• isop

Deppig inför bröllopet

Nu närmar det sig, på lördag ska vi gifta oss. Just nu känner jag mig rätt nere. Det ska bli dåligt väder, och vi har den bästa planeringen utomhus (trädgårdsfest), inne är mer en nödlösning. I ljusa stunder tänker jag att det blir lika bra inne, men detta är ingen ljus stund.

Klänningen är jättefin och kostade såklart ett antal tusen, men när jag lämnade den till sömmerskan för att den var lite längre i fållen på ena sidan lade hon upp den (och klippte bort tyget) så att den blev 1 cm för kort och man ser underkjolen. Klänningen är förstörd i mina ögon... dessutom är den lite större över bysten än jag, den passar efter ändring, men jag tycker att bystpartiet är "uppblåst" och jag är rädd att jag ska se klumpig ut upptill. Det såg i och för sig inte anmärkningsvärt märkligt ut sist jag provade, jag är bara ovan. Men jag är rädd att det ska kännas som om jag är utklädd, inte uppklädd.

Min mor anstränger sig så mycket för att hjälpa till, usch nu börjar jag nästan gråta. Vi gifter oss mest av juridiska skäl, inte för att vi är så romantiska, men det verkar jättestort för mina föräldrar fast vi bara menade det som något enkelt. Vi är verkligen på väg in i "bröllopssagan" av evig romantik, och det kan väl vara trevligt, men det känns lite falskt.

När jag tänker på att vi ska försöka skaffa barn börjar jag nästan också gråta. Jag, gravid? Ändå känns det rätt. Blä, jag är verkligen ur gängorna! Och förkyld. Och det ska bli dåligt väder. Och klänningen är förstörd. Och min mor anstränger sig så. Hon har tagit ledigt flera dagar, men min blivande man har bara tagit ledigt dagen innan. Han fattade nog inte hur mycket det skulle bli att göra, men det känns ändå irriterande. Jag har också lagt ner mycket tid på detta, han också förvisso, men jag förstår inte varför min mor ska lägga semesterdagar på vårt bröllop och inte han?

Vilken röra det här blev...

• Svar på tråden Deppig inför bröllopet
  • Tindre

Jag tog bara en sväng förbi BT men kände att jag var tvungen att logga in för att skriva dig en rad eller femtielva.
    Åh vad jag känner med dig, men oj vad jag tror att du har fel!

Det spelar ju ingen roll om festen är ute eller inne eller om vädret är vackert eller inte. Såklart vill man ju ha _det bästa_ på sin stora dag, men huvudsaken är att det blir en härlig dag/fest som man kan minnas med glädje och le åt i framtiden. Jag har lovat mig själv att inte bry mig om kantorn spelar fel (något jag gnisslar tänderna åt bara jag tänker på) eller om buketten inte blir som jag vill. Funkar inte frisyren kör jag på hästsvans och blir det fläck på klänningen byter man om. Dagen är för er och även om ni gör det av juridiska skäl är det ändå en handling som visar att ni tänker dela resten av ert liv tillsammans. Jag har inte heller någon romantisk föreställning om att livet kommer förändras för att man är gift, men jag kommer ändå gråta på bröllopet.

Gläd dig för att du har en engagerad mor som mer än gärna hjälper sin dotter med alla sysslor. Visst är det stressigt och kanske lite orättvist att det är ni som gör det "själva" men tyvärr är inte män helt insatta med hur mycket det är att fixa med inför ett bröllop och kanske är det lika bra - de skulle säkerligen bli aldeles för nervösa de små liven. Nu får ni inte hänga mig för att jag skiver så tjejjer, jag vet att en hel del killar är jätte entusiastiska och drivande, men jag är på väg att gifta mig med en som verkar likna TS's, och jag älskar honom för det.

Dessutom är det väl fint att dina föräldrar tycker att det är "stort" även om inte ni gör det. Låt din mamma få sitta glädjestrålande när ni gifter er och tycka att hon är den lyckligaste människan i hela världen.

Klänningen vet jag inte riktigt vad jag ska säga om... När det gäller sömmnad och mode är jag född utan tummar men jag är övertygad om att någon annan vet på råd. Förkylningen får du börja slåss mot med ingerfära thé med honung (smakar skit om man inte gillar ingefära, men hjälper förvånansvärt bra) och sväng förbi apoteket för att fråga om råd. De brukar ha både ett och två tips att ge.

Och barn, herre jösses, fokusera på en sak i taget! Börja med att dra av dunderpaketet "bröllop" och sen tar du tag i nästa sak. Om det är så att du vill lufta dina funderingar kring att skaffa barn så kanske ni ska gå i parterapi? Det är faktiskt inte så hemskt som det låter utan handlar om att få med en oberoende person som vet hur kvinnor och män kommunicerar. Kanske är det något ni missar när ni pratar med varandra? Jag hade en kompis som gick i parterapi efter en otrohetshistoria och uppenbarligen var det helt underbart... Man blev lite sugen själv. Ja, på att gå och prata, inte vara otrogen!

Nu har jag babblat tillräckligt, men du vet ju att det kommer bli härligt och fantastiskt på er dag. Ta några djupa andetag och påminn dig själv om att du bara gifter dig en gång.

Kram på dig!

• FruKråka

Hej!
    Ville bara skicka en stor kram!
    Det är nog lite nervositet som börjar visa sig inför den stora dagen också, tror du inte det?
    Min mamma är också väldigt mycket mer engagerad än vad det var tänkt från början, hon vill att jag ska ha det där underbara, romantiska bröllopet som hon aldrig fick. Mina föräldrar skjuter till pengar och engagemang och jag är väldigt rörd och tacksam.
    Min sambo är inte mycket heller för planering, så jag drar det mesta själv, men då vet man ju också att det blir som man tänkt, eller hur (sagt med glimten i ögat, för jag vet hur mycket det är att stå i.)

Det kommer bli underbart, oavsett väder!
    Håller med ovanstående talare- en sak i taget- barn kan ni diskutera som nästa projekt!

Hoppas du kan få bukt med klänningen. Är det säkert att det inte bara är du som ser det? Kanske ingen annan tänker på det?
    (Klantig sömmerska, tycker jag. Bröllopsklänningar som är så dyra, ska man ju vara extra rädd om och bara vika upp fållen, inte klippa bort den om möjligt)

Du hinner säkert bli frisk till lördag, och är du inte helt superfrisk, så kommer du inte att ha tid att tänka på det ändå :)

Lycka till.

• Oneesan

Jag är amatör sömmerska om fållen bara är en centimeter för kort kanske det går att skarva? Du sprättar upp och låter fållen som brukar vara ungefär en centimeter falla ner, antingen skarvar du med en bit som inte kommer att synas eller låter bara fållen vara nere.

Jag hoppas att det ordnar sig för dig och att din dag blir toppen

• isop
    Oneesan skrev 2009-05-26 10:41:13 följande:
    Jag är amatör sömmerska om fållen bara är en centimeter för kort kanske det går att skarva? Du sprättar upp och låter fållen som brukar vara ungefär en centimeter falla ner, antingen skarvar du med en bit som inte kommer att synas eller låter bara fållen vara nere.Jag hoppas att det ordnar sig för dig och att din dag blir toppen
    Tack för förslaget, men det finns inget upplägg. Sömmen avslutar tyget och det går inte att lägga ner något.

Jag har funderat på att försöka fästa upp underkjolen med en säkerhetsnål ganska högt upp, men jag misstänker att den kommer att "stå ut" lite då eftersom underkjolen är rätt kraftig.
  • wiii

kan man inte sy upp follen lite på underkjolen med då?
    du kommer att få en härlig dag ska du se! :)

• isop
    wiii skrev 2009-05-26 10:58:00 följande:
    kan man inte sy upp follen lite på underkjolen med då?du kommer att få en härlig dag ska du se! :)
    Underkjolen är kantad med någon form av kraftigt stadband, och den enda sömmerskan här har jag ju redan varit hos och provat hennes tjänster...

Jag funderade på att gå tillbaka och klaga efter att jag hämtat den från pressning på kemtvätten i fredags, men nu är den pressad, jag har ingen bil och kan inte transportera den, och jag har blivit förkyld och vill helst inte gå ut alls. Det får nog gå ändå. Jag ska testa med säkerhetsnålen och se. Det finns väl viktigare saker än för korta överkjolar, får jag intala mig. Synd bara att underkjolen är i en mörkare nyans.
  • isop

Ibland kan jag bryta ihop över sådant, när man betalat flera tusen och så blir det inte bra. Som en tagg i hjärtat.

• isop

Man får försöka skaka det av sig.

• wiii

jaa, syns en liten,liten centimeter av annat tyg är det ju inte hela världen, folk lär ju inte stå och kolla på dina fötter ändå utan mest på övre halvan av dig :)

• PL080802

hej isop, var tror du om att lägga en spetskant på underkjolen? Finns många snygga exempel på det och jag hade nog haft det om jag hade fått välja om :). Sen vill jag bara säga att det är tråkigt för er om vädret inte blir som ni tänkt men inte ens de som gifter sig på Maldiverna kan räkna med sol. Vi hade inte en endaste solstråle på hela bröllopet men det var en underbar dag. Givetvis hade det varit underbart om solen hade visat sig i alla fall några minuter men nu blev det inte så...Det enda du kan göra nu är att försöka göra det bästa av situationen och vara så positiv du kan. Kan du förresten prata med din mamma eller din man och förklara hur du känner? (utan att "anklaga" någon, prata bara om vad du känner). Håller tummarna!

• ÖBRUD

Ang. underjkolen, kan du inte bara "rulla upp den" någon centimeter i resåren så att den kommer upp en bit? Det går också bra att sy några stygn för hand... Ett par centimeter gör ingen skillnad i formen på klänningen men stor skillnad nertill där underkjolen syns.

Ang. mannen som inte tagit ledigt. Kanske är det bäst så. Fråga istället någon kompis som kan hjälpa dig och din mamma. Folk blir ofta jätteglada av att få hjälpa till.

Ang. barn. Mycket känsligt ämne. Hur det än blir med det så kommer starka känslor att skifta om vartannat.

Lycka till!

• PL080802

Förresten, det ser ju ut att bli sol i hela landet på lördag?!!

• Evepeve

Ett till förkylningstips! Ät massor av kiwi! Jag blir alltid jättepigg av det om jag inte e helt frisk...
    Hoppas ni får en fin dag och försök fokusera på det som är viktigt, du o din man! Och att ni har familj och vänner runt er som visar att dom vill dela denna dag med er.
    Lycka till!

• isop
    PL080802 skrev 2009-05-26 11:47:19 följande:
    hej isop, var tror du om att lägga en spetskant på underkjolen? Finns många snygga exempel på det och jag hade nog haft det om jag hade fått välja om :)
    [/citat]
    Det är ingen dum idé... jag tror att jag ska mäta hur mycket spets som behövs och ta det under övervägande.
    ÖBRUD skrev 2009-05-26 12:02:57 följande:
    [citat]
    Ang. underjkolen, kan du inte bara "rulla upp den" någon centimeter i resåren så att den kommer upp en bit? Det går också bra att sy några stygn för hand... Ett par centimeter gör ingen skillnad i formen på klänningen men stor skillnad nertill där underkjolen syns.
    Det är väl ungefär som min idé att fästa upp med säkerhetsnål ganska högt upp? Jag ska testa det också.

Det löser sig nog det här!

Förresten - vad skulle man göra utan det här forumet? Alla är så snälla och hjälpsamma!
  • källnatös

En liten fråga: Måste du ha underkjol? Min klänning blir längre utan? Kanske värt att prova. Sen brukar det se bäst ut m underkjol men kanske värt att prova!

Är säker på att ER dag blir en underbar dag! @-->--

• källnatös

En liten fråga: Måste du ha underkjol? Min klänning blir längre utan? Kanske värt att prova. Sen brukar det se bäst ut m underkjol men kanske värt att prova!

Är säker på att ER dag blir en underbar dag! @-->--

• isop
    källnatös skrev 2009-05-26 14:01:42 följande:
    En liten fråga: Måste du ha underkjol? Min klänning blir längre utan? Kanske värt att prova. Sen brukar det se bäst ut m underkjol men kanske värt att prova!Är säker på att ER dag blir en underbar dag! @-->--
    Ja, den är insydd i klänningen.

Jag tror också att det blir underbart, tack!
  • RhjärtaJ

Det kommer bli en underbar dag!! Njut av din bröllopsdag o tänk inte på det som inte är precis som du vill. Tänk att du blir fru!! Det är ju så stort!! GRATTIS i förskott!!

Svar på tråden Deppig inför bröllopet