• fragolina

Skilda föräldrar - placering i kyrkan

Min föräldrar är skilda och min pappa är förlovad med en ny kvinna som jag kommer väldigt bra överens med. Min mamma säger att hon "absolut inte har någonting emot" pappas nya, men hon kommer ofta med små gliringar och jag tror hon känner sig avundsjuk på att hon inte har någon.

Jag hade tänkt att sätta pappa och hans kvinna samt mamma och min bror (som inte har sällskap) på första bänkraden i kyrkan. Pappa och hans sambo är ju ett etablerat par, jag tycker om henne och skulle tycka det kändes fel att "förpassa" henne till de bakre bänkraderna; det skulle kännas som att jag inte accepterade heni frågan och påstod att om de skilda föräldrarna har nya partner så ska de sitta bak i kyrkan, för den första bnkraden är avsedd för de som gifter bort sin dotter, dvs endast föräldrarna.

Jag blir så ledsen över mammas beteende, hon vill verka storsint och säger att hon är glad att pappa är lycklig med sin kvinna, men när det kommer till kritan så kommer hon med såna här saker.

Jag undrar: är det fel att sätta föräldrarna tillsammans med deras eventuella nya partner på första bänkraden? Jag vill givetvis inte såra mamma, men jag vill samtidigt inte markera för pappas nya att hon inte tillhör fammiljen. Och jag tycker det är barnsligt och själviskt av mamma att låta hennes problem gå ut över mig och mitt bröllop.

Men kanske är jag helt ute och cyklar???

Någon som kan bringa klarhet i hur jag bör göra?

• Svar på tråden Skilda föräldrar - placering i kyrkan
  • didis

Hmmm... jag har aldrig varit med om att bli placerad i kyrkan utan folk sätter sig var de vill och då löser det sig av sig själv.

Spontant tycker jag, om skall ha placering i kyrkan, att om din pappa är i en etablerad relation kan de sitta tillsammans på första bänken. Din mamma o pappa behöver ju inte sitta precis brevid varandra för det.

• agtiwi

Eftersom du och din pappas nya kommer bra överens och verkar tycka om varandra så tycker jag att hon kan sitta längst fram om ni önskar det. Din mamma är en vuxen människa och även om hon tycker det är lite jobbigt så borde hon kunna vara tyst och inte komma med smågliringar på er stora dag.
    Jag har också ett problem, fast inför bordsplaceringen på festen. Tyvärr kommer inte min blivande man och mina föräldrar så bra överens. Vill inte gå in djupare på vad det beror på. Men jag har klargjort för alla parter att det vackert gäller att hålla god min och vara trevlig mot varandra (alltså bete sig som vuxna människor) denna dag. Detta gäller alla. Så vi kommer ha traditionell bordsplacering, vilket innebär att min m2b och min mamma kommer sitta bredvid varandra. Ingen av dom är överlycklig, men de ska knappast sitta där hela livet. Vem vet, det kanske samtidigt gör att de faktiskt kan lägga det gamla grollet bakom sig och gå vidare i vuxenlivet. Åtminstone så pass att alla faktiskt kan samlas tillsammans vid alla stora tillfällen!
    Det kanske faktiskt är bra att ni gör så din mamma och din pappas nya kommer lite närmre varandra. Inte för att de ska bli bästa vänner, men så de kan vistas tillsammans. För det lär ju krävas den dagen ni får barn (om ni ska ha några) och de fyller år, har skolavslutning, konfimeras, tar studenten etc.
    Nu blev det ganska långt och svamligt, men hoppas du förstod min poäng!

• Hedebris

jag skulle ha reserverat första 2 raderna till närmsta familjen. och i sin sits skulle jag placerat din pappa mellan den nya och din mamma på första raden.

• fragolina

Tack för svaren. Ja det är så jag helst vill göra, jag tycker att mamma borde vara vuxen nog att kunna ta det.

• passionsblomman

I kyrkan kommer fol att sätta sig själva-du är inte där till att börja med och det är inte din sak att styra och ställa med. Däremot ska närmsta raderna vara för närmsta familjen. Dvs det är som vän oartigt att sätta sig längst fram. Tyvärr är "problemet" för det mesta det omvända, folk aär så rädda att verka "på" så de sätter sig mycket längre bak än vad som blir roligt.

Var din pappas nya sätter sig hänger mycket på honom och ifall han liksom ser till att få henne med sig. Din mamma kan knappast säga något om det, men det är inte alls konstigt om "den nya"själv väljer en placering lite längre bak.

Svar på tråden Skilda föräldrar - placering i kyrkan