• Tant Doris

Vår fotograf är tokdyr!

Vi har valt att anlita samma fotagraf där vi har fotat alla barnen.

Vi bad henne om hjälp med att räkna ut ett ungefärligt pris och bara fotagrafering med resa (iofs rätt så lång)och provfotografering samt 20 högupplösta redigerade bilder på skiva skulle kosta 7500. Vill vi dessutom ha ett album med 10 bilder kostar det antingen 5800 eller 7000 extra (beroende på storleken på bilderna). En förstoring 40*40 kostar med ram 2300 kr.

Det här känns jätte dyrt!!

Frågan är nu om man trots detta ska ha kvar den här fotografen som vi känner och är bekväm med eller om vi ska börja leta efter en ny, det är bara tre månader kvar till vigseln. Senare i höst ska vi träffa denna fotograf för att köpa en förstoring på barnen så vi måste träffa henne igen oavsett vad vi beslutar om bröllopet.

Hur skulle ni ha gjort??

• Svar på tråden Vår fotograf är tokdyr!
  • Jiel o Deps

Vi har inte den ekonomin att vi överhuvud taget skulle ha övervägt det. Vår fotograf tar 2500 för fotografering både i studio och ute (där vi ska vigas). Sedan får vi alla bilder redigerade på en skiva. Självklart skulle det kosta mer om vi bad om förstoringar och sådant. Men det tar vi i efterhand när vi har bestämt oss för vilka vi vill ha.

• kpt

Frågor man ska ställa sig om man anlitar en fotograf som är "billig":

Har han/hon reservutrustning om t ex kamera eller minneskort lägger av?

Har han/hon ersättare vid sjukdom?

Har han/hon backup på era bilder i händelse av diskkrasch?

• fjutjur brajd

Det ni kan göra är ju att nöja er med att betala för fotografering och de 20 högupplösta bilderna. Sedan kan ni ju göra ytterligare förstoringar hos någon annan. Det är väl lite det som är tanken när man köper högupplösta bilder? Då kan ni ju få förstoringar till ett betydligt lägre pris.

7500 är ju iofs en del pengar ändå, men det kanske är värt det om ni vet att det är en bra fotograf som ni trivs med...

• SagansMamma

Var bor du Tant Doris? =)

• Jiel o Deps

Det går att få en "billig" fotograf som är helt seriös också. Våran är helt professionell med allt vad det betyder och bilderna vi får är högupplösta.
    Vi känner oss helt trygga i henne och hennes tidigare arbete.
    Skulle vi däremot inte göra det så skulle jag hellre betala lite mer för att kunna göra det.

• Tant Doris

fjutjur brajd skrev 2009-05-13 16:43:22 följande:

Det ni kan göra är ju att nöja er med att betala för fotografering och de 20 högupplösta bilderna. Sedan kan ni ju göra ytterligare förstoringar hos någon annan. Det är väl lite det som är tanken när man köper högupplösta bilder? Då kan ni ju få förstoringar till ett betydligt lägre pris.
    7500 är ju iofs en del pengar ändå, men det kanske är värt det om ni vet att det är en bra fotograf som ni trivs med...
    Det är ungefär så vi har tänkt göra. Har bestämt oss för att anlita henne. Provfotade oss tidigare i veckan, det var riktigt roligt

Ska beställa 20 högupplösta bilder. Sen så har vi frågat om vi kan få ett enklare album (har ju fotat barnen hos henne tidigare och då fått 8 bilder i ett enklare album för 1700). Hon har ännu inte svarat på det mailet

Ev. förstoringar beställer vi själva sedan.

Tack för alla svar!
  • Tant Doris
    SagansMamma skrev 2009-05-13 16:48:41 följande:
    Var bor du Tant Doris? =)
    I Södermanland. 2.5 mil ifrån Mariefred.. mitt ute i skogen. Ska också fota oss mitt ute i skogen på en ganska öppen plats iofs. Fotografen tyckte den var jättefin och jag tror att det här kommer att bli jättebra tillslut
  • Carro 1963

Vill bara instämma i vad några sagt om pris för fotograf. Man blir inte en bra fotograf bara för att man köpt en kamera. Jämför era timpriser med vad en hantverkare tar i timmen. Vitt förstås. Sedan har en riktig fotograf dyrare utrustning än hantverkaren så lägg på lite till för det. Alla ni som får "billiga" fotografer kommer antingen få halvtaskiga foton eller så anlitar ni svart arbetskraft som snor jobben från de som försöker hålla sina affärer helt lagliga. Inte så kul. Jag ska själv gifta mig med en hantverkare med egen firma så jag vet hur det ser ut. Begär skrivet kvitto och f-skattesedel från era "billiga" fotografer och se hur fort de springer iväg. Det är såna som också är långtidssjukskrivna och tar ut pengar medan de jobbar extra svart och lever långt bättre än de som sliter häcken av sig.

Märktes det att detta är en käpphäst med mig? jag sätter heder i att betala vettiga priser för alla tjänster jag köper.

kram
    Carro

• Carro 1963

en grej till - Jag har lärt mig att man kan kolla om en fotograf är auktoriserad av fotografernas förbund - då har de utbildning så att man är garanterad bilder av bra kvalitet - här kan ni läsa mera www.sfoto.se/annonser/dokument/a.pdf så fråga på om ni är måna om kvaliteten

• MV85

Carro 1963 skrev 2009-05-25 14:06:05 följande:

Alla ni som får "billiga" fotografer kommer antingen få halvtaskiga foton eller så anlitar ni svart arbetskraft som snor jobben från de som försöker hålla sina affärer helt lagliga. Inte så kul. Jag ska själv gifta mig med en hantverkare med egen firma så jag vet hur det ser ut. Begär skrivet kvitto och f-skattesedel från era "billiga" fotografer och se hur fort de springer iväg. Det är såna som också är långtidssjukskrivna och tar ut pengar medan de jobbar extra svart och lever långt bättre än de som sliter häcken av sig.
    Att man har möjlighet att få bra pris hos en professionell fotograf behöver verkligen INTE betyda att man får dåliga bilder eller att personen i fråga jobbar svart.
    Det kan vara så enkelt som att det är någon som inte har lokalhyra och liknande att betala.
    Vi betalar 4500 inkl. moms. Vår fotograf har F-skattsedel och ger kvitto.
    Vi har sett hans bilder och pratat med gamla kunder och vet att det vi får kommer vara helt i klass med de som vill ha 20'000 för samma jobb.
    Varför är han så billig? Han är ung, han hänger med i tekniken (vi får enbart bilder på skiva - högupplösta) och har företaget vid sidan av sina studier.
  • Carro 1963

hej MV85 - du har rätt - alla är inte svartjobbare men tillräckligt många. Gick i spinn lite eftersom det är ett problem för många småföretagare. Hoppas alla kollar att de har vit arbetskraft var vad jag ville säga.

Carro

• Ore

Carro 1963 skrev 2009-05-25 14:06:05 följande:

Jämför era timpriser med vad en hantverkare tar i timmen. Vitt förstås. Sedan har en riktig fotograf dyrare utrustning än hantverkaren så lägg på lite till för det.
    FEL! Visserligen vet jag att en bra kamerautrustning, med dubbla kameror etc säkert kan gå på närmare 100-300 000 och mer ändå, men då börjar det bli litet väl utrustningsfixerat... Man kan få rejält bra kameror i prisklass 20 000 -50 000 kr, och dessa bilder lär räcka långt för de flesta brudpar. En snickare med egen firma har i de flesta fall väl så mycket värde investerat i sin utrustning, litet beroende på vilka typer av jobb som utförs. Den firma som en familjemedlem till mig har investerade 150 000 i utrustning när han startade eget, trots att han redan hade mycket utrustning sedan tidigare och inte behövde köpa allt. Utrustning som behöver bytas ut är dessutom större än för en fotograf. Timkostnaden är cirka 300 kr exklusive moms.

Precis som MV85 fick jag ett bra pris, med bilderna levererade högupplösta på skiva, av den fotograf vi anlitade. Ganska nystartad firma som marknadsför sig via internet. F-skattesedel och skrivet kvitto. I timpenning så kanske det inte blev lika mycket som snickarfirman (inräknat vad fotografen själv beräknade att redigeringen skulle ta i tid!), men det är ju fotografens val vid prissättning. Jag hade betalat ett högre pris om så var, eftersom jag tyckte att fotografen i fråga hade väldigt bra bilder.
  • kpt

... och alla vet ju att det är verktygens kvalitét som avgör hur bra hantverkaren är...

• Birana

Oj, det låter billigt i mina öron. Vi valde en fotograf som kostade 22 000 men vi hade ju inte råd och det var tur att vi hittade en annan, men det verkar vara en sorts norm att betala 5000-10000

• MV85

Tycker det roligaste nästan var när jag var inne på en studio i stan o frågade vad de tog för några vanliga porträttfoton (vi tänkte oss bara 1 bild till tackkorten då) i deras studio o de skulle ha 2500 för det, o sedan ser man skylten utanför några veckor senare "Studentfoto 500:-"
    Alltså Exakt samma upplägg, men bara för det är studentkläder på istället för brudkläder kostar det 1/5 av priset...
    Så där kan man diskutera om de drar nytta av ordet bröllop...

• ConnyD

vill bara passa på att påpeka att F-skattesedel inte krävs för att arbetet ska räknas som vitt. jag driver mitt fotograferande som hobbyverksamhet och deklarerar min inkomst därifrån i min vanliga deklaration. helt enligt skattemyndighetens regler.

sen är det ingen kvalitetsgaranti bara för att fotografen är medlem i någon av fotograforganisationerna. Man bör kolla flera fotografer innan man bokar någon och då titta på tidigare jobb de gjort och även få referenser om det går. det finns usla fotografer både bland de yrkesverksamma och de hobbybaserade.

Svar på tråden Vår fotograf är tokdyr!