• anja1661

bevis för att ris e ok??

jag har under 8månader planerat vårt bröllop som nu ska hållas på LÖRDAG!!!

jag har läst här på bt om huruvida matris ska vara skadligt eller ej för småfåglarna.
    nu har jag slagit vad med en manlig ung kompis som hävdar och lovar att det är farligt för dem!?

men hur e det egentligen med det? sväller riset i magarna på småfåglarna eller??
    nån med "bevis" för att det inte e så??

• Svar på tråden bevis för att ris e ok??
  • TinkerBelle

googla så hittar du tusen åsikter i ämnet.

Tror dock det viktiga är att du tar reda på om ni får slänga ris där ni ska ha vigseln. Finns flera kyrkor som inte alls gillar det. Har förmodligen inte med småfåglars väl och ve att göra.

• shakynose

Mythbusters borde göra ett program om detta!

• anja1661

vi har kollat med kyrkan och vi får kasta ris. prästen hade aldrig hört att det skulle kunna vara farligt för fåglarna så det var lugnt för hans del...

• Emelieca

Här på bt står det att det är ok, är någon forskare eller vad det va som uttalat sig att det inte finns några fall där småfåglar dött pga uppsvällt ris.

• MV85

Skulle det svälla i magen på småfåglar kan man ju undra varför man måste ha kokande vatten hemma för att få dem att svälla.. Hjälper ju inte att bara lägga dem i kallt vatten för att få "kokt" ris...

• Kajsalisan

Jag tror man tog upp det i kunskapskanalen faktiskt att det var en myt (eller ja något faktaprogram på tv..)

• Jeez

Man kan också fråga sig hur det kommer sig att fåglarna inte är uppsvällda och döda i Kina och andra länder där man odlar mycket ris...

Nej, det kan däremot finnas andra skäl till att man inte tillåter eller uppskattar riskastning vid kyrkor. Tex att det drar till sig råttor/möss, att det kräver extra arbetsinsatser för att det inte ska se skräpigt ut eller dras in i husen osv. Men det varierar förstås hur man ser på detta runt om.

Svar på tråden bevis för att ris e ok??