• young love

Äktenskapsförord via nätet eller personligt möte med jurist?

Hej,

Vi ska skriva äktenskapsförord, men vet inte om vi kan lita på att det blir rätt om man gör det via nätet. Hur har ni andra gjort och vilka är era erfarenheter? Ska man träffa en jurist personligen eller kan man göra det via nätet? Vilka byråer/hemsidor kan ni rekommendera?

Tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Äktenskapsförord via nätet eller personligt möte med jurist?
  • J D

Hej, jag är jurist och jag anser att det beror på hur stora värden ni ska avtala om. Rör det sig om stora summor tycker jag alltid att det är värt att kontakta en jurist personligen så att man kan reda ut alla oklarheter och ställa följdfrågor osv. Om det gäller mindre värden bör ni kunna använda er av stanardblanketter som man kan köpa i bokhandeln (iaf kan man göra det när det gäller samboavtal så jag skulle tro att samma gäller här).

Inom familjerätt så har bland annat Fonus vad jag uppfattar som god rådgivning genom samarbetet med Familjens Jurist som finns på flera ställen. Annars har säkerligen din bank möjlighet att ge viss rådgivning också.

• anne på grönkulla

Är ni det minsta osäkra eller har kompplicerade önskemål (eller en omplicerad situation av nån anledning) så skulle jag säga att det är bättre med en diskussion irl med en jurist.

• lingon82

Lagarna har många kryphål så vill man vara säker bör man nog kontakta en jurist.
    Vid en bouppteckning vi deltog i för några år sedan fick vi dessutom några ovärderliga tips av en kunnig jurist som kan vara bra att ha med sig.
    Som sagt, man får väga kostnaden för en jurist mot värdet av det som ska vara enskild egendom.

Svar på tråden Äktenskapsförord via nätet eller personligt möte med jurist?