• AllyZ

Brudgummen inte svensk medborgare?

Ar det nagon som vet hur man gor nar en av oss inte ar svensk medborgare? Har inte hittat nagon bra information pa internet.Vilka papper som kravs etc.

Han har australiensiskt pass, men skriven i Frankrike. Vi ska gifta oss borgerligt i Sverige men ha ceremonin utomlands...

Nagon som vet????

• Svar på tråden Brudgummen inte svensk medborgare?
  • vip

skall Ni ha vigselakten i Sverige skall Ni båda begära svensk hindersprövning hos Skatteverket,som också har folk som kan svara på Dina frågor.Ceremoni kan Ni ju ha i utlandet ändå.
    Bor Ni båda i utlandet behövs troligen(?) ett apostilas som utfärdas av Notarius publicus.

• Imma

Skulle gissa att din fästman behöver en motsvarighet till hindersprövning ifrån de franska myndigheterna som skickas in till Skatteverket i Sverige. Det enklaste är nästan att ringa till Skatteverket, så får du rätt svar direkt.

• TEB08

Om ni inte ska gifta er i Sverige as ar det reglerna i landet dar ni ska gifta er som galler.

Vi gifte oss i Italien - jag fixade papper via svenska ambassaden i Storbritannien (dar jag bor) och i Italien. Maken, som ar engelsman, skaffade papper fran motsv till hans lokala skattekontor som skickades till brittiska ambassaden i Rom. Vi fick bada (fran respektive ambassad) en nulla osta, som presenterades till det lokala kontoret i Toscana som utfardade mostvarigheten till hindersprovningen.

• TinkerBelle

Min blivande är engelsman och vi är mitt uppe i hindersprövningen.

Ni/han behöver:

- Ett papper som bevisar att han inte är gift i sitt hemland. Då han har australiskt pass, men är folkbokförd i frankrike kan hända han behöver utdrag från både Au och Fr. Ring skatteverket och kolla med dem.

- Gilltig identitetshandling så som t.ex. pass.

- Han måste åka till ett skattekontor för att personligen lämna in papprena, inklusive ansökan om hindersprövning, som du hittar på skatteverkets hemsida.

www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/aktenskap.4.18e1b10334ebe8bc80004956.html

Vi lämnade dessutom in kopior på m2b "birth certificate" samt en kopia på skilsmässo papprena då han varit gift en gång innan.

Lycka till!

• AllyZ

Tack sa jattemycket! Vet man kan fa all information genom att ringa tex skatteverket men mycket lattare att veta vad man ska fraga efter:) Sa manga lander inblandade sa jag blir lite virrig..

Svar på tråden Brudgummen inte svensk medborgare?