• stalle­t
    Äldre 10 Jun 17:14
    4292 visningar
    11 svar
    11
    4292

    bonnabröllop enkla snygga kläder till min man!?

    hej.
    Jag och min blivande behöver hjälp med hans kläder!
    Jag ska ha en enkel naturgrå klänning av lin, hellång från nygårdsanna.
    Vi gifter oss utomhus i lantlig miljö och har festen i ett stall.

    Min blivande vill ha typ linnebyxa och grövre skjorta med typ murarkrage och passande väst...!?

    Vi behöver få tips och ideer vad som passar och vart detta inhandlas! Vi bor mellan skövde och gbg.

  • Svar på tråden bonnabröllop enkla snygga kläder till min man!?
  • Fenixx
    Äldre 10 Jun 17:41
    #1

    vad mysigt det låter.
    kolla i affärer som kanske har mer historiskt och egentillverkade kläder, dem använder ofta linne.
    just Linnebyxor kan du hitta annars i affärer som även säljer medeltida kläder.
    tex www.urda.se/

    i annat fall så kan ni säkert få det uppsytt hos någon sömmerska som är inriktat åt mer såna kläder.

  • Panzer­faust
    Äldre 10 Jun 17:45
    #2

    Vore det inte lite småcoolt att köra någon folkdräkt då?

    www.skansen.se/pages/

    eller kanske:

    www.karlgerhards.se/

  • stalle­t
    Äldre 10 Jun 19:23
    #3

    Åh tack för tipsen! jag trodde inte att jag hade nåt på denna sida att göra först... Men det kanske kan ge något iallafall... Jag kollade upp öite från tipsen och alla tre är ju tips! Folkdräkt är ju i o f s fint... men dyrt.

    Fler ideer? Hur hittar man en passande väst om man nu köper en medeltida linneskjorta, UTAN att intrycket blir att vi diggar medeltiden. Vi är inte så mycket för just medeltidamodet...

    Mer fattig bonde som är uppklädd!

  • Aleta
    Äldre 10 Jun 21:33
    #4

    Det kanske går att hitta en skinnväst på någon second hand-butik. Både svart och brunt skulle funka.

    Kan det här vara något i skjortväg+
    kladpiraten.se/catalog/product_info.php%20Skjorta%20L.%C4%20Murarkrage%20vit%2Fsvart%20Rand%2081021-030&products_id=2969

    De har en billig väst också:
    kladpiraten.se/catalog/product_info.php&products_id=2285

    Jättekul med bonnabröllop!

  • Fenixx
    Äldre 10 Jun 21:37
    #5

    du måste ju även gå med i våran tråd för oss med alternativa bröllop som skiljer sig lite från det klassiska.

    www.brollopstorget.se/Forum-1-73/m3444559.html

  • Panzer­faust
    Äldre 10 Jun 21:37
    #6

    Tja med tanke på att du bor i närheten av GBG så är det väl bara att fråga närmsta GAIS supporter var han fått sin skinnväst från...

    Skinnväst känns lite mer luffare/raggare än bonde för mig

  • Äldre 11 Jun 00:08
    #7

    Oj! Nu svarade jag i en annan tråd...varför har du tre i samma ämne?

    Jag tycker iaf du ska kolla med Skansen som hyr ut tidstypiska äder i alla möjliga varianter.

  • Aleta
    Äldre 11 Jun 00:11
    #8

    Ett kul tips till bonnabröllop är att ta dit någon som ger gästerna en snabbkurs i gammeldans. (Kanske medan ni fotograferar er?)

    Sedan ser ni till att ha en stund med gammeltjo. Jag har varit på en sådan fest och det var riktigt kul, tro't eller ej.

  • Nordis­kbrud
    Äldre 28 Jun 21:07
    #9

    Både blocket och Tradera har lite olika folkdräker som kanske skulle passa?

    Låter som en mysig idé till bröllop med bonnabröllop! Vill ni ta det ett steg längre kan ni ju även servera maten på träfat och försöka få fatt på lite ljusstakar i svart smide eller luffarslöjd. Skulle nog passa väldigt fint på borden.

  • Lillar­åsa
    Äldre 28 Jun 21:22
    #10

    Ååh! Jag ska oxå ha bonnabröllop! Min gubbes kläder är fortfarande ett frågetecken för oss med så jag är också på jakt. Får jag föreslå en snickarskjorta? Jag kallar det för emilskjorta för det är samma modell som han har. Vet att man kan köpa det på gammelvala i brunskog(utanför Karlstad) för en billig peng. Kan säkert fixa mer info om dem om det är intressant. ;)

Svar på tråden bonnabröllop enkla snygga kläder till min man!?