• JustMeAndMyLove

    Hund - nån som är vetrinär här?

    Min första hund hade epilepsi, avlivades vid bara 2 års ålder.
    Min andra hund avlivades nu för tre månader se för epilsepsi. Han var bara 4. Sjukdommen kom snabbt, medicinerna hjälpte ett tag men sen tog levern sån stryk at vi måsta ta bort han, Han blev ocks aggresiv och frånvarande.

    Nu sitter vi i sängen med Dess, den hund vi har kvar. Hon är en gatuhund från Rumänien.
    Plötsligt börjar hon krampa i i bakbenen och höfterna, hon är vid medvetande men kissar på sig. Det här har nu hänt 2 ggr, knakse 3 då jag vaknade av att sängen skakade inatt men inte fata vad det var.

    Epilepsi? Det kan inte vara möjligt?! 3 av 3 hundar????

    Tänk om det är en sjukdom, smittsam? Finns det nån sån sjukdom som ger kramper och i sånna fall, tog jag bor Chico av fel anledning?

    Desperat nu, får inte tag i helgöppna vetrinärerna i Uppsala. Orkar INTE med en sjuk hund till. Det går bara inte, då blir jag galen

  • Svar på tråden Hund - nån som är vetrinär här?
  • ElMac

    Nä uteslut det jag skrev då, med tanke på alla flyttar och att barf faktiskt är bra mat!


    JustMeAndMyLove skrev 2009-05-09 00:08:42 följande:
    Problemet är att jag flyttat 7 ggr på 3 år, ännu fler gånger sen jag hade första hunden, kanske 15 :SDe äter olika foder med MEN de här två sista har ätit samma mat (BARF) och vi har köpt köttet från samma ställe under hela tiden. Kan dock inte tänka mig att det är det, de distributerar hundmat i form av rått kött till väldigt måna och har otroligt bra rykte. Allt är ekologiskt, från djur som själva äter ekologiskt foder. Men man vet ju aldrig.. trikiner har inte de här symptomen och det skulle behöva vara den nordiska sorten som inte setts sen 50-talet vad jag vet .. Salmonella då, men tror inte jag hört att ett djur fått kramper som symptom för det?
  • JustMeAndMyLove

    Uppdaterar lite här för er som är intrresserade:

    HOn verkar inte ha någon mystisk rumänsk sjukdom i alla fall. Har träffat en otroligt duktig vetrinär som ringt runt halva jordklotet för att söka sjukdommar med liknande symptom.
    Hon ärhelt frisk så vitt de kan se så det är förmodligen neurologiskt. Kankse stress (vi har flyttat mycket, just förlorat vår andra hund, utsatts för våld så hunden sett det etc.)

    Så nu hoppas vi att lite hundmassage och lugna hemmakvällar ska hjälpa henne att bli bättre. För kramperna kopmmer nästan varge dag men hon verkar inte lida av dem. Ser mest förvånad ut när hon får dem.

    Om de ändå kunde prata....

  • shakynose

    Hoppas att hon blir bättre nu då! Det låter i alla fall som om du fått tag på en bra och engagerad veterinär, och det är ju alltid nåt!

  • 090208

    Epilepsi ar val medfott? Om man inte fatt en rejal small som orsakat det. Men inte smittsamt iaf.

  • snaily

    Epilepsi (s.k. idiopatisk epilepsi) på hund debuterar oftast på unga vuxna till medelålders hundar. Så om det är "medfött" eller ej kan ju diskuteras; det är inget som drabbar små valpar men det finns ju en ärftlig tendens, så troligtvis föds de ändå med benägenhet att senare i livet utveckla ep.

    Det är inte alltid det ger klassiska stora krampanfall med medvetslöshet, en del hundar får små "anfall" som knappt är märkbara, kan vara t ex med lite vinglighet bara.

    Hur har det gått med vovven TS?

  • JustMeAndMyLove

    Nej det är inte smittsamt på nått sätt. Men man börjar ju undra. 3 av 3 hundar? Känns inte troligt.


    090208 skrev 2009-05-27 10:47:43 följande:
    Epilepsi ar val medfott? Om man inte fatt en rejal small som orsakat det. Men inte smittsamt iaf.
  • JustMeAndMyLove

    Ja jag vet, har läst alt jag kommer över om epelepsi under första svängen med min goldentik. Henne tog vi bort när hon var 2 år. Alldeles för sent unser jag nu, hon led länge och hade kraftiga anfall mins en gång varge helg. Ibland flera gånger i veckan.

    Chico, min amstaffhane fick epilepsi i höstas, han togs bort nu i februari. Han blev aggresiv och ängslig och började hugga mig och vår andra hund till blods efter att han fått vad jag kalla Frånvaroatacker. Han hade inte lika kraftiga anfall som min golden men han kissade på sig och var sedan rädd och aggresiv länge efteråt.

    Dess, blandras från Rumänien verkar helt enkelt ha fått nån form av stressanfall. Det vore inte så konstigt. Man kan se det på henne ofta nu, att hon stressar upp sig så hon blir alldeles stirrig. Men efter att ha gått från att vara gatuhund i Rumänien till att resa 18h till sverige, sen flytta igen några månader efter till en ny stad. Förlora sin bäste vän, Chico, flytta igen och bevittna sin matte utsättas för grovt våld, också bevittna en misshandel och andra almänna oroligheter för att sen flytta IGEN! Ja det kan inte vara lätt.

    Just nu fokuserar vi på att ta det lungt med henne. Inga krav eller nått utan bara lugn lunk och lite sök i skogen som stimulans.

    Är det epilepsi så er jag upp, då ill jag inte ha fler hundar. 3/3? Det kan bara inte vara möjligt. Har själv undvikit renrasiga hudar pga alla sjukdomar. Om jag nånsin skaffa en hund igen så blir det en urhund som korsats med vilda stammar etc. Ingen sönderavlad hund..
    Så trött på sjuka djur.


    snaily skrev 2009-05-27 10:54:14 följande:
    Epilepsi (s.k. idiopatisk epilepsi) på hund debuterar oftast på unga vuxna till medelålders hundar. Så om det är "medfött" eller ej kan ju diskuteras; det är inget som drabbar små valpar men det finns ju en ärftlig tendens, så troligtvis föds de ändå med benägenhet att senare i livet utveckla ep.Det är inte alltid det ger klassiska stora krampanfall med medvetslöshet, en del hundar får små "anfall" som knappt är märkbara, kan vara t ex med lite vinglighet bara.Hur har det gått med vovven TS?
  • emersson

    Jag har själv en spansk byracka. Det brukar väl ta nåt halvår innan dom känner sig hemma o trygga här tycker jag. Lycka till med din hund, har du inga bilder du kan lägga upp på honom på din sida? :)

  • JustMeAndMyLove

    Vi har haft henne i lite mer än ett år :)
    Det finns bilder på Dess i galleriet, också på min älskade Chico vi nyligen tog bort!


    emersson skrev 2009-05-27 16:38:14 följande:
    Jag har själv en spansk byracka. Det brukar väl ta nåt halvår innan dom känner sig hemma o trygga här tycker jag. Lycka till med din hund, har du inga bilder du kan lägga upp på honom på din sida? :)
  • 090208

    Tycker det ar ratt ofta man hor att hundar har epilepsi. Och att det nastan alltid, till skillnad fran manniskor, marks pa beteendet oxa. Trist.

  • JustMeAndMyLove

    Märks på beteendet?
    Ja det är ju vi som gör det, så länge de ghar perfect längd på svans och päls skiter folk i om de har genetiska sjukdommars om gör att de varken kan andas eller gå....
    Förlåt men är så less på "renrasig standard" så jag kräsk.
    Själv har jag mött mycket skit för att jag haft blandraser men inte kunnat få ett enda vettigt argument på varför jag borde välja efter deras rena standard...


    090208 skrev 2009-05-27 17:18:01 följande:
    Tycker det ar ratt ofta man hor att hundar har epilepsi. Och att det nastan alltid, till skillnad fran manniskor, marks pa beteendet oxa. Trist.
  • emersson
    JustMeAndMyLove skrev 2009-05-27 16:53:25 följande:
    Vi har haft henne i lite mer än ett år :)Det finns bilder på Dess i galleriet, också på min älskade Chico vi nyligen tog bort!
    vilka sötisar :D
  • emersson
    emersson skrev 2009-05-27 22:52:37 följande:
    vilka sötisar :D
    jag hade en korsning mellan border-collie och schäfer förut, han hade epelepsi men han fick det som tur var bara nån gång i halvåret..tog bort honom pga ålder för några år sen, fy sjutton vad man saknar honom :(
  • JustMeAndMyLove

    Ja det är otroligt vilken saknad man hr efter de små liven. De blir en familjemedlem, en bebis...
    Jag grät senast idag över Chicos bortgång. Att ha honom i sin famn och se vetrinären ge de där sprutorna, det finns inge värre.. kommer aldrig glömma honom


    emersson skrev 2009-05-27 22:54:45 följande:
    jag hade en korsning mellan border-collie och schäfer förut, han hade epelepsi men han fick det som tur var bara nån gång i halvåret..tog bort honom pga ålder för några år sen, fy sjutton vad man saknar honom :(
Svar på tråden Hund - nån som är vetrinär här?