• 090208

    Sköldkörtel-hjälp!!!

    Min kompis har tydligen problem med sköldkörteln. Hans händer skakar, han vaknar på nätterna med hjartklappning och svettas.

    Nagon sjuksyrra har??? Vet att det inte är så mycket info...

  • Svar på tråden Sköldkörtel-hjälp!!!
  • emelieochlinus

    Du hittar massa info sannolikt om du googlar på hypertyreos

  • AnnBo

    Jag har sköldkörtelproblem sen födseln, men det har inte bekommit mig så mkt om jag inte glömt att ta mina levaxin (tabletter jag måste ta varje dag) ett par dagar, då kan jag uppleva obehag som yrsel,trötthet,kallsvettningar..tar jag för många på en gång ja då får jag hjärtklappning.

    Detta kanske inte hjälpte dig ett dugg och få veta min sjukhistora , det jag ville säga är bara att det går att ordna med tabletter!

  • gosbruden

    Det finns två typer av det där,
    hypotyreos och hypertyreos. En överfunktion i sköldl´körteln och en underfunktion.
    Jag har haft överfunktion och det har min syster med.
    Jag fick operara bort 95% av min sköldkörtel och min syster blev botad av bara tablettätning.

    Allt är nog väldigt relativt... beror på vilket "sort" han har.
    Äter han någon medicin?

  • emelieochlinus

    överfunktion=hypertyreos: darrhänt, hjärtklappning, svettning, viktminskning, utstående ögon

    underfunktion=hypotyreos: trötthet, nedstämdhet, viktökning, allmän seghet mm

    låter som att han har hypertyreos. Det behandlas med antingen operation av en del eller hela sköldkörteln eller medicinsk behandling.

  • 090208

    Han har kant sa har men inte fatt nan diagnos, nu har han ANTLIGEN gatt till lakare och tagit blodprov men det kommer ta evigheter! Sa jag ville kolla om ni har kunde hjalpa.

    Kunde inte googla sjalv for just da hade jag bara min iPhone som inte alls ville samarbeta...

  • fromheretoeternity

    Varför kommer det ta evigheter?
    Blodprovsvaren kommer inom några dagar och när ordinerande läkare och fått dem så är diagnosen i hamn och då kan de skriva ut recept direkt. Sen måste han ju undersökas så att det inte är något annat också. OM han har hypertyreos och ska sättas in i Eltoxin-behandling ska han också gå och lämna blodprov så att man ser att tyroideahormonen sjunker som de ska.

    Det är ingen farlig sjukdom och han kommer känna sig bättre så snart han börjar i behandling. Du behöver inte vara orolig!

    Hoppas det löser sig!


    090208 skrev 2009-05-14 22:05:14 följande:
    Han har kant sa har men inte fatt nan diagnos, nu har han ANTLIGEN gatt till lakare och tagit blodprov men det kommer ta evigheter! Sa jag ville kolla om ni har kunde hjalpa. Kunde inte googla sjalv for just da hade jag bara min iPhone som inte alls ville samarbeta...
  • 090208

    För att vi inte bor i Sverige... Han har redan ringt och gnällt för att det är försenat.

    Tydligen så har han alltså känt av det har i 4 år men inte gått till doktorn. Suck...

    Tack för att du upplyser om att det inte är farligt iaf. *puh*

  • MV85

    Jag har själv precis fått en diagnos som bl.a innebär att jag har underproduktion i sköldkörteln pga för mycket antihormon...
    Det tog mig 3 månader från första provsvar till första medicinering här i sverige! Jag var tvungen att lämna 3 blodprover innan jag fick något och sprang på sjukhuset 6 ggr.
    Det är inte alltid lätt att få det man behöver ens i den svenska sjukvården, men det är värt det att kämpa för det!

  • 090208

    Han ar ju sa slapp... Har ringt dom nagra ggr, man han har nog inte skallt.

    Att Sverige var sa kasst pa sant har visste jag inte.

  • emelieochlinus

    Om man mäter upp ett enstaka för högt eller för lågt sköldkörtelhormonvärde så kan det bero på många olika saker. En infektion i kroppen kan till exempel rubba balansen tillfälligt. Därför är det bra att kolla om värdena efter några veckor för att se om de fortfarande är förändrade. Detta för att man inte ska börja ge någon en medicinering som ska fortsätta hela livet helt i onödan. nu vet inte jag vad som var orsaken i ditt fall, om det var slöhet eller varför du fick vänta så länge innan medicineringen satte igång. Men många gånger om det dröjer innan man får diagnos och behandling från det att första värdet inte är bra så beror det snarare på en noggrann doktor som vill utreda om det VERKLIGEN rör sig om en över eller underfuntion och vilken sort innan man i onödan börjar medicinera eller ännu värre - operera. Det är inte alltid så enkelt att man bara kan ta 1 enda blodprov och sedan sätta diagnos.


    MV85 skrev 2009-05-27 11:01:19 följande:
    Jag har själv precis fått en diagnos som bl.a innebär att jag har underproduktion i sköldkörteln pga för mycket antihormon... Det tog mig 3 månader från första provsvar till första medicinering här i sverige! Jag var tvungen att lämna 3 blodprover innan jag fick något och sprang på sjukhuset 6 ggr.Det är inte alltid lätt att få det man behöver ens i den svenska sjukvården, men det är värt det att kämpa för det!
  • MV85

    emelieochlinus: I mitt fall berodde det på att de var allmänt slöa och inte brydde sig.
    Jag har haft symptom i ca 12 år om man läser min journal (vilket tog ca 5 läkare innan de gjorde) och att efter 2 blodprover på 6 veckor vänta ytterligare 4 veckor innan man tar ett tredje blodprov för att sedan vänta 2 veckor innan man träffar patienten tycker jag inte är okej när det handlar om att man fått sådana extrema symptom som stundtals förlamande smärta.
    Att dessutom behöva kämpa som ett djur i 4 månader med läkarbesök var tredje vecka innan de ens tar ett enkelt blodprov för att kolla om det finns något fel i hormoner och/eller dolda infektioner diclofenak och liknande ska råda bot på är ett enda skämt.
    Hela sjukvården här är en stort skämt för alla som försökt nyttja den.

  • emelieochlinus

    Som jag skrev så ville jag inte uttala mig i ditt specifika fall. Är ju jättetråkigt att du fått så dåligt bemötande och handläggande, inte alls försvarbart!
    Jag ville bara skriva en liten förklaring till att det också kan vara normalt om det dröjer lite och att det kan vara för patientens bästa. Sen att svensk sjukvård skulle vara ett skämt håller jag verkligen inte med om. Även om det finns ställen och individer som inte fungerar så har vi faktiskt en av världens bästa sjukvård. Det är bara att jämföra internationellt med dödlighet och sjuklighet där sverige ligger väldigt bra till.
    Men som sagt det ursäktar ju inte det du varit med om.


    MV85 skrev 2009-05-27 14:20:03 följande:
    emelieochlinus: I mitt fall berodde det på att de var allmänt slöa och inte brydde sig.Jag har haft symptom i ca 12 år om man läser min journal (vilket tog ca 5 läkare innan de gjorde) och att efter 2 blodprover på 6 veckor vänta ytterligare 4 veckor innan man tar ett tredje blodprov för att sedan vänta 2 veckor innan man träffar patienten tycker jag inte är okej när det handlar om att man fått sådana extrema symptom som stundtals förlamande smärta.Att dessutom behöva kämpa som ett djur i 4 månader med läkarbesök var tredje vecka innan de ens tar ett enkelt blodprov för att kolla om det finns något fel i hormoner och/eller dolda infektioner diclofenak och liknande ska råda bot på är ett enda skämt.Hela sjukvården här är en stort skämt för alla som försökt nyttja den.
  • MV85
    emelieochlinus skrev 2009-05-27 14:24:01 följande:
    Som jag skrev så ville jag inte uttala mig i ditt specifika fall. Är ju jättetråkigt att du fått så dåligt bemötande och handläggande, inte alls försvarbart!Jag ville bara skriva en liten förklaring till att det också kan vara normalt om det dröjer lite och att det kan vara för patientens bästa. Sen att svensk sjukvård skulle vara ett skämt håller jag verkligen inte med om. Även om det finns ställen och individer som inte fungerar så har vi faktiskt en av världens bästa sjukvård. Det är bara att jämföra internationellt med dödlighet och sjuklighet där sverige ligger väldigt bra till.Men som sagt det ursäktar ju inte det du varit med om.
    Det kanske den är på det stora hela, men inte här. Absolut inte på min vårdcentral, grannkommunen m2b's morfar bor t.ex lägger inte in patienter på boenden fast de behöver det (långt gången demens och allmänt sjukdomstillstånd) för att ingen vill säga att han klassas som deras typ av patient utan istället får han bo på olika korttidsboenden en vecka eller två innan det är hem till frugan som inte klarar att ta hand om honom då hon själv är sjuk..
    Nej, här är sjukvården allt annat än bra och allmänt känd som ett skämt... Inte i hela sverige, nej.. men här.. o det är inte enskilda läkare det handlar om heller utan hela vårdcentraler med olika läkare som ignorerar symptom och patienternas bästa...
  • emelieochlinus

    ja det är ju jättetråkigt att det är så där du bor.

Svar på tråden Sköldkörtel-hjälp!!!