• Herr Hedlund

Vad kan man spara in på...???

Känner att pengarna bara springer iväg och att trots att jag tycker att vi har tänkt på kostnaderna så har vi nog inte råd med en fotograf... www.brollopstorget.se/Forum/ikoner/icon9.gif Finns det någon som kan komma med tips???? Behöver hjälp för att se att vi förhoppningsvis har förbisett något som går att sparas på... Tacksam för hjälp....

• Svar på tråden Vad kan man spara in på...???
  • passionsblomman

Tack MV85, nu slapp jag skriva det.

Det är EN sak att faktiskt vilja he en liten enkle bukett som man är medveten om kommer att vara inte så arbetad, utan speciella önskemål och specailbeställningar vad gäller sorter. Och att man fattar att den inte kommer vara så märkvärdig-men man tycker den är fin ändå.

En helt annan är att tro att man ska få ett avancerat och påkostat brudbinderi utan att betala för det.
    Ska det läggas eoner av tid, får man räkna med att betala för den tiden.

• MV85
    passionsblomman skrev 2009-05-31 11:21:29 följande:
    Tack MV85, nu slapp jag skriva det.
    Du är inte den enda som får fnäpp på det där... Jag är inte florist, men istället konditor... o jag vet hur många timmars extrajobb det kan bli med en bröllopstårta...
  • Lovecats

Kör på tårta ELLER desert. Inte båda. Maten tar absolut mest i vår planering.

• MissCurly
    MV85 skrev 2009-05-31 10:56:41 följande:
    Nej nej nej nej nej nej nej !!!!!! Det är INTE så att priset höjs bara för att man nämner ordet bröllop!!! (utom vissa som passar på att utnyttja läget - men de är sällsynta, o inte regel som alla tror)!!!!!!!!!Man betalar "extra" för ordet bröllop för att man får extra mycket arbete!Tårtan t.ex Vet ni hur lång tid det tar att göra en vanlig tårta? Säg att man har färdiga anslag o inte ska göra dem så har vi sparat in den 1½ timman.. Äh, bara för skojs skull.. Allt är färdigt o ska bara läggas ihop o dekoreras... Hur lång tid tar det? En vanlig grädd eller prinsesstårta?Svaret är ca 5 minuter.En bröllopsdekorerad tårta kostar mycket mer för den är man mycket mer noggrann med, o de 5 minutrarna räcker inte ens till att börja kavla marsipanen - för att inte tala om om man ska ha något skrivet på dem, någon annan dekoration än de färdiga halvtorkade små marsipanrosorna som man sätter på alla de som man bara skickar ut i butiken...O blommorna sen! Vilken tidskillnad på vad som läggs på en brudbukett i konstultationstid, bindningstid, leta upp rätt blommor osv osv... Så NEJ! Man betalar i regel efter vad man får! Även om det skiljer mycket från olika delar av landet hur det priset sedan ligger efter leveranskostnader och lokalkostnader..
    nej kanske dumt att formulera mig så, my misstake

Jag vet att med en bröllopstårta och blomsterbukett så är det mer jobb...

My mistake sorry
  • Lovecats

Buketten behöver inte vara mer jobb. Det är ju lite beroende på vad man vill ha. Jag är av den åsikten att något man ska kasta bort inte behöver hålla hela dagen, ha handtag och oasis. Den får gärna kosta under 500:-

• passionsblomman

Nä, det behöver den inte, men då blir det som i stycke ett i mitt förra inlägg.

Många tror att bara man håller käft om ordet bröllop så ska man kunna få ett brudbinderi men betala för en "över disk beställning"

DET är det som gör en less.

Lovecats skrev 2009-05-31 11:37:53 följande:
    Buketten behöver inte vara mer jobb. Det är ju lite beroende på vad man vill ha. Jag är av den åsikten att något man ska kasta bort inte behöver hålla hela dagen, ha handtag och oasis. Den får gärna kosta under 500:-
  • Aleta

Vi hyrde tält, bord, stolar m. m. och när de fick höra att det var bröllop så lät de oss inte hyra de billigaste stolarna som vi hade beställt.
    "Nej, ni måste ha finare! Snälla, ta de här istället, ni får dem mycket billigare. Det måste ju vara fint på ert bröllop!"
    Vi stötte mest på att folk blev generösa och ville hjälpa till extra.

• Herr Hedlund

smart med att önska sig fotograf i present... det som kostar mest är hennes ring... 4600 men hon ska ju ha den hela livet så det känns som att det är värt det iaf.....

• Herr Hedlund

föresten måste man ha program i kyrka? kan inte prästen dra ordningen lite snabbt eller nått? Vi kommer att ha snälla personer som tar hand om maten ( sill till förrätt, buffe till varmrätt och bröllopstårta) Vi tänkte att vi bjuder på dricka till maten och har sedan bar till självkostnadspris det är väl okej? Vi funderar kring hur mycket man kan ta, det är ju inte så att vi vill tjäna på de men vi vill inte helelr betala för mkt" är 10 kr ölen (33cl) och samma för ett glas vin okej?

• MV85

10:- är helt klart okej. Kolla vad det kostar på systemet o runda av till närmsta femma. Att ha vin till samma pris tycker jag är helt okej!
    Vigselprogram måste man inte ha, även om vi planerar att ha det o då skriva ut dem själva här hemma... 50st för 85:- + färgpatronen om den tar slut Beställer man dem kan de dock bli bra dyra

• MimmiMama
    MV85 skrev 2009-05-31 10:56:41 följande:
    Nej nej nej nej nej nej nej !!!!!! Det är INTE så att priset höjs bara för att man nämner ordet bröllop!!! (utom vissa som passar på att utnyttja läget - men de är sällsynta, o inte regel som alla tror)!!!!!!!!
    när jag frågade om gelnaglar kostade det först 500kr och när jag sade att det var till ett bröllop ökade det till 1000kr!
    När jag frågade varför så sa hon att det var för att hon står stand-by den dagen om det behöver fixas något.
    Men jag hade hellre betalat OM jag hade behövt en panikutryckning.
    Dessutom ska man inte behöva det säger de som kan för det ska hålla i flera veckor. Jag skulle göra dem dagen innan och då ska de hålla.
    Bokade hos ett proffs istället för 850kr med hållbarhet på upp till 6 veckor.
  • passionsblomman

Du behöver absolut inte ha vigselprogram. det är inte så vanligt som det verkar här.

Man måste inte ha festhäften heller.

Herr Hedlund skrev 2009-05-31 19:16:01 följande:

föresten måste man ha program i kyrka? kan inte prästen dra ordningen lite snabbt eller nått? Vi kommer att ha snälla personer som tar hand om maten ( sill till förrätt, buffe till varmrätt och bröllopstårta) Vi tänkte att vi bjuder på dricka till maten och har sedan bar till självkostnadspris det är väl okej? Vi funderar kring hur mycket man kan ta, det är ju inte så att vi vill tjäna på de men vi vill inte helelr betala för mkt" är 10 kr ölen (33cl) och samma för ett glas vin okej?
  • MV85
    MimmiMama skrev 2009-05-31 20:07:29 följande:
    när jag frågade om gelnaglar kostade det först 500kr och när jag sade att det var till ett bröllop ökade det till 1000kr!När jag frågade varför så sa hon att det var för att hon står stand-by den dagen om det behöver fixas något.Men jag hade hellre betalat OM jag hade behövt en panikutryckning.Dessutom ska man inte behöva det säger de som kan för det ska hålla i flera veckor. Jag skulle göra dem dagen innan och då ska de hålla.Bokade hos ett proffs istället för 850kr med hållbarhet på upp till 6 veckor.
    Som sagt så finns det undantag som tar betalt för det, men det är INTE regel, utan undantag.. O när det gäller tårta, blommor och frisör så gör man det i regel INTE.
    Sen ska man ju göra gelnaglar ett par dagar innan efter vad jag fått höra för att de ska hunnit stelna ordentligt, men jag vet inte då jag aldrig gör det utan har riktiga naglar istället.
  • Lakritsbåten

MimmiMama

"så bokade jag hos ett proffs istället"

Hållbarheten på naglarna beror väl inte på prislappen, eller? Gel håller så länge gel håller dvs beroende på vad man gör och hur snabbt dina egna naglar växer.

Sedan kan jag väl hålla med om att det är en del av yrkesprofessionaliteten att ta "rätt" pris!

Svar på tråden Vad kan man spara in på...???