• 2010 0102

Ni som har bebis...

... hur har ni tänkt ordna det med barnpassning på er stora dag och kväll?
    Vår minsting kommer vara 9 månader gammal när vi gifter oss, och jag räknar med att ha slutat ammat då.
    Under dagen kommer jag nog ha henne med mig, för att sedan lämna henne till någon i familjen under vigseln.
    Men sedan har jag kört fast. Tycker hon är för liten att lämnas bort, speciellt till någon utanför familjen, och alla nära och kära är ju med på festen.

Hur har ni löst det med era bebisar?

• Svar på tråden Ni som har bebis...
  • norgejente

Vi har med en på 9 mån. han klommer vara med på vigseln och efter det kommer barnvakt och hämtar honom. De skall bo på vårt landställe dit hans mormor, morfar och storebror kommer nästa dag. Vi åker direkt på bröllops resa. Jag är inte orolig, de som skall passa är erfarna och han är lätt att ha att göra med.

Men innan vi kom på denna lösningen visste jag verkligen inte hur vi skulle lösa det.

• candy tyra

vi kommer att ha med sonen som då är 8mån,ett litet bröllop.
    Men vi har en kompis som kommer att ha hand om lill killen
    under själva vigsel cermonin. Sedan så kommer jag att ta hand om honom, det känns för tidigt att lämna bort honom.
    När vi senare i höst åker bort,så funderar jag på att låta
    farmor ta hand om honom.Får se hur det känns då....eller om lillen följer med.

• 2010 0102

Tack alla som svarat!
    Vi kommer nog göra som annafogel tror jag... Storasyster är 3 år då.
    Vi åker till Florida på bröllopsresa i maj, och tar då med bägge barnen så vi kan stanna borta lääänge!

• 2010 0102
    norgejente skrev 2009-06-17 13:55:05 följande:
    Vi har med en på 9 mån. han klommer vara med på vigseln och efter det kommer barnvakt och hämtar honom. De skall bo på vårt landställe dit hans mormor, morfar och storebror kommer nästa dag. Vi åker direkt på bröllops resa. Jag är inte orolig, de som skall passa är erfarna och han är lätt att ha att göra med. Men innan vi kom på denna lösningen visste jag verkligen inte hur vi skulle lösa det.
    Låter ju helt perfekt!
    Avis på dig som åker på smekmånad direkt, blir ju mer på riktigt då!
  • 2010 0102
    ElinK skrev 2009-06-16 22:51:09 följande:
    Vår son är ca 10 månader när vi gifter oss. Tänkte att han får vara med så länge han orkar, och sen får någon släkting ha hand om honom hemma hos oss. Då får han vara hemma och sova i sin säng så det borde inte bli allt för traumatiskt =)
    Nä det blir säkert inte alls traumatiskt för honom Är nog det bästa att kunna ha barnen i sin egen trygga miljö.
  • WinterorSummer

Förstår hur du resonerar eftersom han är så liten.
    Själva kommer vi vara några mil hemifrån och med är våra söner på dryga året och 2½ år. De ska få vara med så länge de orkar, sedan lägger vi dem i en liten stuga vi hyrt på stället. När det är dags för gästerna att fara tar min mor vår bil med barnen och kör hem dem till oss. De kommer då vakna i sina egna sängar och lär inte märka att vi varit borta förrän vi kommer hem :)

Ett tips är att göra en testrunda. Låt den som ska ta hand om barnet vid läggdags och när det är dags att vakna köra en eller två gånger innan så barnet har vant sig vid att det kan bli så ibland och att det är ofarligt eftersom ni kommer tillbaka.

Men som sagt förstår din oro, lämnade min äldsta son över natten första gången när jag skulle få hans bror. Och det var nervigt, men det gick så bra så! De är väldigt anpassningsbara så länge de får träna lite :)

Lycka till och hoppas ni blir nöjda med det val ni gör!

• 2010 0102

Winterorsummer:

Tack! Nu har jag fått lite idéer och det är klart att det ordnar sig. Min högsta önska är att min pappa och hans fru själva erbjöd sig ta hand om barnen under natten, vet inte om jag törs fråga dem då de hjäper till så mycket ekonomisk. Men jag är nog bara löjlig. Fick en märklig vibb av min "styvmor" när hon frågade vad vi skulle göra av barnen... Ingen god vibb om man säger så... Men det är säkert bara inbillning! Ska fråga dem!

• novemberbrud2009

Har också fundera på detta.

Jag har tänkt att han skall vara med under middagen, sen får en släkting som jag kommer tillfråga (som kommer vara nykter) skjutsa hem honom vid 19-20 så får han slumra in i sin egen säng.

• Nordiskbrud
    Trubbel skrev 2009-06-16 22:34:40 följande:
    Vår granne kommer att ha vår son som kommer att vara 11 månader när vi gifter oss. Han kommer att vara med i kyrkan och sen åker hon hem med honom. På natten kommer mina föräldrar och sover i vårt hus som tar över och har honom från morgonen tills vi kommer hem.
    Vi kommer antagligen ha ett liknande arrangemang, antingen att min pappas kusin sitter barnvakt åt våra små eller en granne som jobbar på dagis med barn mellan 1-3 år. Våra barn kommer fylla 1 resp 2 år helgen efter att vi gift oss.
  • 2010 0102

Ni som ska ha era barn med på festen (sålänge de orkar) får era andra gäster ha med sina barn?
    Vi vill ha en barnfri fest, både för barnens skull och för föräldrarnas.... Kan man då ha med sina egna barn utan att det skapar förvirrning?

• December 2009

Alla våra barn kommer vara med (7 mån, 2 år samt 4 år) plus deras kusiner Så ska göra muysig barnhörna och mamma har sagt att hon håller ögonen på dem, även sambons mamma

Svar på tråden Ni som har bebis...