• silvergirl22

Vigselprogram, hur många?

Ja, hur många ska man göra? Alla inbjudna gäster ska givetvis få ett, men ska man göra extra för de som ändå vill gå på vigseln? Hur många extra ska man då göra? Och om man inte gör några extra, hur löser man det praktiskt så att bara de bjudna får?
    Ska man reservera bänkrader i kyrkan och bara sätta ut där? Tror inte att toastmastern håller reda på vilka gäster som är bjudna och inte, så det är inte lätt för dem att veta vilka som ska få och inte få när de delas ut. Hjälp!!

• Svar på tråden Vigselprogram, hur många?
  • ALLIMA

Jag har samma fundering. Känns ju onödigt trycka upp alldeles för många - kostar ju en slant om man vill ha riktigt fina. Jag var inne på att värdinnorna tar emot och har gästlistan så att varje par eller person får 1 var. men visst - blir ju kankse snopet mot övriga som kommit för att titta. Fast svårt veta innan hur många andra som kommer för att se på vigseln! Ja hm... hur göra?

• Moirie

Vi har funderat på samm sak och kommer nog hålla vigselprogrammen billiga så att det kan finnas så att alla som dyker upp kan få. Alternativet att försöka dubbelkolla mot någon inbjudningslista kändes för trixigt.

Att försöka "reservera" bänkrader kan bli lite si och så... Jag var på en begravning där en av de närmast sörjande hade betalt för rosor åt släkten att lägga på kistan, och rosorna hade placerats vid varje plats på de närmaste bänkraderna. Det blev lite oorganiserat i hur de sörjande satte sig och det slutade med att ganska många släktingar blev utan rosor, eftersom bekanta satt sig på de platserna.

Helst vill man ju att allt från inbjudan, vigselprogram, festprogram till tackkort ska vara fint och speciellt gjort och se snyggt ut i albumet men vi kommer backa ifråga om vigselprogrammet. Det går ju att göra ett fåtal extra snygga på speciellt papper att spara eller att delas ut till närmaste familjen. (Vilka som tillhör närmaste familjen får man hoppas att värd eller vem som nu delar ut har lite koll på).

• justagirl

Vi har skrivit ut fina ex till alla som är bjudna och kommer det några fler får de hålla tillgodo med vanliga vita.

• 20090725

men hur vet den som delar ut dem vilka som e bjudna då? våran toastmaster känner inte alla vi har bjudit!

• silvergirl22

Ja det är ju just det, våra toastmastrar har inte koll på alla bjudna gäster.
    Men om man avsätter några bänkrader på varje sida, lägger ut psalmböcker och vigselprogram där (kommer nog inte skriva ut texterna i programmet) så att det stämmer med antal bjudna på respektive sida av brudparet, och så skriver man klart och tydligt att de raderna är till för bjudna gäster. Då kan det väl inte missuppfattas?
    Men verkar det snålt att övriga inte får något alls? Känns nästan lite dumt att ge budgetvarianter till övriga, allt eller inget! Känns också dumt att toastmastern ska stå och pricka av på någon lista, bjuden eller inte bjuden. Känns som att vad man än gör blir det fel!
    Kanske bättre att göra alla lite enklare?

• WifeJune2009

Vi gör så här att bröder står vid kyrkan och hälsar välkomna.

De har bäst kläm på vilka som kommer för att bara titta på vigseln (iom att det är övrig släkt och äldre vänner till mamma och pappa - tror vi iaf...)

De får utskrivet vigselprogram i vanligt vitt papper.

De som är bjudna på bröllopet (skillnad på klädsel också..) får de lite finare vigselprogrammen.

De som kommer för att titta kan väl inte tycka något om det eller?

Då får alla program iaf.

Vi trycker kanske 20 st extra i vanligt vitt papper, borde räcka gott och väl.

• Chrisse och Jonas

Åååååååh, "måste" man ha fina vigselprogram också?? Trodde man körde på vanliga vita i lite tjockare papper bara.. hur ser era
    "lite finare" vigselprogram ut?
    Trodde det skulle räcka att vi kämpat med inbjudningskort och ska kämpa med festprogrammen.. hihi..

• Nalle Puh 40

Chrisse och Jonas skrev 2009-05-22 12:15:23 följande:

Åååååååh, "måste" man ha fina vigselprogram också?? Trodde man körde på vanliga vita i lite tjockare papper bara.. hur ser era "lite finare" vigselprogram ut?Trodde det skulle räcka att vi kämpat med inbjudningskort och ska kämpa med festprogrammen.. hihi..
    Försökte lägga in mitt i galleriet men det fungerade inte eftersom det är en pdf men inboxa mig så kan du få se vårt om du vill...
  • älskarlivet

Vi ska ha enkla vigselprogram, inga tjockare papper eller så. Just vigselprogrammen behövs ju inte göras så avancerade.

• Ore

Våra vigselprogram var samtliga utskrivna på ett färgat papper som var litet tjockare än normalt. Köptes i bokaffären i buntar om 50 papper(tror de kostade drygt 20 kr per bunt) , och eftersom vi var 80 personer på festen så skrev vi ut 100 program. Eftersom vi haft en figurstans när vi gjorde våra inbjudningskort så klistrade vi på en sådan på framsidan på varje program. En stämpel eller en utskriven bild hade annars funkat lika bra.

Vi tyckte inte det var ett dugg viktigt att det var dyra och jättetjusiga program, huvudsaken var att de fyllde sitt syfte. Däremot skulle vi aldrig velat göra skillnad på inbjudna gäster och de som kommer ändå. De som inte är inbjudna på festen, men ändå tar sig tid att komma på bröllopet är väl minst lika viktiga som övriga gäster, eller?

• Red Scarlet

Vi ska ha 'vanliga' vigselprogram, utskrivna på tjockare vitt papper. Jag tycker att de är superfina och alla gäster får hålla till godo med det. Vi har 45gäster som är bjudna, och sedan ska solister, kantor och kanske vaktmästare ha vigselprogram också. Sedan vet vi att det kommer att komma några fler och titta så jag skrev först ut 55st ex. Men sedan tänkte jag att det ju är tråkigt ifall några blir helt utan nu när jag ändå gjort så fina program så jag skrev ut 10 till. Så 45gäster och 65program borde väl räcka till alla? Min fästmans syster och vår toastmaster får dela ut dem, kommer någon senare får vaktmästaren ge eller så får de ligga så att de är lätta att ta. Jag tycker att det är roligt att alla får se vad som händer, då hänger de ju med bättre!

• MulleNuh

Vi är kanske 60 gäster från oss som kommer till kyrkan. Tror jag gör 80 kanske..

• MulleNuh

Vi kommer skriva ut på vanliga vita papper.. Lägger lite färg i texten och bilderna bara..

• allehanda

Jag tror mest på tipset att ha folk som känner till gästerna att dela ut progrgammen i kyrkan, det där med att reservera bänkar funkar så där, Somliga skall absolut sitta på en egen bänk andra kan bara sitta med den och den osv.

• W2B Blom

Jag har en fundering: Kommer era gäster få ett vigselprogram var eller kommer paren få dela ett vigselprogram? Likaså det här med rispåsar, ska varje gäst få en egen påse (kan bli mkt ris då!) eller kommer varje par få dela en påse istället? Hur har ni gjort?

♥ Bästa skönhetsmedel är lycka! ♥
  • Chrisse och Jonas

Alla kommer nog inte att ta ett själv, men vi tänker ränkna ett till varje iallafall..ris är där nog folk som tar med sig själv.. plus vi vill inte ha föör mycket ris heller.. så vi tänker förbereda en liten söt korg med ris i.. så kan de som vill ta lite där och kasta.

W2B Blom skrev 2009-05-24 22:08:10 följande:

Jag har en fundering: Kommer era gäster få ett vigselprogram var eller kommer paren få dela ett vigselprogram? Likaså det här med rispåsar, ska varje gäst få en egen påse (kan bli mkt ris då!) eller kommer varje par få dela en påse istället? Hur har ni gjort?
  • MV85

Vårt vigselprogram är bara ett papper långt, inkl. framsida så vi kommer nog att trycka en del extra.
    Tror inte det kommer komma särskilt många som inte är bjudna eftersom vi gifter oss mitt i ingenstans och inte sätter in annons innan (tror jag inte i alla fall, det är inte planen) men OM det gör det tycker jag det vore otroligt pinsamt att inte ha så det räcker.
    Vi har i dagsläget 65 gäster på vår lista, om alla tackar ja kommer vi nog trycka 85-90 vigselprogram.

• mammatilltvå

...nu känner jag mig dum...

men vadå, vilka utöver de man bjudit kan tänkas komma? folk man känner, eller okända som gillar bröllop?

• Nalle Puh 40
    mammatilltvå skrev 2009-05-25 11:55:00 följande:
    ...nu känner jag mig dum...men vadå, vilka utöver de man bjudit kan tänkas komma? folk man känner, eller okända som gillar bröllop?
    Jag tror att en del kompisars föräldrar kommer, gamla grannar och klasskompisar och kanske en del från jobbet. Tror det blir många faktiskt...
Svar på tråden Vigselprogram, hur många?