• IdaEric

katolsk eller svenskkyrklig präst?

Jag har ett litet dilemma...
    Jag och min fästman gifter oss nästa sommar och kyrkan är redan bokad, det blir i svenska kyrkan på grund av att vi blivit kära i själva kyrkan och hur den ligger. Dilemmat är att jag är katolik och vill bli vigd av en katolsk präst, hur gör man då? någon här som är katolik och gift sig i en svensk kyrka med katolks präst?

:)

• Svar på tråden katolsk eller svenskkyrklig präst?
  • brud27juni

Jag och min M2B (Han är katolik) kommer att gifta oss i Svenska kyrkan med katolska ärkebiskopen Anders Aborelius som vigselförättare. Gör bara så att du pratar med kantorn i kyrkan ni valt och förklara er situation. Det är sällan de har problem med det. :)

Lycka till!

• Yesh I do

Ring till församlingen och fråga dem, det är nog det enklaste så får du snabbt svar på vad som gäller!
    Min kille är katolik men vi ska vigas i svenska kyrkan och inte ha katolsk vigsel. Vi funderade ett tag på att ha både en präst fr sv kyrkan och en katolsk präst under vigsel, men sedan bestämde vi oss för att bara ha en präst från svenska kyrkan.

• passionsblomman

Jag tvivlar faktiskt starkt på att en katolsk präst skulle gå med på att viga någon annanstans än i katolska kyrkan, men kanske ska du fråga i tråden "fråga prästerna" de svarar så bra på både det ena och det andra!

• brud27juni

Kan säga att det inte stämmer.. Vi kommer bli vigda av Katolska Ärkebiskopen Anders Aborelius. Det säger hel del ang katolska kyrkans inställning.

passionsblomman skrev 2009-05-14 20:34:04 följande:
    Jag tvivlar faktiskt starkt på att en katolsk präst skulle gå med på att viga någon annanstans än i katolska kyrkan, men kanske ska du fråga i tråden "fråga prästerna" de svarar så bra på både det ena och det andra!
  • passionsblomman

Ja det var ju bra! Jag träffade en katolsk präst vid dtudiebesök en gång och frågade honom vad han tyckte om gemensamma gudstjänster och samarbete. Då sa han att man som katolik inte erkänner andra kyrkor och inte kan fira gudstjänst i dem. Det var därför jag tvivlade..men har jag fel är jag bara jätteglad.

brud27juni skrev 2009-05-14 20:38:10 följande:
    Kan säga att det inte stämmer.. Vi kommer bli vigda av Katolska Ärkebiskopen Anders Aborelius. Det säger hel del ang katolska kyrkans inställning.
  • brud27juni

Vissa präster kan absolut ta ställning emot. Brukar dock vara ortodoxa eller andra grenar. Min M2B tillhör den romersk-katolskakyrkan. :)

• IdaEric
    passionsblomman skrev 2009-05-14 20:41:45 följande:
    Ja det var ju bra! Jag träffade en katolsk präst vid dtudiebesök en gång och frågade honom vad han tyckte om gemensamma gudstjänster och samarbete. Då sa han att man som katolik inte erkänner andra kyrkor och inte kan fira gudstjänst i dem. Det var därför jag tvivlade..men har jag fel är jag bara jätteglad.
    Ja, som katolik i den romersk-katolskakyrkan så kan jag säga att det inte är något problem att bli vigd av en katolsk präst i svenska kyrkan. Det är heller inget problem om jag skulle bli vigd av en svensk-kyrklig präst då det svensk-kyrkliga bröllopet räknas lika mycket som ett katolskt bröllop enligt min kyrka :)

Men att bli vigd av Aborelius (som du brud27juni) skulle vara mäktigt måste jag säga, blir lite avundsjuk. Tyvärr så ska vi gifta oss i Dalarna och kan tänka mig att han har svårt att åka bort sådär en dag.
  • brud27juni

Skicka en förfrågan via mail! :) Gjorde vi. Jag tror inte att han har några problem med resa om han är ledig den dagen. Han blir ju tvungen att resa hit. :)

Lycka till :)

IdaEric skrev 2009-05-14 21:56:45 följande:
    Ja, som katolik i den romersk-katolskakyrkan så kan jag säga att det inte är något problem att bli vigd av en katolsk präst i svenska kyrkan. Det är heller inget problem om jag skulle bli vigd av en svensk-kyrklig präst då det svensk-kyrkliga bröllopet räknas lika mycket som ett katolskt bröllop enligt min kyrka :)Men att bli vigd av Aborelius (som du brud27juni) skulle vara mäktigt måste jag säga, blir lite avundsjuk. Tyvärr så ska vi gifta oss i Dalarna och kan tänka mig att han har svårt att åka bort sådär en dag.
  • IdaEric
    brud27juni skrev 2009-05-14 22:20:23 följande:
    Skicka en förfrågan via mail! :) Gjorde vi. Jag tror inte att han har några problem med resa om han är ledig den dagen. Han blir ju tvungen att resa hit. :) Lycka till :)
    Är det sant? trodde inte att man kunde maila. Har ni kvar hans mail adress för katolskakyrkans hemsida är nere pågrund av ombyggnation.

Tusen tack! och lycka till, till er, ni kommer vara ett vacker brudpar =)
  • Villemoa

Jag var på ett bröllop en gång där bruden är katolik och de gifte sig i svenska kyrkan med katolsk präst. Ceremonin var inte helt och hållet katolsk utan de hade blandat lite.
    Det bästa är ju att prata med församlingen ni ska gifta er i och också höra med den katolske prästen.

• Jeez

Det är resp präst som själva "väljer" vad de ställer upp på -utifrån ramar givna av kyrkan.

Det är också den svenskkyrliga kyrkans kyrkoherde som bestämmer om man upplåter kyrkan för vigslar/gudstjänster i annan kyrkas ordning (och med en präst/pastor från ett annat samfund).

Alltså kan man bli hejdad på flera punkter, på enskilda ställen av enskilda personer. Men det behöver inte heller vara något problem. Dock brukar det utgå hyra av kyrka (lokal, vaktmästare, musiker).

Det går också att ha en sk ekumenisk vigsel, där två präster samverkar. Det finns riktlinjer och pastorala råd skrivna mellan Svenska kyrkan och Stockholms katolska stift, dvs katolska kyrkan i Sverige. De har några år på nacken, emn de gäller fortfarande.

• brud27juni

Ska be min man to be maila mig hans ardess så vidarebefodrar jag den :)

Mvh Johanna

IdaEric skrev 2009-05-15 15:19:31 följande:
    Är det sant? trodde inte att man kunde maila. Har ni kvar hans mail adress för katolskakyrkans hemsida är nere pågrund av ombyggnation. Tusen tack! och lycka till, till er, ni kommer vara ett vacker brudpar =)
Svar på tråden katolsk eller svenskkyrklig präst?