• Tinndra

Kyrkligvigsel ????

Ringde förra veckan till vår pastorsexpedition och skulle boka kyrkan till vårt bröllop nästa sommar och fick då till svar att dom bara kunde göra en preliminär bokning av en vigsel p.g.a att kyrkan kanske ska avsäga sig vigselrätten tills dess!!?
    vad ska jag göra nu då???
    jag vill verkligen ha ett kyrkbröllop, jag är inte religiös eller så men jag har ändå alltid önskat att få gifta mig i kyrkan, och speciellt den här kyrkan eftersom jag är döpt där och har "tillhört" den försammlingen sen dess.
    vad ska jag göra????

• Svar på tråden Kyrkligvigsel ????
  • Snäckan4

Nej, skit var ett dåligt ordval, sorry. Men det är ju det som är grejen att du får ju välja helt och hållet själv. Kyrklig välsignelse eller inte! Grejen kommer ju vara detsamma som nu, antingen gifter man sig borgerlig eller kyrkligt beroende på om man vill ha den religiösa innebörden eller ej!

Tinndra skrev 2009-06-12 13:43:41 följande:
    jag ger inte kyrkan skit absolut inte jag tycker bara att de är tråkigt att de ska bli så, ger inte skit till nån men snart får man inte välja någonting själv
  • Panzerfaust
    Tinndra skrev 2009-06-12 13:43:41 följande:
    jag ger inte kyrkan skit absolut inte jag tycker bara att de är tråkigt att de ska bli så, ger inte skit till nån men snart får man inte välja någonting själv
    Men valfriheten finns ju kvar?

Sedan kan man ju verkligen undra om man vill välsignas av en kyrka som avsäger sig den juridiska delen i vigseln för att slippa välsigna homosexuella.

Nej som jag ser det är det ett monumentalt steg i rätt riktning att staten tar över all juridisk behandling av vigseln så kan de olika samfunden fnula på bäst de vill i sina kyrkor, moskéer och synagogor eller andra benämningar på hus.
  • Snäckan4

Men det är väl inte kyrkan som väljer att avsäga sig den juridiska delen. Det är väl inte kyrkan som beslutar om kyrkans försvunna vigselrätt eller har jag missuppfattat?

Panzerfaust skrev 2009-06-12 13:49:07 följande:
    Men valfriheten finns ju kvar?Sedan kan man ju verkligen undra om man vill välsignas av en kyrka som avsäger sig den juridiska delen i vigseln för att slippa välsigna homosexuella.
  • Tinndra

jag fick tillsvar att de var kyrkan som skulle bestämma om dom ville ha kvar vigselrätten eller inte..

• Imma

Jo. Svenska kyrkan kommer att ta upp frågan i höst huruvida de ska avsäga sig rätten till vigsel eller inte.

Snäckan4 skrev 2009-06-12 13:53:44 följande:
    Men det är väl inte kyrkan som väljer att avsäga sig den juridiska delen. Det är väl inte kyrkan som beslutar om kyrkans försvunna vigselrätt eller har jag missuppfattat?
  • Imma

Men, det haltar ju ändå lite, då de enskilda prästerna kommer att kunna välja om de vill välsigna homosexuella eller inte på samma sätt som de hade kunnat välja om de ville viga homosexuella eller inte.

Panzerfaust skrev 2009-06-12 13:49:07 följande:
    Sedan kan man ju verkligen undra om man vill välsignas av en kyrka som avsäger sig den juridiska delen i vigseln för att slippa välsigna homosexuella.
  • Igia

Liten undran: Varför ska kyrkan avsäga sig vigselrätten?

• Lakritsbåten

Äktenskapsbenämning för homosexuella eller inte - jag tycker, och har alltid tyckt, att den kontinentala modellen med en juridisk del och ev en annan välsignelse/ceremoni/att katten spinner eller vad tusan som helst är den rätta modellen!

Trodde att Sv Kyrkan hade bestämt sig för att INTE avsäga sig vigeslrätten men jag kanske har missat nåt??

• Lakritsbåten

Förresten är det inte en borgerlig vigsel + välsignelse som många frikyrkomedlemmar nyttjat genom årtionden (i det fall pastorn el motsv ej har vigselrätt). Vad jag förstått av dem jag hört berätta och som är medlemmar som gjort så så har de inte "räknat" den juridiska delen som annat än juridisk dvs det är vid välsignelsemomentet äktenskap, i deras ögon, ingåtts.

• didis

Självklart borde det vara så.

Juridiken har inget med gud att göra, de som vill ha äktenskapet välsignat skall givetvis få göra det på det sätt de finner behagligt, med eller utan katter .

Lakritsbåten skrev 2009-06-12 16:51:46 följande:
    Äktenskapsbenämning för homosexuella eller inte - jag tycker, och har alltid tyckt, att den kontinentala modellen med en juridisk del och ev en annan välsignelse/ceremoni/att katten spinner eller vad tusan som helst är den rätta modellen!
  • Panzerfaust

www.dn.se/nyheter/sverige/homopar-kan-inga-aktenskap-i-kyrka-1.890457

"Svenska kyrkan ska ansöka om fortsatt vigselrätt. Därmed kommer även homosexuella att kunna gifta sig i kyrkan.

Den 1 april i år sade riksdagen med stor majoritet ja till könsneutrala äktenskap. En månad senare trädde lagen i kraft.

Men ännu har inga homosexuella par vigts i Svenska kyrkan. I dag togs dock ett första steg på vägen dit då kyrkostyrelsen i en skrivelse till Kyrkomötet ? Svenska kyrkans högsta beslutande organ ? föreslår att kyrkan ska ansöka om fortsatt vigselrätt."

Alltså du kan tryggt boka din kyrka, svenska kyrkan insåg tydligen att det var 2009.

• Aleta

Jag läste i tråden och uppfattade det mer som att man försökte analysera problemet och hjälpa dig att hitta en lösning.
    Du skrev ju "vad ska jag göra?"

Stöd kan se ut på lite olika sätt. Här var det många som engagerade sig och försökte svara på din fråga. Det kan vara svårt att se när man är ledsen kanske. Jag hoppas att ni kan genomföra er vigsel i alla fall. Det verkar ju hoppfullt.

Annars är mitt svar på din fråga: Flytta fram bröllopet.

Tinndra skrev 2009-06-12 13:30:33 följande:
    De är bara så tråkigt att man ska finna sig i att de ALDRIG blir som man tänkt sig,Och här fick man inget stöd.
  • Duchess

Tja, det beror ju på hur man ser det.

Jag är själv kristen och engagerad i Svenska Kyrkan. Jag tycker dock inte att kyrkan ska behålla vigselrätten. Varför ska man blanda ihop kyrkans roll med statliga funktioner när kyrkan inte ska vara bunden till staten?

Panzerfaust skrev 2009-06-12 19:12:57 följande:
    www.dn.se/nyheter/sverige/homopar-kan-inga-ak..."Svenska kyrkan ska ansöka om fortsatt vigselrätt. Därmed kommer även homosexuella att kunna gifta sig i kyrkan. Den 1 april i år sade riksdagen med stor majoritet ja till könsneutrala äktenskap. En månad senare trädde lagen i kraft.Men ännu har inga homosexuella par vigts i Svenska kyrkan. I dag togs dock ett första steg på vägen dit då kyrkostyrelsen i en skrivelse till Kyrkomötet ? Svenska kyrkans högsta beslutande organ ? föreslår att kyrkan ska ansöka om fortsatt vigselrätt."Alltså du kan tryggt boka din kyrka, svenska kyrkan insåg tydligen att det var 2009.
  • Jeez

Det är kyrkomötet som är svenska kyrkans högsta beslutande organ, de har möte i höst och bestämmer sig för hur "vi" ska göra. Med stor sannolikhet kommer vi fortsättningsvis ha vigselrätt också, men det är inte 100%igt säkert. Vill man vara 100%igt säker på att få en kyrklig vigsel som gäller juridiskt (dvs som det är idag) måste man gifta sig innan den 10 maj 2010.

Vilket år det är och om Sv Kyrkan insett det eller inte tycker jag själv är ointressant. Jag har bibliska och trosgrundade åsikter i frågan om varför jag med glädje förmedlar Guds välsignelse till par, oavsett kön, och gärna viger om jag får. Och så är det med alla de präster jag känner också. Och de allra flesta förtroendevalda -faktiskt.

Enskilda präster har fö även idag rätt att neka brudpar vigsel -av vilken anledning som helst. Däremot så har paret rätt till vigsel om minst en är medlem så nekar en präst så får kyrkoherden se till att någon annan viger.

Svar på tråden Kyrkligvigsel ????