• Mamli

Test för att få jobb??

Har ni hört talas om det??

Jag gick omvårnad på gymnasiet och är utbildad undersköterska. Gick ut med G och VG.

Sökte jobb inom detta och de ville anställa mig och gilla mig men var tvungen att göra ett test först..som jag inte klara...

Nu sökte jag arbete inom vården igen, fick ett test på datorn för att se om min personlighet passade. Och jag klarade det utan problem...men nu är jag kalald till ett test igen! Ett korkad logik test med bara massa siffror..Jag har aldrig klarat av siffror el matte..

Dom gillar mig och min personlighet passar, men jag är arbetslös på grund av ett logik test?!?!

Nån som vart med om detta? Vet folk som inte ens gått gymnasium som jobbar inom vården..men jag får inte för jag har svårt med siffror. Är så arg och ledsen..

• Svar på tråden Test för att få jobb??
  • Linum

Ibland får vissa arbetsgivare för sig att de ska köpa in tester för att se om de de ska anställa passar in i deras profil. Ibland funkar testen, ibland inte.

Det brukar inte hänga helt och hållet på ett dumt test om man får jobbet eller inte. Det är trots allt en hel del av personligheten man går på som arbetsgivare.

Du kan väl ringa och fråga arbetsgivaren vad det är för test och varför de vill att du ska göra det? Jag kan väl se en fördel med att vara både logisk och ha lite sifferskalle när man jobbar inom vården, men jag kan ju ha helt fel. Ring och kolla!!!

...och lycka till!

• didis

Test för att jobba som undersköterska?

Det låter lite overkill, tycker jag. Varför inte en provanställning istället??

En utbildningstjänst jag sökte (men hoppade av pga fick annan likadan tjänst närmre hem) gjorde personlighetstester men då gällde det en satsning på ett par miljoner för arbetsgivaren.

För en "vanlig" tjänst som ändå kan avslutas (eller inledas med provanställning) tycker jag det låter konstigt. Testerna kostar ju en del också att genomföra.

• didis

Självklart lycka till på testet!!

• Mamli

jag har 4års erfarenhet och de tycker jag passar perfekt att arbeta, men jag får inte bara för jag inte klarar detta testet!

Jag kan lite logik, men detta förstod ja inte alls!

A, D, G, Å Vad komemr sen?

43, 13, 67 Vad komemr sen?

Vart fasen är logiken i de, har jobbat inom detta förut och de behövs då ingen lokig för detta arbetet!

• burberry

Jag tycker det låter mycket underligt.Har aldrig hört talas om ett sånt test.Jag jobbar själv inom vården och har aldrig behövt gjort nåt test utan jag fick bara börja jobba utan några problem. Det kanske är olika i olika kommuner?

• Hemlig2009

Jag arbetar inom bank och där är tester ganska vanliga, alltså även vid internrekrytering.

• Aleta

Även där jag jobbar har vi tester. Dels personlighetstest, men även ett specialtest som är anpassat till tjänsten.

Jag kan inte säga så där rakt av vad som kommer efter A,D,G,Å jag hade svarat ett D med ring över.

43, 13, 67 ? Inte tillräcklig information tycker jag, man kan ju hitta på alla möjliga kombinationer av det, 91 t ex om man är lite långsökt.

Mamli skrev 2009-06-15 14:46:39 följande:
    jag har 4års erfarenhet och de tycker jag passar perfekt att arbeta, men jag får inte bara för jag inte klarar detta testet!Jag kan lite logik, men detta förstod ja inte alls!A, D, G, Å Vad komemr sen?43, 13, 67 Vad komemr sen?Vart fasen är logiken i de, har jobbat inom detta förut och de behövs då ingen lokig för detta arbetet!
  • Aleta

Glömde önska dig lycka till.
    Du kan ju alltid fråga om testet är anpassat speciellt för tjänsten. Annars är det ju ingen vits tycker jag.

• Mamli

skulle vara roligt om alla inom vården skulle göra testet...då skulle många få sparken..

• 090208

Att vara logisk intelligent ar super-bra om man ska gora ett IQ-test som ar 100 ar gammalt. Bullshit. Jag inte inte ett dugg logiskt intelligent och hade kuggat big time.
    Sa det har verkar vara skit-dumt, du har ju redan klarat utbildningen. Och personlighets-test ar oxa dumt, man kan val PRATA med manniskan!!

www.lernia.se/intelligenstest/test_1.html

• Aleta

Jag gjorde Lerniatestet och fick tre lika stora pajbitar av interpersonell, existentiell och logisk/matematisk. Fast det ger ju inte underlag för att anställa någon direkt.

Angående de där frågorna som Mamli tog som exempel så kunde inte jag heller svara på dem rakt av - och jag är ändå med i Mensa och hade alla rätt på inträdesprovet dit.

Om man ska ha tester så måste de vara anpassade för jobbet det gäller. På min mans jobb så testar de programmerare när de anställer sådana, de får helt enkelt i uppgift att programmera. DET är logiskt.

090208 skrev 2009-06-16 16:24:42 följande:
    Att vara logisk intelligent ar super-bra om man ska gora ett IQ-test som ar 100 ar gammalt. Bullshit. Jag inte inte ett dugg logiskt intelligent och hade kuggat big time.Sa det har verkar vara skit-dumt, du har ju redan klarat utbildningen. Och personlighets-test ar oxa dumt, man kan val PRATA med manniskan!!www.lernia.se/intelligenstest/test_1.html
  • Moirie

Jag jobbar med testning.

Min åsikt är att det testas för mycket i arbetslivet och att det finns en övertro på test. Det som bäst visar hur väl någon klarar av arbetsuppgifter är att (surprise surprise!) låta dem utföra arbetsuppgifterna och se hur det går (det finns test som är utformade så också). Visst kan testning säga en del om vår begåvning och personlighet men det finns en risk i att dra slutsatser utifrån det angående hur väl en person kommer passa för ett visst jobb.

Du behöver aldrig ställa upp på en testning om du inte vill (men det kan ju framstå som negativt att inte vilja vara med på ett moment i rekryteringen). Du har rätt att veta vad det är för test och vad det har för relevans för jobbet, vem som kommer tolka testet (psykolog eller annan yrkesgrupp med relevant utbildning för just det testet) och vem som har rätt att se uppgifterna och vart och hur ditt resultat förvaras.

Jag tycker det låter märkligt att göra ett logiktest för ett vårdjobb. När jag tidigare jobbat som vårdbiträde har jag fått provjobba för att se om jag passade med patienter/brukare och arbetskamrater, vilket kändes rimligt. Men jag har å andra sidan varit med om att få göra skumma djuppsykologiska gruppövningar under observation inför ett julvikariat på en pappershandel så allting är möjligt.

Våga fråga om testningen Mamli. Hör efter hur stor vikt de kommer fästa vid resultatet. Kanske är det bara en överentusiastisk chef eller personalvetare som vill få användning för sina nya leksaker

• novemberbrud2009

Tycker det skulle vara EQ test inte IQ-test om man skall jobba inom vården.

• BlivandeFruPettersson

Känns om att tester inte är helt pålitliga när man ska anställa. Gjorde bl.a. personlighetstest och psykologintervju inför en utbildning, och det gick ju bra eftersom jag jag blev antagen , däremot slank det med en hel drös totala nötter på något underligt vis.

Visst, det kanske är bra för en del jobb, men någon måtta får det väl vara. Ibland är det väl viktigare att man funkar med kollegor m.m. än att man får tala ut om förhållandet till sina föräldrar med en psykolog (eller annan valfri variant)?

• Aleta

Jag har också gjort tester på olika ställen.
    Helt klart så är det inte alltid genomtänkta och anpassade test till just den tjänst det gäller.
    Där jag jobbar är testerna väldigt bra och stämmer otroligt väl, men där har det använts i kanske 20 år med uppföljningar och anpassningar.

Jag fick göra ett personlighetstest på en anställningsintervju en gång. De "rättade" testet direkt och läste sedan upp hurdan jag var enligt det. Jag satt som ett frågetecken och tillslut sa jag att det där inte stämde så bra alls.
    De trodde mer på testet än på mig, men ett riktigt test ska bedömas av experter. Om det går att rätta på plats så känns det som ett Kalle Anka-test. "Hade du flest A så är du blablabla, hade du flest B så är bläbläblä" osv.

(Jag var enligt det testet en tystlåten, blyg person som höll mig i bakgrunden och undvek ansvar. Min nuvarande chef hade skrattat ihjäl sig om han hört det! )

BlivandeFruPettersson skrev 2009-06-19 20:18:28 följande:
    Känns om att tester inte är helt pålitliga när man ska anställa. Gjorde bl.a. personlighetstest och psykologintervju inför en utbildning, och det gick ju bra eftersom jag jag blev antagen , däremot slank det med en hel drös totala nötter på något underligt vis. Visst, det kanske är bra för en del jobb, men någon måtta får det väl vara. Ibland är det väl viktigare att man funkar med kollegor m.m. än att man får tala ut om förhållandet till sina föräldrar med en psykolog (eller annan valfri variant)?
Svar på tråden Test för att få jobb??