• mamma68

Kostar vigseln något?

Förmodligen en dum fråga men kostar det något att vigas? Vi ska ha ett kyrkligt bröllop hemma på gården och vi har träffat prästen. Han sa ingenting om någon ersättning av något slag men hur är det?

• Svar på tråden Kostar vigseln något?
  • B2B090808

Är det en präst från Er hemförsamling så ska det aldrig kosta något. Det ingår i deras arbetsuppgifter. Om ni däremot har en speciell önskan om präst som kommer från någon annan församling är det inte säkert att hemförsamling står för den kostnaden (de har ju egna som kan jobba). Då kanske ni måste stå för hans tjänster. Men, det ska aldrig kosta något om man har präst från hemförsamling. Det jag vet är att om man har en kyrlig vigsel i kyrka så är det alltid hemförsamling som står för "kalaset".

• Miss Biii

båda måste vara med i svenska kyrkan... (är jag rätt säker på) men de flesta är väl det idag, eller?

• Emelieca

Miss Biii skrev 2009-05-18 09:57:34 följande:

båda måste vara med i svenska kyrkan... (är jag rätt säker på) men de flesta är väl det idag, eller?
    Tror det räcker med att en är med i svenska kyrkan faktiskt.
  • Miss Biii
    Emelieca skrev 2009-05-18 10:02:24 följande:
    Tror det räcker med att en är med i svenska kyrkan faktiskt.
    Jasså? det var nytt för mig, men det är ju bra för vissa kanske
  • MV85
    Emelieca skrev 2009-05-18 10:02:24 följande:
    Miss Biii skrev 2009-05-18 09:57:34 följande:Tror det räcker med att en är med i svenska kyrkan faktiskt.
    Japp, räcker att en är medlem.

Vet inte om prästen och/eller kantorn tar något betalt när de inte ska vara i kyrkan. Inte omöjligt att de vill ha milersättning eller liknande...
  • Jeez

Ni ska utgå ifrån att det inte kostar något, oavsett var prästen kommer ifrån. Om ni bokat via församlingen -definitivt så, men också om ni ringt prästen direkt. Man ingår inte avtal med någon utan att berätta villkoren.

Dessutom, om ni bokat via församlingen och de gått med på vigsel på annan plats än kyrkan så ersätter församlingen sin egen personal för ev resor.

• mamma68

Tack så mycket för svaren. Vi räknar med 0 kr i kostnad fr o m nu =D

• Zazziki

Jag är inte med i svenska kyrkan, men min blivande är, det räcker.. DOCK har vi märkt att alla präster inte gillar idén på att viga någon som inte är med i kyrkan.

Svar på tråden Kostar vigseln något?