• 09brollop

När fotas före/efter vigseln?

Nyfiken på hur ni andra gör.
    Fotas ni före eller efter vigseln?
    Varför? Osv? Ja allt :)

Några speciella bilder ni tänker ta?
    Funderar på hurdanna bilder man ska ta. Vi ska träffa fotografen före och prata igenom hurdanna bilder vi önskar oss. Så ge gärna tips.

Vi funderar på bli fotade före vigseln i och med att vi ska ha en middag för alla efter vigseln. Annars får alla vänta så länge.

• Svar på tråden När fotas före/efter vigseln?
  • MV85

Vi kommer ha fotograf hela dagen, o våra porträttbilder blir efter vigseln.
    Varför?
    För att vi inte kommer se varandra förrän i kyrkan den dagen.

• Red Scarlet

Vi fotar oss i 1.5tim precis innan vigseln med vår fotograf, jag gillar inte att låta gäster vänta efter vigseln och skulle bli så stressad av det då så det är inte så kul. Sedan blir det första gången vi ser varandra den dagen precis innan vi ska ta korten vilket jag tror kommer att synas på våra ansikten, kommer att bli jättebra! Och för min del är det skönt att korten tas när sminket precis är pålagt, frisyren är på plats och klänningen inte hunnit få några fläckar. Vi ska åka cab efter vigseln och efter det kommer nog både hår och klännimng att vara lagom tilltufsade, så skönt att ha fått några fina kort innan dess

• sprättan

Hejsan vi fotas före vigseln det känns lättast jag är så blödig av mig och vill inte att all makeup ska kladda. sen sa fotografen att det kan vara bra att få tänka på annat innan vigseln så man inte blir så nervös.

• 09brollop
    MV85 skrev 2009-05-21 10:27:09 följande:
    Vi kommer ha fotograf hela dagen, o våra porträttbilder blir efter vigseln.Varför? För att vi inte kommer se varandra förrän i kyrkan den dagen.
    Hade varit kul att ha en fotograf hela dagen, är det inte dyrt? Eller har ni anlitat någon ni känner?

Vi får betala 3000:- för en 1-2 timmars fotografering i studion + 500:- om vi vill bli fotade utomhus.
  • bridesilly

Vi fotades direkt efter vigseln då det kändes mer avslappnat så. Vår fotograf sa att de bästa bilderna tas efter vigsel då brudparet är mer avslappnade och man kan fokusera på bra bilder istället för att hinna till kyrkan eller vara nervös inför vigseln.

• 09brollop

Red Scarlet skrev 2009-05-21 10:36:04 följande:

Vi fotar oss i 1.5tim precis innan vigseln med vår fotograf, jag gillar inte att låta gäster vänta efter vigseln och skulle bli så stressad av det då så det är inte så kul. Sedan blir det första gången vi ser varandra den dagen precis innan vi ska ta korten vilket jag tror kommer att synas på våra ansikten, kommer att bli jättebra! Och för min del är det skönt att korten tas när sminket precis är pålagt, frisyren är på plats och klänningen inte hunnit få några fläckar. Vi ska åka cab efter vigseln och efter det kommer nog både hår och klännimng att vara lagom tilltufsade, så skönt att ha fått några fina kort innan dess
    Tänkte detsamma att jag vill inte låta gästerna vänta. Då hade jag bara tänkt på det genom hela fotograferingen :)
  • MV85
    09brollop skrev 2009-05-21 11:31:08 följande:
    Hade varit kul att ha en fotograf hela dagen, är det inte dyrt? Eller har ni anlitat någon ni känner?Vi får betala 3000:- för en 1-2 timmars fotografering i studion + 500:- om vi vill bli fotade utomhus.
    Beror på vad man får tag i... Vissa vill ha 20-30'000 för en heldag.
    Vi har fått tag i en kille via en kompis, så vi betalar bara 4500:- för en heldag med samtliga bilder redigerade på skiva i högupplöst.
  • 09brollop
    bridesilly skrev 2009-05-21 11:31:41 följande:
    Vi fotades direkt efter vigseln då det kändes mer avslappnat så. Vår fotograf sa att de bästa bilderna tas efter vigsel då brudparet är mer avslappnade och man kan fokusera på bra bilder istället för att hinna till kyrkan eller vara nervös inför vigseln.
    Tänk vad olika från fotograf till fotograf. Han som ska fota oss tyckte att bilderna blir bättre före vigseln just för att paret är mer nervösa och fyllda av förväntan :)

Får dock inte riktigt ihop det hur det kan bli bättre bilder när man är nervös haha...

Om vi bara hade haft oss själva att tänka på hade det varit perfekt med fotografering efter vigseln. Hade vart super bra. Men när man har alla gäster oxå att tänka på. De vill nog ogärna stå vänta så länge. En del är ju långväga gäster oxå.
  • bridesilly

Tja helt ärligt så tror jag inte gästerna dör om dom får vänta lite. Vi ville inte se varandra förräns inne i kyrkan så att fotas innan var omöjligt Vi hade massa underhållning och dryck och tilltugg som gästerna kunde roa sig med och platsen vi skulle fotas på låg inte jättelångt bort. Alltsomallt var vi nog inte bort mer än en timme och en kvart kanske och bilderna blev kanon när vi kunde slappna och bara le på bilderna

09brollop skrev 2009-05-21 11:34:50 följande:
    Tänk vad olika från fotograf till fotograf. Han som ska fota oss tyckte att bilderna blir bättre före vigseln just för att paret är mer nervösa och fyllda av förväntan :)Får dock inte riktigt ihop det hur det kan bli bättre bilder när man är nervös haha...Om vi bara hade haft oss själva att tänka på hade det varit perfekt med fotografering efter vigseln. Hade vart super bra. Men när man har alla gäster oxå att tänka på. De vill nog ogärna stå vänta så länge. En del är ju långväga gäster oxå.
  • MV85
    bridesilly skrev 2009-05-21 11:39:00 följande:
    Tja helt ärligt så tror jag inte gästerna dör om dom får vänta lite. Vi ville inte se varandra förräns inne i kyrkan så att fotas innan var omöjligt Vi hade massa underhållning och dryck och tilltugg som gästerna kunde roa sig med och platsen vi skulle fotas på låg inte jättelångt bort. Alltsomallt var vi nog inte bort mer än en timme och en kvart kanske och bilderna blev kanon när vi kunde slappna och bara le på bilderna
    Vi tycker oxå det att "det dör de inte av"... Helt ärligt, det är (i vårt fall) vuxna människor - de kan klara av att prata med varandra en timma eller så. I värsta fall kan de åka o checka in på hotellet om de inte gjort det innan, byta skor om de behöver det osv
  • bridesilly

vi gjorde som så att tärnorna tog med sig gästerna festlokalen/villan som inte alls var långt ifrån kyrkan. där hade en tärna välkomsttal och de andra smög in och hällde upp drinkar och ställde fram tilltugg och slog på musiken. Sen fanns det gamla foton och annonser från våra släktingars bröllops de kunde kika på, och en tavla med bordsplacering. De fanns tipsrunda med frågor om brudparet som vi själva hade gjort för att alla skulle kunna delta. Dom hade mer än nog att göra tills vi kom tillbaka

MV85 skrev 2009-05-21 11:41:11 följande:
    Vi tycker oxå det att "det dör de inte av"... Helt ärligt, det är (i vårt fall) vuxna människor - de kan klara av att prata med varandra en timma eller så. I värsta fall kan de åka o checka in på hotellet om de inte gjort det innan, byta skor om de behöver det osv
  • Hoffsennanen Tottoplex

helt klart efter!
    vill inte att någon ska se mig före bröllopet. inte ens min m2b
    vill bara visa mig för de som hjälper mig....:)
    sen är det tråkigt att de får vänta men då får de mingla och prata!haha

• 09brollop

Om det är "bara" mycket vuxna så kan de säkert vänta. Vi har rätt mkt barn på vårt bröllop. En del kommer bara över dagen (åker 35 mil) för att närvara så det känns dumt att låta dem vänta.

Perfekt för dem som har en massa mingel och tipsrundor och sådant. Då kan man i lugn och ro åka iväg och fota sig

Jag ska inte ha några tärnor och min blivande ska inte ha någon bestman så vi fixar allt själv. Sådant skulle vi tyvärr aldrig hinna fixa =(

• Essovich

Jag som fotograf tycker att det absolut bästa är att finnas med både före och efter vigsel:) Men om jag får välja så innan för då är allt smink rätt, håret perfekt, klänningen utan fläckar som någon annan skrev. Det brukar bli ganska stressigt efter kyrkan och försöka känna lugnet för avslappnade bilder kan vara svårt.

/Jessica

• JustMeAndMyLove

Porträttbilder och ev. bilder i studio blir FÖRE vigseln, för jag kommer garanterat skita ner klänningen, gråta mascara över hela nyllet, frisyren kommer risa till sig som bara den etc etc.
    Hehehe
    :D

• bridesilly

hinner klänning, smink och hår verkligen förstöras under en vigsel? oftast tar man på sig klänningen strax innan och sminket om man inte har ett billigt skräpmärke håller oftast hela kvällen. för att inte tala om håret som har massa stylingprodukter

De allra flesta brudar är otroligt nervösa innan sitt eget bröllop så jag hade inte lagt på stressen med bilder före men men alla gör det som passar bäst i deras planering såklart

• Lyckan me dig

Jag kommer att bli fotograferad från tidig morgon. Men vi som brudpar ska fotograferas efter vigseln, eftersom vi inte ska ses förrän vid altaret. Som det ska vara...spännande.

• JustMeAndMyLove

Tro mig, jag om nån kan lyckas :P
    Ramla i en pöl eller slå mig blodig i trappan upp till kyrkan.
    Jag är sjukt klantig. Fråga min chef, de har mer svinn än nånsin sen jag började på lagret :P heheh

bridesilly skrev 2009-05-21 21:18:17 följande:
    hinner klänning, smink och hår verkligen förstöras under en vigsel? oftast tar man på sig klänningen strax innan och sminket om man inte har ett billigt skräpmärke håller oftast hela kvällen. för att inte tala om håret som har massa stylingprodukter De allra flesta brudar är otroligt nervösa innan sitt eget bröllop så jag hade inte lagt på stressen med bilder före men men alla gör det som passar bäst i deras planering såklart
  • bridesilly

haha okej då kanske det är bättre för er att fotas innan

JustMeAndMyLove skrev 2009-05-21 21:31:54 följande:
    Tro mig, jag om nån kan lyckas :PRamla i en pöl eller slå mig blodig i trappan upp till kyrkan.Jag är sjukt klantig. Fråga min chef, de har mer svinn än nånsin sen jag började på lagret :P heheh
  • MulleNuh

Vi vet inte än hur vi ska göra... Tänkte först fotas innan men vi vill inte ses SÅÅ mycket innan. Utan ses precis innan vi tillsammans går in.

Svar på tråden När fotas före/efter vigseln?