• MissLovely82

SNABBA SVAR!Om man vill ha ett religöst bröllop fast bara med 2 vittnen?

Hur går man till väga om man vill ha religös vigsel med präst, fast med bara 2 vittnen, behöver inte vara i kyrkan.

Hur lång vigsel blir det då?

Vilka delar har man kvar i vigseln och vad kan man ta bort? Låtar och dikter kan man väl ta bort?

Funderar på att eventuellt ha borglig VF men då våra barn (ena är döpt, andra ska döpas) så känns det lite konstigt att ha en icke religös vigsel, även om man skulle kunna ha en välsignelse över vigseln i samband med dopet senare, eller?

Kan man ha en välsignelse över ett borglig vigsel, hur funkar det och hur lång tid tar det (tänkte i samband med sonens kommande dop)?

• Svar på tråden SNABBA SVAR!Om man vill ha ett religöst bröllop fast bara med 2 vittnen?
  • Maja9

hej, vad kul att höra om någon som ska ha det som vi!

vi gifter oss utan gäster i en stockholmskyrka om två veckor. organisten och fotografen ska agera vittnen.

vi har vigselsamtalet med prästen två dagar innan, så jag vet ännu inte hur det blir utformat, men det blir nog inte långt, en kvart-tjugo minuter kanske?

vad som kan vara kvar och tas bort vet jag däremot inte. när ska ni gifta er?

• Duchess

Det ingår alltid minst två psalmer i en kyrklig vigsel, oavsett hur många som bevittnar den.

Det finns en tråd här på BT där präster svarar på frågor. Du kan ställa frågan där - jag törs lova att du får svar inom 12 timmar

• MissLovely82
    Maja9 skrev 2009-04-24 23:00:43 följande:
    hej, vad kul att höra om någon som ska ha det som vi!vi gifter oss utan gäster i en stockholmskyrka om två veckor. organisten och fotografen ska agera vittnen. vi har vigselsamtalet med prästen två dagar innan, så jag vet ännu inte hur det blir utformat, men det blir nog inte långt, en kvart-tjugo minuter kanske?vad som kan vara kvar och tas bort vet jag däremot inte. när ska ni gifta er?
    Är det en stor kyrka ni ska viga er i? Isf, känns det inte konstigt att stå ensamma framme i kyrkan med 2 vittnen?, bara en fundering...
  • Corona

I en kyrklig vigsel ingår som sagt alltid två psalmer och sedan är det lite annat som ska till både rent religiöst och juridiskt. Vigsellöftena t ex. Däremot antar jag att man inte behöver få ett vigseltal om man inte vill... men varför vill ni rusha igenom denna stora händelse? Det är ju en stund att verkligen njuta av.

Om det är för att stunden är religiös och ni inte är det kanske ni skulle fundera igen på en borgerlig vigsel. Hela poängen med en kristen vigsel är ju att få äktenskapet välsignat av Gud. (Obs, sagt i all välmening, inte för att på något vis "tjafsa" med er )

Man kan få en välsignelse över ett borgerligt ingått äktenskap. Låna en psalmbok och kolla, där finns beskrivet både alla turer i ett bröllop och i en sådan välsignelseakt.

Två vittnen är f ö tillräckligt om det också ingick som fråga.

Lycka till, hoppas ni får det som ni vill ha det.

• MissLovely82
    Corona skrev 2009-04-24 23:16:54 följande:
    I en kyrklig vigsel ingår som sagt alltid två psalmer och sedan är det lite annat som ska till både rent religiöst och juridiskt. Vigsellöftena t ex. Däremot antar jag att man inte behöver få ett vigseltal om man inte vill... men varför vill ni rusha igenom denna stora händelse? Det är ju en stund att verkligen njuta av. Om det är för att stunden är religiös och ni inte är det kanske ni skulle fundera igen på en borgerlig vigsel. Hela poängen med en kristen vigsel är ju att få äktenskapet välsignat av Gud. (Obs, sagt i all välmening, inte för att på något vis "tjafsa" med er )Man kan få en välsignelse över ett borgerligt ingått äktenskap. Låna en psalmbok och kolla, där finns beskrivet både alla turer i ett bröllop och i en sådan välsignelseakt.Två vittnen är f ö tillräckligt om det också ingick som fråga.Lycka till, hoppas ni får det som ni vill ha det.
    Hur lång tid tar en välsignelse i kyrkan tro? bara undrar ifall du vet?
  • Maja9
    MissLovely82 skrev 2009-04-24 23:15:45 följande:
    Är det en stor kyrka ni ska viga er i? Isf, känns det inte konstigt att stå ensamma framme i kyrkan med 2 vittnen?, bara en fundering...
    jo, det är en stor kyrka, men den hade lika gärna kunnat vara pytteliten. det är privat vi vill ha det, så jag kommer nog inte sakna folk. =)
  • Corona

Jag vet inte riktigt, men om en genomsnittlig vigsel tar ca en halvtimme så kanske 15-20 minuter? Innehåller samma delar som en vigselakt utom frågorna, löftena och tillkännagivandet.

Har aldrig varit på någon, bara läst i psalmboken

• MissLovely82
    Corona skrev 2009-04-24 23:32:57 följande:
    Jag vet inte riktigt, men om en genomsnittlig vigsel tar ca en halvtimme så kanske 15-20 minuter? Innehåller samma delar som en vigselakt utom frågorna, löftena och tillkännagivandet.Har aldrig varit på någon, bara läst i psalmboken
    ah okej...undras om det kan finnas psalmbok på internet så man kan komma åt den informationen i helgen?
  • MissLovely82
    Duchess skrev 2009-04-24 23:50:30 följande:
    Här har du Svenska Kyrkans vigselordning: www.svenskakyrkan.se/vretakloster/vigselordni...
    Men är inte det där vigselordningen om man viger sig i samband med gudstjänst?

Vi ska ha dop framöver och tänkte isf lägga in välsignelsen någonstans i själva dopet där det passar in. Vi vill inte kombinera bröllop och dop...
  • Duchess

Vigseln är en gudstjänst i sig. Vill ni bara ha en välsignelse över ett borgerligt äktenskap så ser det naturligtvis annorlunda ut (även om jag inte kan detaljerna).

MissLovely82 skrev 2009-04-24 23:56:03 följande:
    Men är inte det där vigselordningen om man viger sig i samband med gudstjänst?Vi ska ha dop framöver och tänkte isf lägga in välsignelsen någonstans i själva dopet där det passar in. Vi vill inte kombinera bröllop och dop...
  • AveMaria

Ett svar från en präst.

Du går till väga på samma sätt som om du skulle ha 300 gäster. dvs du bokar tid för vigsel på pastorsexp, beställer hindersprövning etc.

En vigsel med bara två vittnen tar ca 15-20 min. (Eller rättare sagt, de vigslar jag har haft då det bara varit två vittnen närvarande, har tagit ca 15-20 min)

Det är exakt samma ordning oavsett om det är 2 eller 200 gäster. Dvs jag "utsätter" mina brudpar för ett vigseltal. (är ju inte för gästernas skull vi präster håller ett vigseltal, utan för brudparets... )

Däremot är det sällan som brudpar med bara två vittnen har med all "extragarnityr" så som dikter, solon etc etc. Som ju alltså inte är nödvändiga att ha med.

Men som någon redan påpekat, och som jag själv skriver ovan, själva ordningen är fast och är samma, oavsett plats eller antal gäster, under förutsättning att det är en kyrklig vigsel. (vilket det aöötså är om det är en präst med... )

Ordningen är kortfattat:
    Psalm (ja den måste vara med)
    Inledningsord
    Bibelläsning
    Frågorna
    Bön över ringarna
    Löftena (med ringväxling)
    Tillkännagivandet
    Förbön
    Fader vår
    Välsignelsen
    Psalm

Mindre än så går inte att få, men du kan lägga till nästan hur mycket du vill...

Mitt tips är att du letar upp närmaste präst och frågar och funderar tillsammans med honom/henne.

Lycka till!!

• Sonja68

I vår församling kan man viga sig med två vittnen i ett rum i Församlingsgården. Där finns ett litet altare och är jättemysigt. Kolla, kanske det finns nåt liknande hos er?

• MissLovely82

Men jag har inte fått svar på min fråga igentligen...

Vi ska ha dop för sonen, tänkte ha välsignelsen samtidigt. Dopet brukar ju ha några böner, sång m.m.... mn om man ska ha välsignelsen också, har man 2 böner till då?

Svar på tråden SNABBA SVAR!Om man vill ha ett religöst bröllop fast bara med 2 vittnen?