• Myster

    Ni som är gifta och gjorde er egen makeup, ångrade ni det?

    Ja, som rubriken lyder. Om ni valde att göra er egen makeup och inte betala för det, är ni nöjda att ni gjorde så, eller önskar ni att ni hade gått till ett "proffs"?

  • Svar på tråden Ni som är gifta och gjorde er egen makeup, ångrade ni det?
  • Sonja68

    Alltså, om vi hade haft en större bröllopsbudget hade jag nog gärna låtit någon sminka mig, för jag var så darrig på handen... Men nu hade vi rätt så tajt budget och jag beslöt att göra det själv. Jag sminkade mig som jag brukar inför en fest, jag vet vilka färger jag passar i och hur jag ska göra. Det blev okej. Men det hade varit skönt att bara få sitta och bli ompysslad, det måste jag medge. Men min frissa och tillika väninna (jag sminkade mig på hennes salong) gav mig ett glas konjak och vips så slutade händerna darra

  • Myster

    Ska genast skriva upp konjak på komma-ihåg-listan . Brukar man inte sitta och dricka lite champagne hos frissan förresten?

  • Sonja68

    Ha-ha-ha! Min man är rysk och min frissa är ryska och där är champagne SAFT = hjälper inte mot darriga händer. Kör på konjak du, det är mitt råd. Champagne, det hade vi som välkomstbubbel istället

  • Myster

    Du det var faktiskt riktigt roligt! Jag kan riktigt se det framför mig hur de skulle sitta och fnysa om man tog fram en champagneflaska i ett sånt läge där man helt uppenbarligen behöver starkare grejer! Hrmpf, saft!

  • Sonja68

    Ungefär så ja... NÄr min frissa/kompis kidnappade mig här hemma så blev jag lite förfärad när hon skrek åt min man: HIt med konjak, fort!!! Tänkte att nä, va fan är det här, och hur ska HAN reagera. Men när han såg mina darrande händer så kom han genast, utan att blinka, med ett glas konjak samt att han skickade resten av flaskan med oss till salongen. "Glöm bara inte att hämta brudbuketten, tjejer" var hans avskedsord.

  • Aleta

    Jag ångrar mig inte, men jag är van att sminka mig för att uppträda och använde ungefär samma sminkning som jag gör då.

  • Lilla Fru L

    Jag sminkade mig själv och är n öjd med den egna tiden som jag fick i samband med det. Det var skönt att låta de egan tankarna komma fram och en sista gång se sig själv i spegeln som fröken! ;)

  • altervattnet

    Jag ångrar mig inte ett smack!!! Oj så fin jag var- precis som jag ville ha det.

    har sminkar mig en gång tidigare, då jag skulle gå på balen, blev sååå missnöjd :( Så jag har lite fobi för att någon annan ska sminka mig då det gäller dagar då man vill ha det prefekt! :)

  • Myster

    Kul att höra era erfarenheter! När jag var på provsminkning så kände jag mig verkligen konstig efteråt. Som att jag var någon annan typ. Så vill man ju inte riktigt känna sig på bröllopsdagen då det är tillräckligt mycket annat att tänka på. Jag håller på att öva själv hemma nu. Men får jag passa på att fråga er vad ni hade för färger på ögonskuggorna? Särskilt om ni är blonda som jag.

  • Hvidbrud

    JAg blev sminkad av en prof, men när hon gått tckte jag det såg för snällt ut oc proppade på mer själv! Så jag kunde ha varit nöjd med min vanliga makeup. Köpte själv sminket ialla fall. Så allt hade jag redan.

  • Sonja68

    Jag är en blekt blondin (slingor, inte extremt ljusa) med gröna ögon, mörka ögonbryn och ljus hy. Jag hade ögonskuggor i ljus lila (passar till gröna ögon) och lite dovare lilabrun nyans vid globlinjen och ögonvrån. Ljus, beige-vit highlighter närmast ögonbrynen. Jag har fått höra att jag passar i de färgerna.

  • By Jen

    Om man väljer att sminka sig själv på sin bröllopsdag, men vill få lite tips innan kan man välja att "hyra" hem en makeup artist för lite rådgivning. Tar ca 2 timmar.

    Mvh Jenny
    www.byjen.se

  • Sååå lurade

    Jag sminkade mig själv och det blev jätte bra. Jag provsminkade några gånger före också. Är van att sminka mig själv så jagvar inte orolig. Har blivit sminkad på ex make up store och aldrig blivit missnöjd, men de gjorde inget jag inte kunde göra själv...
    Jag titta en hel del på youtube på brudmakeup som jag fick lite tips av också... Jag tog det lugnt med skarpa färger och förstärkte ögonfransar och ögonbryn för att få fina kontraster.

  • Lady o Lufsen

    Min make up ångrar jag verkligen INTE...däremot så kan jag tycka att jag inte lyckades med håret- det kan jag känna att jag skulle vilja ha mer stylat!

    "MIN" frisör/make up:are krockade ju på morgonen med en bil (hon på cykel) så det blev helt enkelt inget annat att göra för mig än att fixa till mig själv

    Hon klarade sig undan med rejäla skrubbsår, ett brutet nyckelben och massor av blåmärken...och i det stora hela så gjorde min frisyr vare sig till eller ifrån om man väljer att se det ur den synvinkeln!!

  • MrsHelloKitty

    Jag hänger på lite här =)

    Har själv klurat lite på om jag ska sminka mig själv?! De gången någon annan gjort det har jag blivit missnöjd, inte känt igen mig själv.

    Det jag känner mig osäker på är ögonskuggan! Är inte så duktig på det. Ska gifta mig borgligt mitt på dagen. Snyggt med en ljus lite glittrig?

    Kul att höra att många var nöjda med att göra det själva! =)

  • therese182

    Vi har en minibudget...så frissa o make-up får inte plats...håret fixar jag men jag är såååå dålig på allt det här med foundation, puder o rouge.....har ingen aning om vart jag ska börja....eller hur det ska vara. Tar tacksamt emot tips!

  • Västkustbo

    Av helt andra skäl gick jag på en make up rådgivning på make up store i februari. Det kostade 495 kr, tar ca 1 timme och man får välja produkter för motsvarande summa. Jag tyckte det var mycket givande för jag sa när jag kom vad jag ville ha ut av det, frågade hela vägen och fick lärt mig en hel del tips och trix.

    Sen har jag fortsatt att öva och öva. Så denna "make" jag lärde mig där använder jag alltid till lite festligare tillfällen då den tar lite mer tid att lägga. Innan jag var på denna så skulle jag inte ha gjort min egen sminkning för min bröllopsdag, men nu tror jag ta mig tusan att jag skulle kunna det. Förvisso är det gott att bli ompysslad, men samtidigt så är det viktigt att det blir rätt också så man inte känner sig som någon annan som nämndes ovan.

    Öva, öva, öva! Så blir du nog nöjd med att sminka dig själv. De bröllop jag hittills varit på har bruden eller hennes kompis stått för sminkningen och de har varit så fina så.

  • Capo

    Om man känner att man, under stressen ch tidspressen, klarar av att lägga en hållbar makeup på sig själv så självklart kan man göra det själv.
    Jag skulle dock föredra att ha någon som gjorde det åt mig så har man en sak mindre att stressa upp sig för. Då kan man ta sin timme i stolen till att bara slappna av.
    Visst det kostar lite mer...men det är det värt för det håller hela dagen, och som sagt..ingen stress :)

Svar på tråden Ni som är gifta och gjorde er egen makeup, ångrade ni det?