• JustMeAndMyLove

    Designa din bebis?

    Första tanken är "Fy fan va sjukt"
    Nästa tanke blir mer förvirrande.
    I min familj har alla på pappas sida psykiska sjukdommar av olika grad. Tre av pappas syskon har tagit livet av sig, pappa själv lever i en låtsasvärld som bara han kan uppleva och so on and so on.

    Mammas sida har andra sjukdommar, psykiska mest.
    Jag själv har haft det så pass svårt psykiskt att jag ibland funderar på om jag äns har rätten att skaffa barn. Det verkar ju onekligen vara genetiskt (delvis) i mitt fall.

    Men tänk om jag kunde få ett barn som jag viste inte bar på de generna?

    www.aftonbladet.se/wendela/barn/article3629029.ab

    (Men å andra sidan så har de säkert inte funnit gen-felets om skapar psykisk ohälsa)

  • Svar på tråden Designa din bebis?
  • MV85

    Allt handlar om hur man väljer att använda tekniken.

    Använder man den för att "utrota" Downs syndrom, gomspalt, hjärtfel och andra saker som enbart ställer till det för barn och föräldrar ser jag inget problem med det, utan det som blir svårt är när folk börjar mixtra i att de ska ha en blåögd pojke med brunt hår som ska bli 185cm lång och ha extremt goda förutsättningar för att bli muskulös.
    Då börjar vi hamna i den typ av världar vi ser på film...

  • shakynose

    Och så finns det dom som fortfarande tror på evolutionen... Ja jag säger då det!

  • JustMeAndMyLove

    Ja det är däri min första reaktion kommer :)
    Jag känner en rädsla inför att vi hamnar i en värld där fattiga får "vanliga" barn och rika får avelsbarn med perfect kropp, inteligens och fysik etc.

    Riktigt skrämmande.


    MV85 skrev 2009-05-21 18:45:35 följande:
    Allt handlar om hur man väljer att använda tekniken.Använder man den för att "utrota" Downs syndrom, gomspalt, hjärtfel och andra saker som enbart ställer till det för barn och föräldrar ser jag inget problem med det, utan det som blir svårt är när folk börjar mixtra i att de ska ha en blåögd pojke med brunt hår som ska bli 185cm lång och ha extremt goda förutsättningar för att bli muskulös.Då börjar vi hamna i den typ av världar vi ser på film...
  • wiii

    Frågan är ju vad utvecklingen skulle gå miste om, om man börjar plocka bort sk mutationer av olika slag, det är ju dom som för mänskligheten framåt, även om det kanske är svårt att förstå hur när man står där med ett barn med handikapp av något slag..

  • Hammerman

    Jag är skeptisk mot allt vad eugenik och fosterdesign heter. Det naturliga urvalet klarar skivan på alldeles egen hand.

  • JustMeAndMyLove

    Jag har samma tanke.
    Men har vi inte redan förstört den naturliga utvecklingen?
    Människan tillåter inte de svaga och sjuka barnen dö. Vi kämpar med ´medeciner och maskiner och kirurgi och gud vet allt.
    Och står man som förälder så kan man ju inte se på sitt barn och tänka att modernatur nog inte menade att mitt barn skulle överleva och sen vända och.
    Det är ju det som gör oss till anorlunda. Vi är kapabla att gå emot naturen. På gott och ont

    Det naturliga urvalet sker kankse främst i Afrika och liknande länder. Men kanske är det där ett annat slags utval där rika överlever och fattiga dör

    Ja nä jag vet inte, tycker det är en jättevsår fråga


    wiii skrev 2009-05-21 21:38:43 följande:
    Frågan är ju vad utvecklingen skulle gå miste om, om man börjar plocka bort sk mutationer av olika slag, det är ju dom som för mänskligheten framåt, även om det kanske är svårt att förstå hur när man står där med ett barn med handikapp av något slag..
  • JustMeAndMyLove

    Jag själv tror inte dte naturliga urvalet finns kvar bland människan


    Hammerman skrev 2009-05-21 21:44:26 följande:
    Jag är skeptisk mot allt vad eugenik och fosterdesign heter. Det naturliga urvalet klarar skivan på alldeles egen hand.
  • Hammerman

    JustMeAndMyLove skrev 2009-05-21 21:58:30 följande:


    Jag själv tror inte dte naturliga urvalet finns kvar bland människan
    Har alltid funnits, kommer alltid att finnas.
  • JustMeAndMyLove

    Ja i någon form men inte som förr
    Många barn skulle dött om vi levde som ett med naturen, barn och gamla


    Hammerman skrev 2009-05-21 21:59:57 följande:
    JustMeAndMyLove skrev 2009-05-21 21:58:30 följande:
    Har alltid funnits, kommer alltid att finnas.
  • Panzerfaust
    JustMeAndMyLove skrev 2009-05-21 21:58:30 följande:
    Jag själv tror inte dte naturliga urvalet finns kvar bland människan
    På en genetisk nivå gör det det helt klart. På en social nivå kan man kanske hävda att västvärldens sociala skyddsnät dämpar effekten. I mer "primitiva" samhällen stöts defekta individer ut och lämnas åt sitt öde så nog finns det kvar.

    Problemet är att jag tror du tittar på det ur ett något för kort tidsperspektiv, det finns ingenting som tyder på att Homo Sapiens är en "slutprodukt" det är högst troligt att det kommer en bättre variant i framtiden och då kommer Homo Sapiens konkurreras ut och försvinna precis som de tidigare versionerna av Homo-släktet.

    Det naturliga urvalet finns tveklöst kvar men vi väljer att inte låtsas om det.
  • JustMeAndMyLove

    Men hur ska det gå till?
    Ja jag tror jag skrev just om Afrika, där jag tror det naturliga urvalet är just mer neturligt.

    Vi förändrar ju oss själva nu genom att ta bort skadliga gener på foster tex. Vi skapar nya medeciner och slår ner allt fler sjukdommar.

    Jag förstår inte hur det ska ske naturligt längre. För jag tror inte det kan komma en ny ras på den tid jorden har kvar. Inte som kommer finnas i samspel med oss.


    Panzerfaust skrev 2009-05-21 22:04:45 följande:
    På en genetisk nivå gör det det helt klart. På en social nivå kan man kanske hävda att västvärldens sociala skyddsnät dämpar effekten. I mer "primitiva" samhällen stöts defekta individer ut och lämnas åt sitt öde så nog finns det kvar.Problemet är att jag tror du tittar på det ur ett något för kort tidsperspektiv, det finns ingenting som tyder på att Homo Sapiens är en "slutprodukt" det är högst troligt att det kommer en bättre variant i framtiden och då kommer Homo Sapiens konkurreras ut och försvinna precis som de tidigare versionerna av Homo-släktet.Det naturliga urvalet finns tveklöst kvar men vi väljer att inte låtsas om det.
  • Panzerfaust

    Homo Sapiens är ju inte så gammal och Jorden har ju ett par miljarder år kvar, nej jag tror nog det kommer ske många förändringar av släktet Homo innan Jorden kastar in handuken

  • wiii

    men på vilket sätt hindras det naturliga urvalet av att vi skapar nya mediciner, vi har ju fortfarande kvar den delen av urvalet att vi måste hitta någon att få barn med, och där sorteras ju faktiskt många människor bort ( låter hemskt när man skriver det så, men vet inte hur jag ska uttrycka mig riktigt, hoppas att ingen tar illa upp), och får man inte barn, förs inte heller de generna vidare.

    Väldigt intressant tråd btw!

  • Panzerfaust

    Börja inte prata om "sämre avkomma" bara då får man bruna brev i inkorgen...har jag hört.

  • Celeste97

    Panzerfaust skrev 2009-05-21 22:44:58 följande:


    Börja inte prata om "sämre avkomma" bara då får man bruna brev i inkorgen...har jag hört.
    Det har jag också hört!

    Det är väl fullt möjligt att om vi fortsätter förstöra vår lilla planet mer så kan vi till slut inte leva här och då tar kanske råttor och kackerlackor över vår dominerande roll. Ett sådant exempel är t.ex. dinosaurierna som av olika anledningar (naturkatastrof?) dog ut.
    Ett annat möjligt scenario är att människorna utvecklas naturligt så att vi i framtiden inte har tår eller naglar men däremot har större hjärna, mindre sömnbehov och tål radioaktiv strålning bättre.
    Det sista alternativet är att vi själva tar över "det naturliga urvalet" och utvecklar de sidor som är framgångsrika just nu. Kanske blir alla blå blondögda medelålders män... En risk då är förstås att vi "odlar" fram ytliga attribut men får dolda handikapp som följd.
Svar på tråden Designa din bebis?