• tidilidoo

Pyntat i kyrkan?

Hej!

Några tips på hur man kan pynta i kyrkan? Vi gifter oss i Solna kyrka och de har en liten hållare för varje bänkrad så en till två blommor får plats. Någon som har tips hur vi kan dekorera så det blir vackert och finare inuti kyrkan. Ljus får vi tyvärr inte ha mer än de som är vid altaret.

• Svar på tråden Pyntat i kyrkan?
  • FiaLottaoälsklingen

en stor, maffig ros (gärna ganska utslagen så den fyller) i varje hållare (korta av skaften rejält) med långa sidenband knutna strax under blomman och som hänger ner....hm hoppas du fattar.
    så ska nog vi ha det i vår kyrka

• bridesilly

Vi hade ljus i alla bänkraderna istället för blommor. Jättefint och stämningsfullt var det

• Nalle Puh 40

Pappa jobbar i kyrkan vi ska gifta oss i så han får fixa det på arbetstid men vi ska ha massor av ljus och vilda blommor.

• allehanda

Det finns väl fönster i kyrkan? Har pyntat till flera brupdpar och att lägga murgröna i fönstersmygarna som hänger ner lite på väggarna är vanligt.Det skräpar inte ner och är lätt att ta bort. I några av de kyrkor jag jobbar i har vi "plattor" som vi ställer i fönstren(fönstersmygarna lutar inåt/neråt) så att man kan ställa blomsterarrengemang eller ibland krukväxter.Kanske ni kan ha två större krukor med blommor i framme i kyrkan, stående på golvet? Klä brudbågen som oftast finns i kyrkan, fråga vaktmästaren.

• En till präst

Vill man pynta och det är praktiskt möjligt i den kyrka man gifter sig i så kan man så klart göra det. Men det är verkligen inget som är ett "måste" vid vigslar, utan ganska ovanligt.

Bara en påminnelse: Om ni inte har obegränsat med pengar så är det här i högsta grad en "extra-extra-grej" som inte behövs. Det vackraste i kyrkan när ni gifter er är ni själva. Och få kyrkor är så fula att extra dekor behövs-

• Lakritsbåten

Vi kommer att pynta. Så här är det tänkt:

Vid ingången står det urnor med uppstammade träd med draperad organza över och stor rosett.

Draperad organza utmed gången mellan varje bänkrad dvs organzan hänger från bänkrad till bänkrad och "nyps ihop" vid varje bänkrad och vara bredare däremellan. (ingång sker från andra hållet). På varje bänk finns ljusbärare med glashättor runt (så brandrisken ska inte öka...) Under varje ljus hänger en hortensiakvist med stjälkarna inlindande med sidenband.

Framme i kyrkan, där bänkraderna slutar står två stora urnor på piedestaler med blomsterarrangemang.

Vi har stämt av med chefen för kyrkogårdsvaktmästarna så det är ok att göra så här.

• allehanda
    Lakritsbåten skrev 2009-05-08 22:10:44 följande:
    Vi kommer att pynta. Så här är det tänkt:Vid ingången står det urnor med uppstammade träd med draperad organza över och stor rosett. Draperad organza utmed gången mellan varje bänkrad dvs organzan hänger från bänkrad till bänkrad och "nyps ihop" vid varje bänkrad och vara bredare däremellan. (ingång sker från andra hållet). På varje bänk finns ljusbärare med glashättor runt (så brandrisken ska inte öka...) Under varje ljus hänger en hortensiakvist med stjälkarna inlindande med sidenband. Framme i kyrkan, där bänkraderna slutar står två stora urnor på piedestaler med blomsterarrangemang.Vi har stämt av med chefen för kyrkogårdsvaktmästarna så det är ok att göra så här.
    Det hörs som mycket jobb! Jag som är kyrkvaktmästare är lite petig,Organzabanden som "stänger av" bänkarna från ena gången kan inte vara lagligt enligt brandmyndigheten. Man får aldrig stänga av en utrymningsväg oavsett om det finns en annan utgång i samma bänk. Samma sak om man skulle få för sig att ställa lösa stolar i en kyrkogång, det är inte heller förenligt med de brandregler som gäller i kyrkor och andra offentliga lokaler. Nu rackar jag inte ner på er som skall ha detta men jag uppmanar andra till att tänka efter före.
  • passionsblomman

Jag för min del undrar bara om ni vattenförsörjer Hortensian på något sätt? annars slokar den..

Lakritsbåten skrev 2009-05-08 22:10:44 följande:
    Vi kommer att pynta. Så här är det tänkt:Vid ingången står det urnor med uppstammade träd med draperad organza över och stor rosett. Draperad organza utmed gången mellan varje bänkrad dvs organzan hänger från bänkrad till bänkrad och "nyps ihop" vid varje bänkrad och vara bredare däremellan. (ingång sker från andra hållet). På varje bänk finns ljusbärare med glashättor runt (så brandrisken ska inte öka...) Under varje ljus hänger en hortensiakvist med stjälkarna inlindande med sidenband. Framme i kyrkan, där bänkraderna slutar står två stora urnor på piedestaler med blomsterarrangemang.Vi har stämt av med chefen för kyrkogårdsvaktmästarna så det är ok att göra så här.
  • Lakritsbåten

allehanda - vi har löst det (nja om det skulle bli brandinspektion just den dagen så vet jag inte...) genom att draperingen är uppsatt med sytråd och är sektionerad (dvs så det inte blir ett 20 meters sjok utan flera kortare = minimal risk att "sno in sig i" - mycket lättrivet! Med anledning av brandsäkerhetsskäl så har vi resonerat med the boss för vaktmästarna för att det inte ska komma några obehagliga överraskningar i form av att vi exvis måste riva ner precis när det kommit upp.

Passionslomma - vattenfyllda ampuller kommer att vara inlindade (snarare än stjälkarna) om man ska vara riktigt exakt. Vad jag förstått är hortensior av den känsligare typen blommor så de kommer att nysnittas och sättas i medan vi fotas max 2 tim före vigseln.

• passionsblomman
    Lakritsbåten skrev 2009-05-08 23:27:43 följande:
    Passionslomma - vattenfyllda ampuller kommer att vara inlindade (snarare än stjälkarna) om man ska vara riktigt exakt. Vad jag förstått är hortensior av den känsligare typen blommor så de kommer att nysnittas och sättas i medan vi fotas max 2 tim före vigseln.
    Utmärkt! Då är jag lugn...
    Jag ville bara kolla, så ni slipper besvikelser med en så elegant och maffig blomma!
    du har helt rätt vad gäller dess vattenbehov.
    Ha dem i ganska varmt vatten med näring i åtminstone ett dygn innan så har de fått dra optimalt innan de ska i rören!
  • allehanda

Jag är glad att ni tänkt på brandrisken även om den är lika stor oavsett om det blir en brandinspektion just den dagen eller ej. Jag är bara lite nördig när det gäller säkerhet!Förresten så varför sätter ni inte hortensian i vasen som hör till bänkljushållaren och skippar stearinljuset och glascylindern?

• Lakritsbåten

Passionsblomman - tack för bonustipset! "Vår" florist gav rådet att välja någon annan blomma till tärnbuketten än hortensia eftersom den är så känslig. Håller du med om det? Men det var tydligen ok för brudbuketten... är det ett riskprojekt?

By the way, jag bad ju om råd i tidigare tråd där jag fick utmärkta tips från dig så nu är en brudbukett med 6 vita hortensior + tre vita doftande rosor från vår trädgård med texasgräs svept runt drygt halva med samma svepande linje av hjärtan på tråd (för att ta upp silvret i tiaran) och ståltråd med delar av strutsfjädrar som tillsammans med sidenband (släta och plisserade) kommer att hänga ned. Allt bjäfs är till för att dra ut den superrunda formen och få det att matcha plissering och annat på klänningen.

• passionsblomman

Oj vad fint det låter!

Helst vill man iallafall sticka hortensian i en oasishållare för säkerhets skull, men det finns ju sådana för tärnbuketter också, så det hade jag föreslagit isåfall.

Lakritsbåten skrev 2009-05-08 23:41:04 följande:
    Passionsblomman - tack för bonustipset! "Vår" florist gav rådet att välja någon annan blomma till tärnbuketten än hortensia eftersom den är så känslig. Håller du med om det? Men det var tydligen ok för brudbuketten... är det ett riskprojekt?By the way, jag bad ju om råd i tidigare tråd där jag fick utmärkta tips från dig så nu är en brudbukett med 6 vita hortensior + tre vita doftande rosor från vår trädgård med texasgräs svept runt drygt halva med samma svepande linje av hjärtan på tråd (för att ta upp silvret i tiaran) och ståltråd med delar av strutsfjädrar som tillsammans med sidenband (släta och plisserade) kommer att hänga ned. Allt bjäfs är till för att dra ut den superrunda formen och få det att matcha plissering och annat på klänningen.
  • Lakritsbåten

allehanda - självklart är brandrisken precis lika stor den dagen som alla andra men ibland får man avväga risken mot andra aspekter och vid vår sammantagna bedömning så ville vi fråga om det var ok. När nu vaktmästarbossen säger ok så får han bära ansvaret för den formella avvägningen. Om han sagt nej så skulle vi förstås rättat in oss i ledet.

Visst kan man strunta i ljusen och använda vaserna istället men jag tror det blir snyggast (sedan är det faktiskt så att ljushållarna i bänkarna är inköpta för min skull, nja inte riktigt men nästan iaf. Jag initierade ärendet med en anhörig som sitter i kyrkorådet för säkert fem år sedan med tanke på att jag vill ha det när jag gifter mig. Sedan sponsrade kyrkliga syföreningen inköpet då man inte prioriterade det i den ordinarie kassan... )

• tidilidoo

Oh tack för alla svar och tips!
    I Solna kyrka sa de att vi inte får ha ljus förutom de som står framme vid altaret. Tydligen är kyrkan så gammal och bestämmelserna sådana för att kyrkan inte ska ta skada. Då vi var där inne och tittade såg det lite mörkt ut och vi skulle därför vilja pynta lite. Något som ger effekt men som går fort att ordna.
    En stor ros vid varje bänkrad med brett band lät fint och murgröna är ju alltid fint men frågan är om man hinner pynta så mycket innan? Kanske ger roserna större effekt? Strör man rosblad längs golvet också? Eller gör brudnäbbarna det? Städar man sedan undan allting själva?

• allehanda

Om ni inte får tända ljus för att kyrkan inte skall ta skada har jag svårt att tro att ni får lov att strö rosblad på golvet(riktiga rosblad ger fula märke i golven och är inte roliga att plocka upp efter att alla gäster har gått i dem)

• tidilidoo

Oh..det har du säkert rätt i men kanske konstgjorda? Måste kolla.
    / V

• Lakritsbåten

kolla vad det är för golv - trä eller sten. På sten (åtminstone mörkare) borde det inte vara några problem att ha riktiga rosblad det är ju avtorkningsbart på ett annat sätt än gammalt slitet trä.

• allehanda

Det är just det, oljorna i rosbladen fördärvar stengolv och tegelgolv. Har just nu reovering av en av våra medeltida kyrkor och jag kan lova att länsmuseets antikvarie just nu river sitt hår för att komma på hur man rengör efter detta! Här har resultatet blivit att ingen får strö rosblad, äkta eller konstgjorda.Mest rättvist enligt kyrkoherden.

• Lakritsbåten

tidilidoo - hör med "din" kyrkas vaktmästare vad de har för regler. Alldeles uppenbart gör man olika bedömningar runt om i landet både vad gäller det ena och det andra.

Svar på tråden Pyntat i kyrkan?