• söstra mi

Borglig vigsel: Gav ni vigselförättaren betalt?

Vi ska vigas borgligt i sommar och har bokat en vigselförättare som kommer till vår trädgård där cermonin ska äga rum.

VF tyckte även själv att det var mkt trevligare än att göra det i kommunhuset. Han vill även att vi ses innan för att gå igenom hur vi vill ha det. han gav oss även lite tips hur man kan utforma en mysig cermoni.

han verkar mkt trevlig och bra på alla sätt. Jag frågade om det kostar ngt och han sa att det gör det inte. Men sen sa han, lite underförstått, att "ibland får jag ett kuvert......".

Han menar ju givetvis att man kan om man vill ge en liten summa. Min undran då är ju såklart vad är rimligt? 500? eller 1000?

Jag upplever att han åtar sig lite mer än vad han behöver och då vill vi ju ändå vis uppskattning. Men samtidigt är ju tanken att det inte ska kosta så mkt med en vigselförättare i kommunen.

har ni andra ngr erfarenheter?

• Svar på tråden Borglig vigsel: Gav ni vigselförättaren betalt?
  • X50S

Vi ska gifta oss på Gotland och är kostar vigselförrättaren 1000,- OAVSETT plats. Så även i kommunhuset. :(

Jag hade nog i din situation gett en korg med godsaker. Typ en flaska vin, någon finare choklad osv... Och vill man ändå ge pengar så hade han fått ett par hundra.

Du kan ju säga att det kommer ett tack efter bröllopet, så kan du dessutom bifoga ett tack-kort med er bröllopsbild osv...

• Celeste97

Om ni absolut vill ge något, ge en gåva för 100-200 kr (vinflaska?). Eller om ni bor väldigt långt bort, en mindre ersättning för bensinpengar.

I övrigt är jag emot att betala för vigselförrättare, de har betalt för sitt jobb genom den skatt vi betalar. Och brudpar har ju ändå tillräckligt med hål att stoppa de där pengarna i, inte sant?

• Tooticki

Vigselförrättaren har betalt för att utföra sitt jobb, att ta emot pengar svart är fel. Betala honom inte, om det inte är utlägg för reseersättning etc. Men då ska det ju inte vara "i ett kuvert...".

• Imma

Det låter ju jättekonstigt att han ber om ett kuvert. Det innebär ju att han tar betalt svart för sina tjänster, inte okej tycker jag! Är han vigselförättare bör ju det jobbet ingå i hans lön.

En korg med något gott tycker jag i såna fall låter som en bättre idé.

• söstra mi

tack det var ju fakttiskt en bra idé.

• söstra mi

Ja jag tycker också det känns lite fel att "ge ett kuvert". Som ni säger så är det ju en politiker som då vill ha svart.

Nä, det blir nog ngt presentaktigt i sådana fall. Det vore annorlunda om han uttryckligen sa att det kostar si och så i reseersättning osv.

Vi kommer ju även träffa honom innan och då kan vi ju fråga en gång till och se vad han säger.

• Miss Moneypenny

Fast det är väl ingen som är anställd som just vigseförrättare eller? De är ju ofta politiker, kapten eller advokater eller nåt sånt. Vår vigselförrättare är landstingsråd och arbetar väl inte normalt på helgerna antar jag. Menar ni att det ändå ingår i deras arbetsuppgifter?

Vi betalar heller ingenting och behöver inte ens ge resersättning. Vi har frågat. Jag fick knappt bjuda på en kaffe när vi träffades på ett café. Hon tog lite motvilligt emot det till slut. En del kanske känner att det känns som mutor och svarta pengar att ta emot gåvor?

• Tooticki

Miss Moneypenny skrev 2009-04-28 13:05:33 följande:

Fast det är väl ingen som är anställd som just vigseförrättare eller? De är ju ofta politiker, kapten eller advokater eller nåt sånt. Vår vigselförrättare är landstingsråd och arbetar väl inte normalt på helgerna antar jag. Menar ni att det ändå ingår i deras arbetsuppgifter?Vi betalar heller ingenting och behöver inte ens ge resersättning. Vi har frågat. Jag fick knappt bjuda på en kaffe när vi träffades på ett café. Hon tog lite motvilligt emot det till slut. En del kanske känner att det känns som mutor och svarta pengar att ta emot gåvor?
    Att vara vigselförrättare är en del i ett yrke. De tjänstgör en dag då och då efter ett schema i rådhus eller liknande. De behöver inte tacka ja till att viga någon utanför schema och rådhus, gör de det så är det upp till dem. Men pengar i kuvert är väl alltid just det, svarta pengar... Annars hade de väl fakturerat?
  • Vita kallor

Nej,vi betalade inte vigselförättaren, men vittnena.

• MissieA

Vår vigselförrättare har det som en del av sit yrke och sa till oss under vigselsamtalet att man som vigselförrättare inte får ta betalt, alltså dessa kuvert, eftersom de redan får sin lön. Så jag tycker verkligen inet att ni ska betala honom. Som mest tycker jag att ni ska skicka ett tackkort eller ge en vinflaska. Men inte mer.

• källnatös

Frågade när jag ringe o det var gratis inte ens bensin pengar skule de ha.

• Tx2

Verkar som alla kommuner gör olika (fick olika besked i tre kommuner).

Då vår vf (som är en pensionerad politiker men tycker att det är ett otroligt kul hedersuppdrag att vara vf) inte tar någon reseersättning så ger vi honom en flaska mousserande som tack. En vf får inte särskilt mycket ersättning för uppdraget (125:- om jag minns rätt) och då har vi träffats innan och han ställer upp på en lördag.

Svar på tråden Borglig vigsel: Gav ni vigselförättaren betalt?