• fromheretoeternity

Buskrosor

Hej!
    En fråga till passionsblomma och övriga blommkunniga!

Jag skulle hemskt gärna vilja ha ljusrosa och vita buskrosor i min brudbukett. Gifter oss i slutet av Juli. Kan florister ordna sånna rosor? Är det megadyrt?
    Jag har fått ge upp drömmen om pioner eftersom det inte är säsong för det i slutet av juli tyvärr.

• Svar på tråden Buskrosor
  • passionsblomman

När du säger buskrosor, menar du då i den där dubbla gammeldags stilen? Jag har sett bilder på buketter med sådana, men de t har varit utländska sidor tror jag. Jag måste faktiskt kolla upp det. Det är inget jag sett som snittblommor till vardags i partihallarna, men det innebär ju inte att det inte finns ngn odlare som faktiskt driver upp sådana...

Sedan KAN det ju faktiskt gå att få tag i pioner trots allt.
    Kolla det ordentligt om det är det du helst vill ha.
    Rosor av typen Ecuador är annars jättestora och maffiga. Låter man dem öppna sig lite extra innan de binds sså vore det ett alternativ.
    Titta på www.NevadoRoses.com så borde du få upp bilder.

• fromheretoeternity

Du är så himla snäll som svarar på alla våra frågor! TACK!

Ja, med buskrosor menar jag sånna där stora mångbladiga rosor som är ganska vida och korta. Lite som vissa klätterrosor. De ser så äkta och romantiska ut, inte så stela som vanliga snittrosor är. Har jag tur kanske rosorna i mina föräldrars trädgård blommar lagom i juli

passionsblomman skrev 2009-04-26 23:31:58 följande:
    När du säger buskrosor, menar du då i den där dubbla gammeldags stilen? Jag har sett bilder på buketter med sådana, men de t har varit utländska sidor tror jag. Jag måste faktiskt kolla upp det. Det är inget jag sett som snittblommor till vardags i partihallarna, men det innebär ju inte att det inte finns ngn odlare som faktiskt driver upp sådana...Sedan KAN det ju faktiskt gå att få tag i pioner trots allt.Kolla det ordentligt om det är det du helst vill ha.Rosor av typen Ecuador är annars jättestora och maffiga. Låter man dem öppna sig lite extra innan de binds sså vore det ett alternativ.Titta på www.NevadoRoses.com så borde du få upp bilder.
  • passionsblomman

Ja de är LJUVLIGA! Dessvärre är ett karaktärsdrag hos dem ofta att de slår ut nästan med ett "poff" och sedan blommar bara över någon dag. Dvs, när de är som allra vackrast är de väldigt nära att tappa alla sina kronblad också. Inte en så bra egenskap i snittvärlden där man vill ha låååångt vasliv...

Jag tycker du ska kolla in en sort som heter Aroma. Den är skiftande i tonerna, och doftar faktiskt, det gör nästan inga odlade snittrosor längre. Den öppnar sig sådär fantastiskt vackert så man nästan tappar andan!

fromheretoeternity skrev 2009-04-27 20:11:48 följande:
    Du är så himla snäll som svarar på alla våra frågor! TACK!Ja, med buskrosor menar jag sånna där stora mångbladiga rosor som är ganska vida och korta. Lite som vissa klätterrosor. De ser så äkta och romantiska ut, inte så stela som vanliga snittrosor är. Har jag tur kanske rosorna i mina föräldrars trädgård blommar lagom i juli
  • fromheretoeternity

Jag kan inte hitta någon bild på varesig aroma eller ecuador

Jag misstänkte det där med att de inte var så hållbara... det är synd... men om aroma eller ecuador är liknande så ska jag titta in dem

passionsblomman skrev 2009-04-27 20:16:37 följande:
    Ja de är LJUVLIGA! Dessvärre är ett karaktärsdrag hos dem ofta att de slår ut nästan med ett "poff" och sedan blommar bara över någon dag. Dvs, när de är som allra vackrast är de väldigt nära att tappa alla sina kronblad också. Inte en så bra egenskap i snittvärlden där man vill ha låååångt vasliv...Jag tycker du ska kolla in en sort som heter Aroma. Den är skiftande i tonerna, och doftar faktiskt, det gör nästan inga odlade snittrosor längre. Den öppnar sig sådär fantastiskt vackert så man nästan tappar andan!
  • passionsblomman

Ecuador är inte en enskild sort utan en rostyp i vilken det finns massor av olika sorter. När du öppnar länken jag satte in här i trådenigår, så är det BARA Ecuadorrosor du ser olika exempel på. I mitt galleri tror jag jag har exempel på ett par till, då Avalanche, med systrarna Sweet Avalanche och Avalanche Peach också hör till typen. De är bamsestora och när de slagit ut är de verkligen maffiga.

Jag TROR Aroma också är en Ecuador. Ska se om jag hittar den...

fromheretoeternity skrev 2009-04-27 20:31:37 följande:
    Jag kan inte hitta någon bild på varesig aroma eller ecuador Jag misstänkte det där med att de inte var så hållbara... det är synd... men om aroma eller ecuador är liknande så ska jag titta in dem
  • fromheretoeternity

Jaha!! Vad korkad jag är! Det fanns jättemånga fina blommor på den hemsidan!
    Jag ska lägga upp ett par bilder i mitt galleri också!

• passionsblomman

Det är du inte alls det! Man kan väl för bövelen inte kunna ALLT här i världen!

fromheretoeternity skrev 2009-04-27 20:45:35 följande:
    Jaha!! Vad korkad jag är! Det fanns jättemånga fina blommor på den hemsidan!Jag ska lägga upp ett par bilder i mitt galleri också!
  • fromheretoeternity

Jättevacker! finns den i ljusrosa också? Är det en typ av ros som en florist kan få tag i?

Jag har lagt in två rosbilder i mitt galleri nu, helt underbara!

passionsblomman skrev 2009-04-27 20:52:29 följande:
    www.picsearch.se/search.cgiKolla på bild nummer tio på den här sidan! DET är Aroma och det är en av mina absoluta favoritrosor!
  • passionsblomman

Den är väldigt lik den första i ditt galleri, för den skiftar i rosa och creme/vaniljiga toner. Ljusrosa, då skulle jag säga Sweet Avalanche eller Tianic istället. Sweet Avalanche är mer lik i formen.

Dessa två får absolut floristen tag i om hon beställer dem!

fromheretoeternity skrev 2009-04-27 20:54:28 följande:
    Jättevacker! finns den i ljusrosa också? Är det en typ av ros som en florist kan få tag i?Jag har lagt in två rosbilder i mitt galleri nu, helt underbara!
  • passionsblomman

Den sistnämnda är ganska lik "Faith" som du kan se i mitt galleri. Täk på att alla rosorna där är fotograferade när de är nyinkomna till grossisten. De är alltså i väldigt knoppigt stadium fortfarande. Föreställ dig de rosorna mer öppna!
    (det gäller många rosor faktiskt, för i butik är de ju i stadiet innan de slår ut i full blom, annars vill kunderna inte ha dem)

• fromheretoeternity

Du som har sett så många brudbuketter, hur såg den vackraste buketten du någonsin sett ut? Vad var det för blommor?

• passionsblomman

Oj, vilken fråga! Hjälp!

Näää, det GÅR inte att svara på...Jag tycker liksom det ska vara en helhet, så det som klär en brud och passar hennes klänning och stil blir helt fel på en annan...

Jag gjorde dock en som ett examensarbete på min utbildning, som hade som utgångspunkt "Sagan om ringen" och jag såg för mig hur en alv skulle kunnat komma ut ur skogen med den...DEN buketten vaar jag själv väldigt nöjd med och hade gärna haft då jag kanske en dag gifter mig.

Jag kan inte förklara den såhär med ord, men den var väldigt arbetad, och i den fanns bla. just Aroma-rosen och Ranunkler och en hel massa smådelar av blommor, ormhassel och ja...

Annars får jag säga att det FANTASTISKA med mitt yrke är ju att man får skapa och så blir det jättevackert, och så får man skapa -och så blir det jättevackert IGEN!

Och varje säsong blir man helt GALEN när blommorna kommer som hör just till den. Som att stå med näsan i Luktärtor i partihallen i mars...

fromheretoeternity skrev 2009-04-30 20:23:10 följande:
    Du som har sett så många brudbuketter, hur såg den vackraste buketten du någonsin sett ut? Vad var det för blommor?
  • fromheretoeternity

JAAAA! Den var helt fantastisk! Ser du passionsblomma???
    Kan en florist få tag i dem???

• 090509

Den var verkligen vacker! Hoppas den går att få tag i, fromheretoeternity. Det står att den blommar från juni-sept

Vanityfair skrev 2009-04-30 23:43:29 följande:
    De rosorna jag tror att du menar är engelsk buskros, typ David Austen. En sort jag bara älskar, älskar, älskar är typen "Rosa Queen Of Sweden" och ser ut såhär:www.whiteflowerfarm.com/66937-product.htmlJag håller verkligen med om att den ger ett mer romantiskt och fluffigare intryck än de vanliga rosorna som finns i typ färdigbuketter. Lycka till!www.houseandwedding.blogspot.com/
  • Vanityfair
    fromheretoeternity skrev 2009-05-01 21:16:11 följande:
    JAAAA! Den var helt fantastisk! Ser du passionsblomma???Kan en florist få tag i dem???
    Ja, jag vet. Älskar den med som sagt. Vad kul att kunna hjälpa till. Jag frågade Passionsblomma själv om den och hon svarade "Vet inte ärligt talat. Det måste kollas med leverantörer.
    Fråga henne du har kontakt med vad hennes grossist säger!"
Svar på tråden Buskrosor