• skuttis77

New York tips någon?

Skall åka på bröllops resa till NY om lite drygt en vecka och har fått några guider i bröllops present men nu undrar jag över vad ni som varit där kan tipsa om. Vad får man inte missa att shoppa, se, äta m.m. Tacksam för tips.

• Svar på tråden New York tips någon?
  • linvinter

Funderer på att gå på en lite finare restaurang en dag för att verkligen fira. Vilken skulle ni rekomendera oss att gå på?

• Happyasahippo

Rekommenderar Public i Nolita som ar en fin, god och hipp restaurang. Ligger pa Elizabeth street.

Annars ar NoBu suverant for japanskt: min sambo friade dar

Balthazar

Pastis....mfl

River Cafe for utsikten

• HomerSimpson
    MissKitten skrev 2009-06-14 23:53:08 följande:
    Om ni har lite längre tid på er och gillar lite shopping så ta en busstur till Woodbury Outlet i New Jersey. Vi shoppade upp mer än halva vår reskassa där ute. Mycket trevligt och det tog inte ens en timme med buss dit..
    Woodbury Common Outlets heter den, och den ligger i New York, inte New Jersey. (bara så ni inte åker till fel ställe)
    Bussarna dit går ifrån Port Authority-bussterminal, kostar runt 40 dollar, men det sparar man lätt in genom att handla där.
  • linvinter

Hur mycket billigare är det än i Sverige?

HomerSimpson skrev 2009-06-23 08:55:58 följande:
    Woodbury Common Outlets heter den, och den ligger i New York, inte New Jersey. (bara så ni inte åker till fel ställe)Bussarna dit går ifrån Port Authority-bussterminal, kostar runt 40 dollar, men det sparar man lätt in genom att handla där.
  • AlaM

Angående Empire (som man MÅSTE åka upp i) så kan man köpa ett häfte med biljetter (New york city pass) till olika saker. Då är det inträde till empire, färjan ut till frihetsgudinnan, inträden till de stora museerna (t.ex. Guggenheim) och det bästa av allt är att man får gå förbi köerna! Jag använde detta i september och vi fick gå förbi en kö till empire som egentligen var ungefär 1½ timme. Man har dessutom lite billigare inträden osv med detta pass.

Ett annat tips är att ta er ner downtown med tunnelbanan och sen ströva runt på Pier 17, jättemysigt!!

• MissKitten
    HomerSimpson skrev 2009-06-23 08:55:58 följande:
    Woodbury Common Outlets heter den, och den ligger i New York, inte New Jersey. (bara så ni inte åker till fel ställe)Bussarna dit går ifrån Port Authority-bussterminal, kostar runt 40 dollar, men det sparar man lätt in genom att handla där.
    Tack för rättelsen :D Var nog lite för trött när jag skrev.

Här är länken till outleten:
    www.premiumoutlets.com/outlets/outlet.asp
    Påminner om Barkarby (Stockholm Quality Outlet) om ni varit där. Som en söt liten stad med butiker man traskar runt i. Tar man bussen ut så får man ytterligare ett rabatthäfte när man visar upp bussbiljetten i turistinformationen.
  • MissKitten
    linvinter skrev 2009-06-24 22:52:37 följande:
    Hur mycket billigare är det än i Sverige?
    Vi var där när 1 dollar motsvarade 7 kr. M2B köpte en Tag Heuer klocka för dryga 8000 kr där, som i Sverige kostar 19000 kr. Han är verkligen nöjd! Ralph Lauren-linnen för dam gav jag ca 120 kr/st. Herrpikéerna i samma butik gick på 29-50 dollar. På Burberry Sample Sale som fanns då vid tillfället gav jag 249 dollar för en väska som i den vanliga outletbutiken kostade 349 dollar och som i butik inne på Manhattan kostade 499 dollar. Yankee Candles butik rekommenderar jag. Massa goda dofter! Väskan blev tung på vägen hem. I Neiman Marcus-butiken var priserna löjligt låga i min värld. M2B köpte True religion jeans för 300 kr exempelvis. Jag hade kunnat handla så mycket mer där om plånboken bara tillåtit. När man sen kom tillbaka till Manhattan tyckte man helt plötsligt att grejerna var dyra ;) (fast det fortfarande var billigt jämfört med sverige vid det tillfället)

Ett tips är att åker man ut dit, ta med dig en rullväska så att ni kan lägga ner alla era fynd. Det blir många kassar. När vi hoppade av bussen så skrattade jag åt alla som kom med sådana väskor direkt, men det slutade faktiskt med att vi köpte en stor resväska på hjul bara för att slänga ner alla kassar i. Så det är ett litet tips.
  • Cackis

linvinter skrev 2009-06-23 00:04:19 följande:

Funderer på att gå på en lite finare restaurang en dag för att verkligen fira. Vilken skulle ni rekomendera oss att gå på?
    Gotham Bar&Grill. Har dock bara testat deras prisvärda 3-rätters lunch för 25 dollar. Lika gott, men hälften så dyrt som på kvällen och dessutom mycket enklare att få bord.

En höjdare är annars Saul restaurant i Brooklyn. Omnämnd i Guide Michelin. Fantastisk fyra-rätters meny för 40 dollar.
    www.saulrestaurant.com/

Fler tips:
    www.bortabra.se/Nordamerika/Manhattan-bortom-guidebockerna.html

Vi har bott på bland annat Millennium Broadway. Mycket bra läge ett stenkast från Times Square i Midtown.
    www.millenniumhotels.com/millenniumnewyork/index.html
  • linvinter

Så sugen man blir på att åka dit! Hoppas bara sambon är lika sugen.

MissKitten skrev 2009-06-25 09:06:35 följande:
    Vi var där när 1 dollar motsvarade 7 kr. M2B köpte en Tag Heuer klocka för dryga 8000 kr där, som i Sverige kostar 19000 kr. Han är verkligen nöjd! Ralph Lauren-linnen för dam gav jag ca 120 kr/st. Herrpikéerna i samma butik gick på 29-50 dollar. På Burberry Sample Sale som fanns då vid tillfället gav jag 249 dollar för en väska som i den vanliga outletbutiken kostade 349 dollar och som i butik inne på Manhattan kostade 499 dollar. Yankee Candles butik rekommenderar jag. Massa goda dofter! Väskan blev tung på vägen hem. I Neiman Marcus-butiken var priserna löjligt låga i min värld. M2B köpte True religion jeans för 300 kr exempelvis. Jag hade kunnat handla så mycket mer där om plånboken bara tillåtit. När man sen kom tillbaka till Manhattan tyckte man helt plötsligt att grejerna var dyra ;) (fast det fortfarande var billigt jämfört med sverige vid det tillfället)Ett tips är att åker man ut dit, ta med dig en rullväska så att ni kan lägga ner alla era fynd. Det blir många kassar. När vi hoppade av bussen så skrattade jag åt alla som kom med sådana väskor direkt, men det slutade faktiskt med att vi köpte en stor resväska på hjul bara för att slänga ner alla kassar i. Så det är ett litet tips.
  • linvinter

Har en fråga.

Vad jag förstått är det rätt viktigt med kläddkoder i USA. Tror ni man skulle kunna ha en 50-tals halterneckklänning, svart med vita prickar när man går på en lite finare restaurang? Eller är det helt fel med stora prickar?

• Pumpkin

Har aldrig varit med om att det skulle vara särskilt viktigt med klädkoder, och prickar tror jag definitivt inte är något problem

linvinter skrev 2009-07-11 23:22:52 följande:
    Har en fråga.Vad jag förstått är det rätt viktigt med kläddkoder i USA. Tror ni man skulle kunna ha en 50-tals halterneckklänning, svart med vita prickar när man går på en lite finare restaurang? Eller är det helt fel med stora prickar?
  • linvinter

Låter bra! En arbetskamrat sa att det är jätteviktigt.. Sen så satt jag och läste på olika talkshows och där fick man inte ha för mönstrade kläder på sig.

Pumpkin skrev 2009-07-11 23:35:30 följande:
    Har aldrig varit med om att det skulle vara särskilt viktigt med klädkoder, och prickar tror jag definitivt inte är något problem
  • Pumpkin

Mystiskt!

linvinter skrev 2009-07-11 23:41:23 följande:
    Låter bra! En arbetskamrat sa att det är jätteviktigt.. Sen så satt jag och läste på olika talkshows och där fick man inte ha för mönstrade kläder på sig.
  • AlaM
    linvinter skrev 2009-07-11 23:41:23 följande:
    Det kan nog vara för att om man är gäst på en talkshow så vill de inte att folk ska sticka ut för mycket då det ska bli en rätt "ren" tv-bild.

I övrigt märkte jag inte heller av mer klädkoder än i Sverige. Det är klart att om man går på en väldigt fin restaurang klär man ju upp sig där men du går ju inte i trasiga jeans i Sverige heller i dessa fall.
  • linvinter

Någon som vet någon/några affärer som säljer stora skor i NYC?

• Det stora Blå

Läste just på nätet . . .

Da Vinci Hotel , Manhattan
    "Great value for money"
    "Wonderful little hotel"

Alma , Brooklyn
    "Eat on the roof"
    "Great views of lower Manhattan"

• Fröken Strössel

Åker till New York nu i veckan och tänkte höra om någon vill tipsa om bra/roliga bröllopsbutiker? Tänkte eventuellt köpa mig en slöja när jag är där och har skrivit upp namnen på ett par butiker. Men tar tacksamt emot tips från er!

Svar på tråden New York tips någon?