• MyHanna

Att ta bort mellannamn?

Jag har ett mellannamn och vill att det skall försvinna i samband med att jag tar min m2bs efternamn vid vigseln. Någon som vet hur man går till väga då?

• Svar på tråden Att ta bort mellannamn?
  • Nanne84

Man fyller i vad man heter och när man fyller i vad man ska heta så utelämnar man bara det mellannamn man inte ska ha kvar. Sambon tog just bort sitt mellannamn eller rättare sagt gjorde om sitt mellannamn till efternamn och tog bort sitt gamla efternamn

• MyHanna

Gör man det på samma blankett man anmäler efternamn för äktenskap, så det börjar gälla efter vigseln? Eller var han tvungen att skicka in en separat blankett?

• konstigabaralillajag

Fan, jag skrev inte med mitt mellannamn på varken hindersprövningen eller efternamnsblanketten. Men jag vill ju inte ta bort ngt namn! Blir väl till att ringa skatteverket och höra med dem hur jag ska göra...

• Nalle Puh 40

Min svägerskas namn försvann fastän hon inte ville det

• paulaner

Jag har beställt en speciell namnändringsblankett som jag fyller i och ger till prästen vid vigseln. Den skickar sedan prästen i tillsammans med vigselintyget. Det nya namnet man tar börjar juridiskt gälla först när vigseln och namnet registreras hos Skatteverket, och det kan vara allt från några dagar upp till två veckor efter vigseln.

Svar på tråden Att ta bort mellannamn?