• prophyle

Kan en vän viga oss?

Hej!
    Är det nån som vet om en vän kan skaffa ett sånt där tillfälligt licens för att viga folk? Vet att det funkar i USA men kan man göra lika i Sverige?
    Tacksam för svar!
    /Therese

• Svar på tråden Kan en vän viga oss?
  • Fenixx

jag har för mig att alla kan ansöka om det, men få som får det beviljat. ofta vill dem väl att man har någon slags roll tex inom politiken, kommunen såntdär.

• prophyle

Vet du vilken websida man ansöker på?
    Jag är lite dålig på att hitta saker på internet...hehe

• lilla smultron

Hej,
    Det går inte att göra så tyvärr.. Vi har tittat på det redan men finns ingen chans. Är bara präster och nån speciell kommungubbe som har tillstånd och det är jättesvårt att få. En kompis till mig har gått kurs (vad den nu hette) i att vara sån som talar på exempel vigslar, men hon får inte utföra själva vigseln!

• prophyle

Jasså det var ju synd.
    Aja men då vet jag iaf, tack!

• Maggan Haggan

Fast dinn vänn kan ju viga er endå. Så gör vi.

En vän till oss ska viga oss och vi utformar vår vigsel precis som vi vill ha den trotts att han inte har vigselrätt. Någon dag innan ska vi träffa upp en annan vigselförättare och bra rent formellt/juridiskt få till att vi blir gifta. Vet flera som gjort liknande.

• passionsblomman

Då viger ju er vän er inte! "Viger" ÄR ju det juridiska!

Maggan Haggan skrev 2009-05-28 20:47:21 följande:

Fast dinn vänn kan ju viga er endå. Så gör vi. En vän till oss ska viga oss och vi utformar vår vigsel precis som vi vill ha den trotts att han inte har vigselrätt. Någon dag innan ska vi träffa upp en annan vigselförättare och bra rent formellt/juridiskt få till att vi blir gifta. Vet flera som gjort liknande.
  • prophyle

Man skulle ju snabbt kunna svänga förbi rådhuset och få det juridiskt samma dag avklarat, tar ju 2 minuter att säga ja och sedan ha en ceremoni efter det där våran vän förklarar bröllopslöftena osv som på en klassisk vigsel så att säga.

• Maggan Haggan
    passionsblomman skrev 2009-05-28 20:52:29 följande:
    Då viger ju er vän er inte! "Viger" ÄR ju det juridiska! Maggan Haggan skrev 2009-05-28 20:47:21 följande:
    Jo visst! MEN för oss så är det ju vår cermoni som räknas och har betydelse, sedan måste man få till det på papper bara. Min bror gjorde på detta sätt, och den som fixade till det juridiska fågade bara kort vill du ha nn till din fru? vill du ha nn till man? ok då skriver vi på papper. Sedan hade de en jätte fin vigsel som hadlade om deras kärlek till varandra och de steg i livet de tog denna dag, att de väljer att dela sitt liv med varandra osv.
  • passionsblomman

Jo, det har jag all respekt och förståelse för. Men du kan fortfarande inte kalla den delen för vigsel. För det är den jurdiska biten. Det andra är en kärleksceremoni eller vad som helst, och säkert jättefint och minnesvärt.

Maggan Haggan skrev 2009-05-28 22:19:08 följande:

Jo visst! MEN för oss så är det ju vår cermoni som räknas och har betydelse, sedan måste man få till det på papper bara. Min bror gjorde på detta sätt, och den som fixade till det juridiska fågade bara kort vill du ha nn till din fru? vill du ha nn till man? ok då skriver vi på papper. Sedan hade de en jätte fin vigsel som hadlade om deras kärlek till varandra och de steg i livet de tog denna dag, att de väljer att dela sitt liv med varandra osv.
Svar på tråden Kan en vän viga oss?