skull!

Skulle vår lilla pokj vilja vara med därframme får han självklart det, men annars, nej inget följe!

• therese182

Vi hade tänkt att inte ha nån alls...en kompis till min sambo skulle ge oss ringarna när det var dax, men när vi var hos prästen så sa han att det kan vara bra att ha någon/några som står framme vid altaret när man går in, han sa att det kan kännas väldigt övermäktigt, och att det var bra att ha någon man kunde ta sikte på.

Sen sa han oxo att ha två framme vid altaret en som tar blommor och en som har ring är väldigt praktiskt..

så nu har vi min sambos bästis med ringen och eftersom jag inte kunde välja mellan mina bästa väninnor så får min bror vara min "maid of honor".... (till hans stora förtret(scenskräck) =))

• källerudd

Vi ska inte ha något brudfölje, det där med blommor och ringar har vi inte ens tänkt på...Men vi ska iaf vara ensamma...Dock ingen kyrka här utan vid strandkanten =)

• ElMac

vi har valt m2bs bror som bestman och hans tjej som tärna. Fast inte för att följa nå traditioner utan för att ha dem som små hjälpredor under dagen. Någon som har koll på ens nerver och så. Sen ska m2bs ena son hålla ringarna men jag vet inte om ja kallar honom näbb direkt..?

• lingon82

Jag har varit på fler bröllop UTAN följe än med. vi ska ha brudfölje på 6 personer, för vi tycker det är festligt och det föll sig så naturligt.

Som många skriver ovan är det inte alls ofint. Och ordet tradition för mig är något som många människor gjort under lång tid, alltså ingen tvångskommendering. Tillhör den skaran som tycker "selektiv traditionalism" är helt ok.

• 27juni2009

Vi kommer bara ha våra barn med oss
    Hos frissan komem rjag ah med min toastmadame, min m2b ska vara hemma hos mina föräldrar o göra sig iordning

Svar på tråden Är brudfölje ett måste?